اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

تحصیل 60 هزار طلبه در 500 مدرسه علمیه ویژه خواهران

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به فعالیت 500 مدرسه علمیه زیر نظر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران گفت: درحال حاضر 60 هزار طلبه خواهر در این مدارس درحال تحصیل هستند.

تحصیل 60 هزار طلبه در 500 مدرسه علمیه ویژه خواهران

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام والمسلمین حسینعلی تهرانی در نشست خبری که به مناسبت آغاز عملیات پذیرش سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ در سالن شهید سلیمانی این مرکز برگزار شد، با اشاره به اینکه در مجموع بیش از ۵۰۰ مدرسه در سطح کشور زیر نظر حوزه‌های علمیه خواهران فعالیت دارند، گفت: در مقطع سطح دو ۴۱۸ مدرسه، در مقطع سطح سه ۸۴ مدرسه و در مقطع سطح چهار نیز ۲۰ مدرسه فعال هستند که در این مدارس حدود ۶۰ هزار طلبه خواهر مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه بیشتر فارغ التحصیلان مقطع سطح دو در آموزش و پرورش جذب شده‌اند، گفت: فارغ التحصیلان سطح سه نیز جذب فعالیت‌های آموزشی در حوزه و مراکز آموزشی شده‌اند و برخی هم در پروژه‌های پژوهشی در حال فعالیت هستند.

 معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اینکه بیشتر مدیران سطوح میانی در حوزه‌های علمیه خواهران  از بانوان هستند، افزود: تلاش ما همواره نخبه پروری و تربیت بانوان فرهیخته است.

وی ادامه داد: در سال جدید تحصیلی در صورت عادی بودن شرایط تمام کلاس‌ها حضوری است و ثبت نام از ۱۵ فروردین تا پایان اردیبهشت خواهد بود و در ۱۷ تیرماه سال جاری نیز آزمون برگزار خواهد شد.

*افزایش 34 درصدی پذیرش طلاب در سال گذشته

آزاده صدر شیرازی مدیرکل سنجش و پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران نیز در این نشست با ارائه‌ گزارشی از روند ثبت‌نام در سال قبل گفت: در پذیرش سال ۱۴۰۰ حوزه‌های علمیه خواهران، در مجموع ۳۴ درصد نسبت به سال قبل، رشد داشتیم.

وی گفت: پس از برگزاری آزمون، مصاحبه، تحقیقات محلی و در نهایت ثبت‌نام قطعی داوطلبان، مقایسه‌ ثبت‌نام کنندگان نهایی دو سال تحصیلی ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ انجام گرفت و معلوم شد که در ثبت‌نام نهایی، ۱۵ درصد رشد را شاهد بوده‌ایم.

صدر شیرازی با ارائه‌ی میزان رشد ثبت‌نام کنندگان به تفکیک استانی گفت: بحمدالله در برخی از استان‌ها، شاهد رشد ۷۰ درصدی هم بودیم، مثلا در استان هرمزگان ۷۴ درصد و استان خوزستان ۷۱ درصد رشد، در نام نویسی اولیه را شاهد بودیم که خدا را از این بابت شاکریم.

وی گفت: در ثبت‌نام نهایی، ۲۱ استان کشور، رشد مثبت داشته‌اند، مثلا در استان هرمزگان با ۴۸ درصد، خوزستان ۴۱درصد کهکیلویه ۳۴ درصد، کردستان و کرمان ۳۳ درصد، شاهد رشد در ثبت‌نام نهایی بودیم. 

صدرشیرازی به ارائه‌ آمار طلاب خواهر غیر ایرانی پرداخت و گفت: در سال گذشته، تعداد ۱۹۱ داوطلب از اتباع حضور داشتند که بیشتر از کشورهای همسایه مثل عراق، افغانستان، هندوستان و پاکستان بودند و طی تعاملی که با جامعه‌المصطفی (ص ) برقرار شد، نهایتا ۱۰۳ نفر از اتباع، در مقطع سطح دو و سه مشغول تحصیل شدند.

مدیرکل سنجش و پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه ۶۰ درصد از کسانی که وارد حوزه‌ شدند، متاهل هستند و۴۰ درصد مجرد افزود: از این تعداد، ۹۳ درصد روزانه و ۷ درصد به صورت خوابگاهی بوده‌اند.

وی با بیان اینکه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران به دنبال افزایش کیفیت است، ابراز امیدواری کرد که بزودی شاخص‌های گزینش، ارتقا و استاندارد سازی شود تا ثمره‌ی آن در سال آینده مشخص شود.

مدیر کل اداره پذیرش و جذب حوزه‌های علمیه خواهران، اشاره‌ای هم به کاهش جذب افراد داشت و گفت: به امید خدا کیفیت را طوری بالا خواهیم برد که مانایی بیشتری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در راستای ارتقای شاخص‌های جذب، اولین اقدام، بازنگری در آئین‌نامه‌ی سنجش و پذیرشِ مقطع عمومی بود گفت: از جمله مواردِ تغییر یافته، ارتقا کف معدلیِ داوطلبان دیپلم از معدل ۱۲ به معدل ۱۴ و کاهش شرط سنی به ۴۰ سال بود.

صدر شیرازی در پایان از عدم پذیرش رشته‌های غیر مرتبط در سطح چهار امسال گفت و خاطرنشان کرد: امسال صرفا برای نخبه ها و استعداد‌های برتر پذیرش داریم و دو رشته‌ی جدید "علوم و معارف حدیث شیعه" و "مدیریت آموزشی" در سطح سه را به صورت آزمایشی، اجرا خواهیم کرد.

در پایان این نشست، حجت‌الاسلام جواد بهشتی‌پور مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به تشکیل کانون‌های رضوان و فعالیت سفیران رضوان در سراسر کشور، گفت: سفیران رضوان از بین خواهران طلبه نخبه و مستعد گزینش شده‌اند که با حضور در محافل مختلف، جهت جذب افراد مستعد برای حضور و تحصیل در حوزه های علمیه خواهران تلاش می کنند.

این نشست با اهدای تندیس رضوان، لوح تقدیر و نگین متبرک حرم حضرت فاطمه معصومه(س) به پنج رسانه‌ فعال استان قم در عرصه‌ نشر فعالیت‌های حوزه‌های علمیه خواهران از جمله خبرگزاری فارس، به پایان رسید.

 انتهای پیام/78023

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول