اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

88 درصد آب های موجود در قزوین در بخش کشاورزی مصرف می شود/ مسدود شدن ۹۰۰ حلقه چاه آب غیر مجاز در استان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: ۸۸ درصد از آب های موجود در استان قزوین در بخش کشاورزی، 8 درصد در بخش خانگی و 4 درصد باقی مانده در حوزه صنعت به مصرف می رسد.

88 درصد آب های موجود در قزوین در بخش کشاورزی مصرف می شود/ مسدود شدن ۹۰۰ حلقه چاه آب غیر مجاز در استان

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه که دیش از ظهر امروز برگزار شد، اظهار کرد: یکی از اساسی ترین مشکلات کشور ما در حال حاضر نحوه مصرف است و با توجه به اینکه در ناحیه خشک و نیمه خشک قرار داریم، متاسفانه در اکثر زمینه ها با مصرف بی رویه روبرو هستیم.

وی افزود: در تمامی موارد از جمله کشاورزی، شرب و صنعت، میزان مصرف در کشور ما اسفناک است، البته در موضوعات دیگر نیز همانند سوخت، برق و دیگر موارد نیز با مصرف غیر منطقی روبرو هستیم. 

ملکی خاطر نشان کرد: یکی از مهم ترین راهکارها در حوزه مصرف «فرهنگ ساز» ی است و از این رو شهروندان باید بدانند که در حال حاضر با چه شرایط سخت و دشواری روبرو هستیم و بی گمان نمی توان انتظار داشت که برای رفع مشکل آب به طور مداوم شاهد بهره برداری از پروژه های عمرانی تامین آب باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اعلام کرد: ۹۷.۴ درصد از آب های سطح جهان غیر قابل شرب بوده و از ۲.۶ دهم آب های شیرین موجود نی،  کمتر از ۱۴ هزارم آنها در دسترس بشر قرار دارد.

ملکی اعلام کرد: میانگین بارش در سطح جهان ۸۱۳ میلی متر و متوسط میزان بارش در کشور ما ۲۲۰ میلی متر بوده و این مساله بیانگر آن است که باید در حوزه مصرف بهینه و مدیریت مصرف آب برنامه ریزی و آگاه سازی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: ۹۲ درصد از آب های موجود کشور در بخش کشاورزی به مصرف می رسد در حالی که این میزان در سطح جهان ۶۷ درصد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تاکید کرد: توزیع نامناسب بارش، کاهش میزان بارندگی ها، افزایش سرانه مصرف آب و خشک شدن رودخانه هایی نظیر ابهر رود مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرده که تنها راه مقابله با آن مدیریت مصرف است.

وی یاد آور شد: چالش های حوزه آب در دو بخش تامین آب و مصرف آب است، از این رو در حوزه تامین آب باید به موردی هم چون گرم شدن کره زمین، جریان آب های سطحی، کاهش بارندگی و برخی دیگر از موارد توجه کرد.

ملکی افزود: در حوزه مصرف آب نیز بهره وری پایین آب در حوزه کشاورزی، سطح سواد بهره برداران، الگوی نادرست، قیمت یارانه ای آب کشاورزی، عدم تفکیک آب شرب از غیر شرب و برخی دیگر از موارد باید مورد توجه قرار گیرد. 

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از فرونشست دشت قزوین  طرح های مختلفی از جمله کاهش ۵۸۰ میلیون متر مکعبی از سوی بهره برداران منطقه، مسدود ساختن چاه های آب غیرمجاز و کنترل در میزان برداشت ها را انجام داده ایم. 

ملکی عنوان کرد: سال گذشته ۹۰۰ حلقه چاه آب غیر مجاز در سطح استان مسدود شد و از ۸۰ درصد میزان برداشت ها با نصب کنتورهای هوشمند جلوگیری کرده ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین در پایان گفت: در خصوص تلفات کانال ها متاسفانه هر ساله وجود دارد اما بر اساس ضوابط ایمن سازی کانال ها در داخل شهر بر عهده شهرداری و در بیرون از شهر به عهده ماست که اقدامات لازم صورت گرفته است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول