اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

نشست خبری جشنواره فیلم خزر؛ سینما تحریم شدنی نیست

نشست خبری جشنواره فیلم خزر با حضور روسای سازمان سینمایی کشورهای ایران، روسیه و ترکمنستان برگزار شد.

نشست خبری جشنواره فیلم خزر؛ سینما تحریم شدنی نیست

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، نشست خبری اولین دوره جشنواره فیلم خزر با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی و رؤسای سینمای روسیه و ترکمنستان برگزار شد.

در ابتدای مراسم محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کفت: خوشحالم خدمت همکارانم از روسیه و ترکمنستان هستیم از همان ابتدا نقشه راهی برای حوزه بین‌الملل سینما ترسیم کردیم تا با با کشورهایی که در منطقه حضور دارند و اشتراکاتی با ما دارند همکاری داشته باشیم. موفقیت‌هایی انجام شد که یکی از آنها نشست با هفت کشور در فیلم فجر بود. در سفر قبلی در روسیه پیشنهادی مطرح شد که ما به توافقی رسیدیم که تولید مشترک داشته باشیم‌، هفته فیلم داشته باشیم، آثار ایرانی را در روسیه نمایش دهیم و در زیر ساخت و آموزش هم همکاری داشته باشیم‌.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم خزر یکی از این تفاهمات بود که در شورای عالی سینما مطرح شد. ۵ کشور عضو شورای سیاست گزاری این جشنواره هستند ‌و هر کشور یک سال میزبان جشنواره است. توافق انجام شد که ایران میزبان اولین دوره، روسیه میزبان دومین دوره در سال ۱۴۰۴ و ترکمنستان هم در شال ۱۴۰۵ میزبان خواهد بود.  ما در مازندران میزبانی خواهیم کرد و فقط یک سال میزبان هستیم و بعد جشنواره در دیگر کشورها خواهد بود.

خزاعی گفت: میخواهیم با زبان سینما صحبت کنیم و این جشنواره باعث همگرایی در کشورها خواهد بود. در رابطه با اتحادیه سینمایی اوراسیا هم صحبت کردیم چراکه این اتحادیه در آسیا وجود ندارد. پیشنهاد دادیم که بعد از شکل گیری اتحادیه اوراسیا جشنواره به صورت بین‌المللی و با حضور تمامی کشورهای آسیا انجام شود و جشنواره با مدل اسکار برگزار شود. تبادل تجربه برای تبدیل فیلم‌ها و استفاده از فناوری های جدید در این جلسه مطرح شد.

توجه به فرهنگ شرق مد نظر ما است

سپس نماینده روسیه دیمیتری داویدنکو ضمن تشکر از رئیس سازمان سینمایی ایران گفت: جشنواره فجر در خال حاضر در منطقه و دنیا مهم است و‌شرکت کردن در این جشنواره باعث افتخار در هر کشوری است. ما‌ در این چند روز به موفقیت‌هایی دست پیدا کردیم و مذاکرات خوبی برای ادامه همکاری داشتیم. خیلی جالب است که دو روز پیش در اختتامیه جشنواره فجر بوده و ما امروز جشنواره خزر را برای پاییز برنامه ریزی می‌کنیم. فدراسیون روسیه از این جشنواره حمایت خواهد کرد‌و هدف اصلی این جشنواره گنجاندن ارزش‌های ۵ کشوری است که در حوزه خزر هستند.

وی ادامه داد: اولین جشنواره در ایران خواهد بود که شروع خوبی برای همکاری در آینده خواهد بود. باید گفت ما با تیم آقای خزاعی مذاکرات زیادی داشتیم ‌و در مسکو و تهران پروژه‌های زیادی داریم و ارتباط خوبی را بین آرشیو‌های دو کشور برقرار خواهیم کرد. ما امروز‌ از پیش قدم بودن ایران در ایجاد اتحادیه بین کشورهای آسیایی خوشحال هستیم و روسیه هم در ایجاد یک آکادمی در‌اوراسیا پیش قدم است. خیلی نکته مهمی است که این همکاری فقط بین ما نیست و‌ما نظر کشورهای دوست را هم به این همکاری جلب خواهیم کرد.

داویدنکو گفت: در روسیه به فیلم‌های ایرانی علاقه دارند و این آثار در جشنواره‌هایی در روسیه شرکت می‌کنند و در اکثر مواقع برنده جوایزی می‌شوند.
در چهارچوب ملاقاتهایی که داشتیم موضوع نمایش آثار دو کشور در سینماهای دو‌کشور مطرح شد. موضوع خیلی مهم تولید مشترک است چراکه ما اشتراکات زیادی داریم و با تولید مشترک می‌توانیم بیشتر برای هم قابل فهم باشیم. از طرف وزارت فرهنگ روسیه این آرزو را دارم که تمام برنامه‌های ما زودتر انجام بشوند و‌مطمئنیم که انجام خواهند شد.

حضور رئیس سازمان سینمایی ترکمنستان در جشنواره فیلم کودک اصفهان در 14 سالگی

نماینده ترکمنستان صالح بایراموف گفت: من وقتی ۱۳ سال داشتم در جشنوراه فیلم کودک در اصفهان حضور داشتم. از دعوتی که از ما برای حضور در جشنواره فجر‌داشنن تشکر‌می‌کنم. ما امروز موضوع جشنواره خزر را با حضور ۵ کشور‌دریای خزر مورد بررسی قرار دادیم. فیلمسازهای کشور ترکمنستان هم در این جشنواره حضور پیدا خواهند کرد. دریای خزر همه ما را به هم متصل کرده و به یک خانواده تبدیل شده‌ایم.

وی ادامه داد: موضوع همکاری در‌جشنواره خزر از طرف رئیس جمهور روسیه مطرح شد و روسای جمهور ۵ کشور این حوزه هم استقبال کردند و گفتند که فیلمسازهای همه کشورها وارد همکاری خواهند شد. امروز یک روز تاریخی است و راند اول مذاکره‌ها در رابطه با جشنواره خزر بود و‌ من هم این آرزو را دارم این جشنواره موفق و در دنیا معروف شود. باید گفت این سال برای ما خیلی مهم است که اولین دوره در ایران است و دوره بعدی در روسیه و‌بعدی در ترکمنستان خواهد بود.

پرسش و پاسخ رسانه‌ها بخش بعدی مراسم بود.

خزاعی در ابتدای این بخش گفت: جشنواره برای فیلم‌های آرشیوی نیست و تصویب شد که در اولین دوره آثار دو سالانه کشورها خواهد بود. در بحث تولید مشترک ۱۰ اثر داریم که در حال بررسی است و بستگی‌ به بودجه ما در سال آینده دارد. در روسیه مصوبه مجلس برای تولید مشترک با ایران دارند و از بودجه ملی استفاده می‌کنند اما‌ ما در ایران باید از بودجه وزارت ارشاد استفاده کنیم.

وی ادامه داد:‌ چند اثر از کشورهای مختلف پیشنهاد‌داده شده و ۱۰ کشور‌ آمادگی مشارکت با ایران را دارند و ترکیه و روسیه اعلام کردند تا ۴۰ درصد امکان مشارکت دارند. تنها راه برون رفت از شرایط فعلی در اقتصاد سینما نگاه به اقتصاد بین‌المللی است و بهترین راه این تولید مشترک است. شاید در سال گذشته برخی تحریم‌ها اتفاق افتاده و برخی جشنواره‌ها هم ۴ تلاش کردند محدودیت ایجاد کنند اما ما راه های جدیدی را ایجاد کردیم
سینمای ایران انقدر معتبر است که محصول مهمی است و ماحصل ۴۰ سال سینمای بعد از انقلاب است.

خزاعی توضیح داد: جشنواره فیلم خزر یک تفاهمنامه است و ربطی به دولت ندارد و مسیرش ادامه پیدا خواهد کرد. برای زمانش فصل پاییز است و دبیرش را تا پایان سال معرفی می‌کنیم. ما غیر از سینمای روسیه در منطقه سینمای جدی‌ای نداریم اما تفاهماتی وجود دارد که بازار فیلم‌های ایرانی را در کشورهای دیگر ایجاد شود اما مسئله مهم سهم این کشورها از بازار سینمای ایران است که مجوز اکران خارجی را بعد از 37 سال صادر کردیم. این جشنواره با مشارکت مالی همه کشورها برگزار می‌شود

داویدنکو نیز گفت: توجه به سینمای آسیا یکی از اهداف اصلی جشنواره است و فیلم‌های آمریکایی رتبه اول سینمای ما را داشتند و به لطف تحریم‌های آمریکا علیه روسیه امروز مردم ما از سینمای ملی روسیه و سینمای حوزه آسیا توجه کردند.

خزاعی از اشتباه لفظی‌اش معذرت خواهی کرد؛‌ خستگی باعث شد تپق بزنم

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی درباره حواشی رخ داده پس از خواندن دعای تحویل سال در اختتامیه جشنواره فیلم فجر به مواردی اشاره کرد.

وی گفت: برای همه افرادی که نقد کردند، فسیل‌های سیاسی که بیست سال قبل در کنار کاندیدای ریاست جمهوری بودند و امروز توئیت می‌زنند، به آنها سال جدید را تبریک عرض می‌کنم، امیدوارم هنگام خواندن دعای تحویل سال به یاد من باشند، دعایم کنند، آرامش خاطر داشته باشند، وجدان آرامی برای رفتن به سال بعد داشته باشند و برایشان بهترین‌ها را آرزو دارم، این افراد باعث شدند پس از همه‌گیر شدن فیلم من به دوست قدیمی‌ام برسم او را از دوران دبیرستان ندیده بودم، این افراد من را به دوستم رساندند.

خزاعی همچنین ادامه داد: به علت خستگی تپق زدم و وایرال شد، از این اتفاق عذرخواهی می‌کنم اما به هرحال کاری است که انجام شده و برخی حتی گفتند که آیا من بلدم نماز بخوانم یا خیر.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول