اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

لزوم توجه بخش خصوصی به 4 بازار صادراتی

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت با اشاره به لزوم توجه به صادرات غیر نفتی گفت: در شرایط فعلی باید به بازارهای عراق، روسیه، چین و پاکستان توجه ویژه‌ای داشته باشیم و نباید از آنها غفلت کرد.

لزوم توجه بخش خصوصی به 4 بازار صادراتی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدرضا مرتضوی امروز در نشست هم اندیشی اصحاب رسانه با اشاره به موضوع حمایت از صنعت و تولید، گفت: منظور ما حمایت توام با دخالت قیمت‌گذاری، تعیین نرخ، روش‌های توزیع و ایجاد سامانه‌های مختلف نیست و این نوع حمایت را بدترین نوع حمایت می‌دانیم، بلکه به عنوان بخش خصوصی انتظار داریم که بهترین نوع حمایت از تولید و صنعت صورت گیرد و لازمه این نوع حمایت آن است که مردم اطلاع درستی از وضعیت واحدهای صنعتی و تولید کشور داشته باشند و اخبار صحیح از پیشرفت‌های صنعتی کشور منتشر شود.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت، افزود: ما به عنوان بخش خصوصی استراتژی بلند مدت نداریم و برنامه‌ها ما کوتاه مدت و نهایتا دو ساله است، زیرا با توجه به شرایط و مشکلات مثل تورم و نقدینگی نمی توان برنامه‌ریزی طولانی مدت داشت. 

مرتضوی با اشاره به لزوم تقویت بازارهای صادراتی اظهار داشت: شاید یکی از مهمترین بازارهای صادراتی ما در حوزه کالای غیرنفتی کشور عراق باشد و بعضا انتقاداتی صورت می‌گیرد که چرا تمرکز روی این بازار است که در اینجا باید بگویم این کشور روزانه حدود 5 میلیون بشکه نفت صادر می‌کند و لذا به یکی از کشورهای پولدار تبدیل شده که در بازار خرید می‌کند، بنابراین این فرصت برای ما محسوب می‌شود تا بتوانیم کالاهای تولیدی‌مان را به این کشور بفروشیم. 

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: ما حتما باید به بازار عراق و بازارهایی نیز افغانستان و روسیه تمرکز کنیم. 

وی افزود: روسیه یکی از بزرگترین بازارهای جهان بوده است، اما ما از آن غافل بودیم و لذا با توجه به مشکلاتی که اخیرا برای این کشور بوجود آمده توجه ما به بازار این کشور بیشتر شده است.

مرتضوی اظهار داشت: حتما باید به بازار پاکستان تمرکز کرد و همچنین باید به دنبال صادرات و واردات از چین باشیم و به عنوان بخش خصوصی باید به این بازارها توجه کنیم.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: متاسفانه برخی از عوامل سیاسی تجارت را در ایران غیراقتصادی می‌کند. 

در ادامه این نشست آرمان خالقی قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت در مورد استراتژی در صنعت گفت: قبول داریم که اقتصاد خرد از کلان تاثیر می‌گیرد. در سطح کلان کشور استراتژی توسعه اقتصادی نداریم. در این باره هیچ راهبردی که مصوب شده و قابلیت و تضمین اجرا داشته باشد، در کشور وجود ندارد. سند چشم انداز وجود دارد، ولی به آن نمی‌رسیم، زیرا ضمانت اجرا ندارد. 

وی بیان داشت: سند استراتژی توسعه صنعتی را می‌نویسیم در قفسه می ماند هر وزیر یک راهبرد و استراتژی می نویسد و آن را به وزیر بعدی تحویل می‌دهد و وزیر بعدی باز هم همین ها را از نو می نویسد و راهبرد وزرای قبلی را قبول ندارند. 

خالقی با اشاره به دیدار تولید کنندگان با مقام معظم رهبری گفت: دو سال قبل مقام معظم رهبری در برابر خواسته بخش خصوصی تاکید فرمودند که استراتژی توسعه اقتصادی کشور  نوشته شود، اما متاسفانه هیچ خبری از این موضوع نیست و علیرغم پیگیری‌های بخش خصوصی این مهم اتفاق نیفتاده است.

وی بیان داشت: وقتی کشور و اقتصادی آن استراتژی ندارند که مطابق آن عمل کرد، لذا یک بنگاه خرد هم نمی‌تواند استراتژی داشته باشد. 

به گزارش فارس، بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی روز دوشنبه 30 بهمن برگزار می‌شود. 

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول