اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

تحصیل بیش از 8 هزار دانشجوی پزشکی از 60 کشور جهان در ایران

معاون آموزشی وزارت بهداشت، در نخستین روز از جشنواره آموزشی پر سیمرغ، مرکز مطالعات توسعه آموزش را مغز متفکر دانشگاه ها و محل مناسبی برای توسعه و پژوهش دانست.

تحصیل بیش از 8 هزار دانشجوی پزشکی از 60 کشور جهان در ایران

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس،  ابوالفضل باقری فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت، صبح امروز 24 بهمن 1402 در مراسم افتتاحیه جشنواره پر سیمرغ که با هدف افزایش آگاهی و شناخت نسبت به ساختار و عملکرد شبکه دانشجویی توسعه علوم پزشکی کشور برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد گذشته، با اشاره به سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ایام دهه فجر فرصت مناسبی است تا ضمن مقایسه پیشرفت های پزشکی کشور در دوران پیش از انقلاب و پس از انقلاب، به دستاوردهای انقلاب اشاره کنیم. از جمله آنکه پیش از انقلاب پرشکانی از کشورهای فیلیپین، اندونزی و پاکستان  در کشور طبابت می کردند که حتی برخی از آنها پزشک نبودند و این در حالی است که اکنون از همین کشورها دانشجوی پزشکی داریم.

وی تحصیل بیش از 8 هزار دانشجوی پزشکی از 60 کشور جهان را نشان از قابلیت های مختلف کشور در حوزه سلامت خواند و تاکید کرد: در سال های قبل از انقلاب کمیسیون عالی پزشکی، مسئولیت صدور مجوز برای اعزام بیماران به خارج از کشور را داشت اما امروز این کمیسیون تعطیل شده و نیازی به اعزام بیمار به خارج از کشور نیست.

دکتر باقری فرد، تمامی این دستاوردها را مرهون تلاش دانشجویان و اساتید دانست و افزود: علی رغم تمام مشکلات و تحریم ها در حوزه دارو، تجهیزات و حتی در بخش چاپ مقالات، خوشبختانه این افتخار نصیب کشور شده و علوم پزشکی توسعه بسیار خوبی داشته است که این امر نیز با تلاش دانشجویان و اساتید بزرگوار محقق شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، مراکز توسعه آموزش را مغز متفکر دانشگاه ها عنوان کرد و گفت: این مراکز می توانند مانع از روزمرگی دانشگاه ها شوند و با رصد کردن فرآیندها، محلی برای توسعه و پژوهش (R&D) باشند.

باقری فرد همچنین از دانشجویان به عنوان صاحبان اصلی فرایندهای آموزشی یاد کرد و افزود: دانشجویان می توانند مشکلات و چالش ها را به خوبی شناسایی کرده و بهترین راهکار را برای حل آن ارائه دهند. بر این اساس در نخستین گام از  رییس مرکز توسعه آموزش خواستم تا کمیته های دانشجویی را فعال کند تا آنها عملا در فرآیند تصمیم گیری و حتی اجرا وارد شوند.

وی گفت: شما پر انرژی و نشاط هستید و وزارت بهداشت قصد دارد از این ظرفیت به خوبی استفاده کند. در واقع صاحبان اصلی فرآیند می توانند راهکارهای بهتری ارائه دهند . 

معاون آموزشی وزارت بهداشت، با بیان اینکه "گاهی تغییرات قانون از طریق پیشنهادات شما امکان پذیر است" خاطر نشان کرد: یکی از اولویت های معاونت آموزشی بحث ساماندهی رشته ها است؛ اینکه آیا باید با همین تعداد ادامه دهیم؟ همچنین بحث اصلاح آزمون ها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است لذا می خواهم که در جمع های خود به این مسائل توجه کنید و راهکار ارائه دهید و  امیدوارم که این گردهمایی منجر به تصمیم های مهمی در حوزه آموزش علوم پرشکی  و موجب تقویت تشکل های دانشجویی شود.

باقری فرد، تقویت تشکل های دانشجویی را موجب هویت بخشی آن خواند و افزود: هدف اصلی ما هویت یابی این کمیته ها است چرا که بیشترین تصمیمات را شما می توانید ارائه دهید.

دانشجو، سرمایه اصلی خانواده بزرگ توسعه آموزش است

حوریه محمدی، رییس مرکز مطالعات وزارت بهداشت، ضمن قدردانی از حضور دانشجویان، گفت: شکل گیری شبکه دانشجویی، مهم ترین هدف مرکز مطالعات است تا به عنوان خانواده بزرگ توسعه آموزش کشور، فعالیت های موثر تیمی را ساماندهی کنیم.

وی کمیته های دانشجویی توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت را بزرگ ترین تشکل دانشجویی خواند و تاکید کرد: این کمیته سال گذشته موفق به تصویب اساسنامه دانشجویی شد و اکنون یکی از ماموریت ها و اهداف این نشست، آشنایی و شناخت هرچه بیشتر دانشگاه ها با ساختار و عملکرد کمیته ها و کارگروه ها است.

رییس مرکز مطالعات وزارت بهداشت، ضمن قدردانی از حمایت های دکتر باقری فرد، نخستین ماموریت خود را احیای تشکل های دانشجویی عنوان کرد و گفت: ایشان اهمیت زیادی برای تشکل های دانشجویی قائل هستند و همواره ازفعالیت های دانشجویی استقبال می کنند.

وی از دانشجویان به عنوان اعضای اصلی تیم و سرمایه اصلی خانواده بزرگ توسعه آموزش یاد کرد و گفت: همه می دانیم که در سیستم آموزشی نواقصی وجود دارد که باید خودمان دست به دست دهیم و مشکلات را بر طرف کنیم.

محمدی بر ضرورت انتقال تجربه میان دانشگاه های کوچک و بزرگ تاکید کرد و گفت: در دانشگاه های بزرگ امکانات بیشتر و در دانشگاه های کوچک انعطاف پذیری بیشتر وجود دارد. از این رو می توانید تجربیات یکدیگر را بومی سازی و باز اندیشی کنید. انتظار اصلی ما این است که بررسی وضع موجود داشته باشید و اصول بازخورد دادن را فراگیرید.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول