اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«جباراف»: ساختار قوه مجریه در قرقیزستان تغییر خواهد کرد

رئیس جمهور قرقیزستان در اجلاس سران دولت‌های جهانی در «دبی» از تغییرات اساسی در ساختارهای دولتی این کشور به خصوص در قوه مجریه خبر داد.

«جباراف»: ساختار قوه مجریه در قرقیزستان تغییر خواهد کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان ضمن سخنرانی در اجلاس سران دولت‌های جهانی در «دبی» بر نوسازی تمام سیستم قوه مجریه کشور تاکید کرد.

رئیس جمهور قرقیزستان در سخنرانی خود دیدگاه خود را برای توسعه بیش از پیش قرقیزستان به اشتراک گذاشت.

وی گفت: این کشور پس از به دست آوردن استقلال در سال 1991 میلادی، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، آزمایشات بسیاری را پشت سر گذاشت. ما سعی کردیم از تجربیات ملی کشورهای دیگر استفاده کنیم، اشکال مختلف مدیریت از ریاست جمهوری تا پارلمانی را امتحان کردیم و اکنون دوباره به سیستم ریاست جمهوری بازگشتیم. البته، همه این تغییرات بازتاب آرزوها و امیدهای مردم ما، خواست آنها برای یافتن مسیر بهتر برای ساختار دولتی، دستیابی به توسعه پایدار و باثبات سیاسی و اقتصادی است.

جباراف با اشاره به وظایف اولویت‌دار ادامه داد: اول، نوسازی تمام سیستم قوه مجریه کشور، دگرگونی کارهای دولت یعنی ادغام دفتر ریاست جمهوری و نخست وزیری به یک دستگاه واحد ریاست جمهوری که تمام قوه مجریه در کشور را هماهنگ می‌کند، در اولویت قرار دارد. در این میان نخست وزیر، ریاست دفتر ریاست جمهوری را نیز بر عهده دارد.

رئیس جمهور قرقیزستان اظهار داشت: دوم، مبارزه سازش ناپذیر با فساد است که در آن دولت اقدامات فعال و موثری برای خارج کردن اقتصاد از سایه در چارچوب ابزارهای جدید اداره مالیات انجام می‌دهد. نتیجه این بود که هیچ مالیات جدیدی اضافه نشده است و درآمدهای مالیاتی به بودجه دولت در سال گذشته تقریباً یک سوم افزایش داشته است.

جباراف خاطرنشان کرد: سوم، سیاست جدید اقتصادی است. رشد اقتصادی در سه سال گذشته تقریباً 7 درصد (در سال 2021 میلادی 5.5 درصد، در سال 2022 میلادی 9 درصد، در سال 2023 میلادی 6.2 درصد) بوده است که پروژه‌های بزرگ زیربنایی و بین‌المللی با مشارکت سرمایه گذاران خارجی در دست اجرا هستند و قرقیزستان همیشه به روی سرمایه گذاران و شرکا باز است. سیاست جدید اقتصادی بر سه حوزه کلیدی از جمله انرژی، معدن و حمل‌ونقل و ترانزیت استوار خواهد بود.

جباراف به طور جداگانه خاطرنشان کرد که قرقیزستان دارای پتانسیل صنعتی قابل توجهی از نظر ذخایر برق آبی است که توسط کارشناسان حدود 142 میلیارد کیلووات ساعت برآورد شده است.

رئیس جمهور قرقیزستان همچنین به پروژه‌های انرژی در دست اجرا در این کشور از جمله ساخت نیروگاه برق آبی «قنبر آته-1» با ظرفیت طراحی 1.8 گیگاوات، 50 نیروگاه برق آبی کوچک و متوسط و پروژه‌هایی در زمینه منابع انرژی تجدیدپذیر اشاره کرد.

علاوه بر این، وی در مورد آغاز پروژه ساخت خط ریلی «چین - قرقیزستان – ازبکستان» که کشورهای آسیایی را از طریق آسیای مرکزی به خاورمیانه، آسیای جنوب، آفریقا و اروپا متصل می‌کند، خبر داد.

به گفته رئیس جمهور قرقیزستان، چهارمین مرحله دیجیتالی سازی کل سیستم خدمات دولتی برای مردم است.

وی با اشاره به پروژه ملی «توندوک» از افزایش شدید کارایی مدیریت دولتی، تسریع هماهنگی بین اداراتی و کاهش مولفه فساد خبر داد.

جباراف تاکید کرد: جمهوری قرقیزستان اخیراً با موفقیت مدل هوش مصنوعی خود را به زبان قرقیزی آزمایش کرده است که بر اساس فرهنگ، دانش، سنن و اخلاق ما آموزش دیده است. معتقدم ارزش و تقاضای ویژه برای هوش مصنوعی این است که تنوع سنن و ارزش‌های همه بشریت را شامل شود.

رئیس جمهور قرقیزستان با اشاره به اینکه آموزش با کیفیت - زیربنای پیشرفت و توسعه هر کشور است، گفت: در این کشور 20 درصد از درآمد ملی صرف آموزش می‌شود. هنگام انجام همه این اصلاحات در قرقیزستان از اصول اساسی دموکراسی یک گام هم عقب نشینی نشده است. نهاد اجتماعی سنتی «کورولتای» احیا شده است. جلسه‌ای که در آن نمایندگان مردم برای بحث در مورد مسائل مهم، تصمیم گیری و حفظ هماهنگی اجتماعی گردهم می‌آیند. در عین حال، آن جایگزین نقش پارلمان ملی کشور «جوگورکو کنش» نمی‌شود.

از نظر اجرای اهداف توسعه پایدار جمهوری قرقیزستان در بین 166 کشور در رتبه 45 جهان قرار گرفته است و قصد دارد تا سال 2030 میلادی در بین 30 کشور برتر در اجرای اهداف توسعه پایدار قرار گیرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول