اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

مقام مصری: پاسخ ما به اسرائیل محدود به قطع روابط نخواهد بود

رئیس اداره کل اطلاع‌رسانی مصر گفت که پاسخ به تهدید امنیت ملی مصر از سوی اسرائیل به اخراج یا فراخوان سفیر محدود نخواهد ماند.

مقام مصری: پاسخ ما به اسرائیل محدود به قطع روابط نخواهد بود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در ادامه تهدیدات مقامات مصری علیه اسرائیل در پی تصمیم این رژیم برای عملیات زمینی در رفح، «ضیاء رشوان» رئیس اداره کل اطلاع‌رسانی مصر نیز گفت که واکنش قاهره به تهدید امنیت ملی خود شدید خواهد بود.

او در مصاحبه‌ای گفت که پاسخ به اسرائیل در صورتی که امنیت ملی یا تمامیت ارضی مصر مورد تعرض قرار گیرد یا اسرائیل بخواهد مسأله فلسطین را برای همیشه کنار بگذارد، محدود به اخراج سفیر اسرائیل یا فراخوان سفیر خود از تل آویو نخواهد شد.

ضیاء رشوان به شبکه مصری «ONE» گفت: «موضع مصر واضح است، هیج اختلاف داخلی در قبال حمله اسرائیل به غزه وجود ندارد، مردم و دولت هیچ وقت نمی‌گذارند اسرائیل به خاکمان متعرض شده و امنیت ملی ما را مخدوش کند یا تصمیم بگیرد که آرمان فلسطین را از بین ببرد».

 رئیس اداره کل اطلاع‌رسانی مصر تأکید کرد که این کشور ابزارهای کافی برای دفاع از امنیت خود را دارد.

او افزود:‌ «اسرائیل با ارتش، سلاح، پول و مهامت آمریکا در برابر مبارزان غزه کاری از پیش نبرده است، پس چگونه می‌خواهد با کشوری بزرگ در خاورمیانه درگیر شود؟».

در این میان منابع مصری بامداد سه‌شنبه گفتند که این کشور وضعیت مرز با فلسطین اشغالی و منطقه رفح را با توجه به حمله رژیم صهیونیستی به دقت زیر نظر دارد و شبکه تلویزیونی «القاهره نیوز» به نقل از یک مقام عالی‌رتبه مصر گزارش داد که این کشور برای تمام سناریوها مرتبط با وضعیت رفح آماده است.

وزارت خارجه مصر نیز روز یکشنبه در بیانیه‌ای گفت که حمله به رفح و ممانعت از ورود کمک‌های بشردوستانه از گذرگاه رفح، «عواقب وخیمی» در پی دارد.

در این راستا در پی حمله بامداد دوشنبه (۱۲ فوریه) رژیم صهیونیستی به رفح و به شهادت رساندن بیش از ۱۰۰ شهروند فلسطینی، چهره‌های سیاسی و فرهنگی مصر از رئیس‌جمهور این کشور عبدالفتاح السیسی خواستند که به جهانیان اعلام کند که در صورت تداوم حملات اسرائیل به رفح و نزدیک شدن به مرزهای مصر، قاهره دست بسته و ساکت نخواهد ماند. 

در این حال دو مقام مصری و یک دیپلمات غربی روز یکشنبه پیش به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که در صورت حمله نظامیان اسرائیلی به رفح، مصر ممکن است معاهده صلح کمپ دیوید را تعلیق کند. معاهده‌ای که با وجود دو قیام فلسطینی‌ و چندین جنگ میان اسرائیل و حماس باز هم محفوظ ماند اما این‌بار با وعده‌ی بنیامین نتانیاهو برای اعزام نیروهای اسرائیلی به شهر رفح در مرز با مصر شرایط فرق می‌کند و دولت مصر تهدید کرده است که در این صورت توافق صلح کمپ دیوید را لغو خواهد کرد.

اما هنوز نتانیاهو بر این باور است که شهر رفح در جنوبی‌ترین نقطه نوار غزه، آخرین پایگاه نیروهای حماس است و اعزام نیروی زمینی برای شکست این گروه ضروری است. هرچند که قاهره با هر اقدامی که موجب شود فلسطینی‌ها مجبور شوند برای زنده ماندن به مصر فرار کنند، مخالف است.  شهر رفح نه تنها آخرین پناهگاه آوارگان کل نوار غزه است، بلکه نقطه اصلی ورود کمک‌های بشردوستانه به کل منطقه محاصره شده نوار غزه نیز هست و هرگونه حمله احتمالی اسرائیل به رفح  موجب توقف روند تحویل تجهیزات و کمک‌های اساسی به فلسطینیان خواهد شد. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول