اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

رئیس سازمان ادبیات دفاع مقدس: جامعه به شادی نیاز دارد، همان‌طور که جبهه نیاز داشت

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس گفت: وقتی می‌گوییم کتاب دفاع مقدس را بخوانید گویا قرار است با آن گریه کنیم، در حالی که در جبهه نشاط و شادی برقرار بود، اگر این طور نبود چطور می توانستیم با دست خالی و با روحیه بالا بجنگیم؟

رئیس سازمان ادبیات دفاع مقدس: جامعه به شادی نیاز دارد، همان‌طور که جبهه نیاز داشت

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس،‌ آیین رونمایی از ۳۴ عنوان کتاب مجموعه نیمه پنهان ماه با حضور سردار عباس بایرامی، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، تینا میرکریمی، تهیه کننده و گوینده کتاب‌های صوتی نیمه پنهان ماه، معصومه آقاجانی گوینده اثر،‌ مهدی محمدخانی مدیر انتشارات روایت فتح و جمعی از گویندگان و خانواده‌های معظم شهدا در این برنامه حضور داشتند.

محمدخانی در ابتدای برنامه ضمن تشکر از حضور خانواده شهدا و مهمانان برنامه گفت: این ۳۴ اثر بارها تجدید چاپ شده‌ و مخاطبین بسیاری از جمله کودکان و نوجوانان از آن استقبال کردند. لذا گویندگان و هنرمندان با افتخار آنان را تبدیل به کتاب صوتی کردند و در بسترهای فیدیبو، فراکتاب و نوار در دسترس استفاده علاقه‌مندان است.

وی افزود: ان‌شاءالله ۷ اثر صوتی در ایام نوروز به عنوان کتاب‌های زندگی به جمع کتاب‌های صوتی انتشارات روایت فتح اضافه می‌شود. همان‌طور که در رونمایی ۱۱ اثر در ایام دفاع مقدس وعده داده‌ایم، ان‌شاءلله بتوانیم ظرف ۲ سال آینده جمع زیادی از کتاب‌های نشر را به گونه کتاب صوتی عرضه کنیم.

۲۴ ساعته پای کار بودیم!

میرکریمی در بخش دیگر برنامه، فرآیند تولید کتاب صوتی را سخت عنوان کرد و گفت: این کار نیازمند صرف زمان زیادی است چرا که باید گویندگان انتخاب شوند و صدای مناسبی را برای متن مورد نظر انتخاب کنیم و بعد از تدوین تازه کار اصلی شروع می‌شود؛ مخصوصاً اگر قرار باشد ۳۴ اثر در بازه زمانی کوتاه یعنی حدوداً ۳ ماه تدوین شود کار سخت‌تر خواهد بود.

وی افزود: حدود ۲۰۰ ساعت وقت صرف تولید این آثار شد و ۶ تدوین‌گر و ۲۱ گوینده مشغول فعالیت بودند. همکاران من در رادیو و گویندگانی که در حوزه کتاب صوتی فعالیت می‌کنند، به این کار پیوستند. در این مدت ما ۲۴ ساعته پای کار بودیم و تمام انرژی خود را برای رساندن اثر به روز رونمایی به میدان آوردیم.

زنانی که نادیده گرفته شدند

آقاجانی در ادامه برنامه به اتمام ویرایش کتاب شهید جاویدالاثر منصور مختاری اشاره کرد و گفت: چیزی که در زندگی شهدا مقفول مانده زنان و نقش زنان است. خیلی‌ها نمی‌دانند که ما چند زن شهید داریم، حتی تعداد زنان شهدا که رزمنده بودند و مستقیم در جنگ بودند را نمی‌دانند! زنانی که اگر نبودند موفقیتی در جبهه اتفاق نمی‌افتاد و نقشی ویژه داشتند. حدود ۳۵ هزار شهیده وجود دارد که بسیار از آنان کم گفته شده است و باز با این حال آنان حماسه‌ها ساخته‌اند.

وی درباره فرق کتاب‌های صوتی شهدا با بقیه کتاب‌ها اظهار داشت: اگر تو در این کتاب‌ها زندگی نکرده باشی و در حال‌ و هوای آنان قرار نگیری هرگز نمی‌توانی آن حس درست را به شنونده منتقل کنی.

این گوینده درباره برنامه جدیدش گفت: یک محفلی را در کنار ۲ شهید گمنام به خاک سپرده شده‌ در محلی که کار می‌کنم بعد از عید برگزار می‌کنیم. اسم برنامه «یک جو همت» است. یعنی کسی اگر بخواهد کاری درست برای کشور و شهدا انجام دهد یک جو همت می‌خواهد تا دست به کار شود.

کتاب‌هایی که قابلیت صوتی شدن دارند

سردار بایرامی در بخش دیگر برنامه گفت: ما در کشور بین ۳۰ الی ۳۵ هزار عنوان کتاب دفاع مقدس داریم. اگر بین ۵ الی ۶ هزار اثر تجدید چاپ شده باشند، چیزی حدود ۲۸ الی ۲۹ هزار کتاب دفاع مقدسی از سال ۱۳۵۹ که جنگ شروع شد، داریم. برآورد این است چیزی حدود ۱۶ هزار عنوان کتاب در موضوع خاطرات داریم و بسیاری از این کتاب‌ها قابلیت صوتی شدن را دارند. طبق آماری که گرفتم حدود ۳ هزار کتاب صوتی تا سال ۱۴۰۱ در کشور داریم.

وی افزود: جامعه ما به شادی و نشاط نیاز دارد. ما در دفاع مقدس سوژه‌های طنز بسیاری داریم و می‌توانیم کتاب‌های بسیاری تولید کنیم. در جامعه طوری جا افتاده است وقتی می‌گوییم کتاب دفاع مقدس را بخوانید همه یاد گریه و غم می‌افتند، اما این طور نیست در جبهه نشاط و شادی بود و اگر این طور نبود چطور می‌توانستیم با دست خالی و با روحیه بالا بجنگیم؟

در پایان از خانواده شهیدان اسماعیل دقایقی و محمد صبوری و جمعی از گویندگان تقدیر و تشکر شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول