اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

دشت الله‌آباد آبیک خشکید/ خطر «ریزگردها» در کمین استان قزوین

رئیس اداره محیط زیست شهرستان آبیک با اشاره به شرایط کاملا ناپایدار و نامناسب دشت الله‌آباد شهرستان آبیک، از خشک شدن این دشت و تالاب یعقوب‌ آباد خبر داد.

دشت الله‌آباد آبیک خشکید/ خطر «ریزگردها» در کمین استان قزوین

امید رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با بیان اینکه آبی در دشت الله‌آباد وجود ندارد، اظهار کرد: کاهش بارندگی، خشکسالی و عدم ورود حق آبه به دشت الله‌آباد موجب شده دشت دچار تنش شود، از سویی همین خشکی سبب ورود شتر به مرز دشت شده و سبب شده زحمات چند ساله اخیر برخی دستگاه‌ها مبنی بر احیا، کاشت و واکاوی انجام شده به دلیل مهیا بودن شرایط چَرا برای شتر از بین برود و به تخریب بیشتر دشت دامن بزند.

وی عوامل منطقه‌ای و محلی را از علل وجود ریزگردها در شهرستان آبیک ذکر کرد و افزود: با توجه به خشک شدن دشت الله‌آباد، شخم زدن اراضی کشاورزی موجب ورود جریان هوای گرم به دشت و بلند شدن گرد و غبار می‌شود و همین امر به همراه ریزگردها بالا رفتن میزان شاخص آلودگی هوا را به همراه دارد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان آبیک میزان حق آبه به دشت الله‌آباد را سالانه ۴۲ میلیون متر مکعب و تامین آن را از منابع آبی همچون آب‌های سطحی و رودخانه‌ها،  تصفیه‌خانه های شهرک های صنعتی البرز، بیدستان و کاسپین ضروری دانست و تصریح کرد: تغییر کاربری اراضی ملی و تالاب به کشاورزی، زهکش احداثی، برداشت غیرمجاز آب‌های چاه‌ها و رودخانه‌ها و چشمه‌ها و کاهش بارندگی در خشک شدن دشت الله‌آباد تاثیرگذار بوده است. 

لزوم انجام سیاهه انتشار آلودگی برای ۳ فصل

رحمانی با اشاره به انجام طرح سیاهه انتشار آلودگی هوای شهرستان آبیک در تابستان ۱۴۰۰، انجام این طرح برای سه فصل دیگر را ضروری خواند و بیان کرد: شرایط آلودگی در تابستان و زمستان و فصول دیگر متفاوت است، در تابستان گرد و غبار با ذرات pm 10 داریم اما در زمستان با وارونگی هوا و ذرات آلوده pm 2. 5 مواجه‌ایم.

این مسئول خاطرنشان کرد: برای تصمیم‌گیری در خصوص مقابله با آلودگی هوا ادامه طرح سیاهه انتشار آلودگی هوا در سه فصل بهار، پاییز و زمستان هم ضروری است که انجام آن به حدود ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد چرا که تصمیم‌ گیری برای مقابله با آلودگی هوا، با انجام طرح سیاهه انتشار آلودگی هوا در یک فصل امکان پذیر نیست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول