اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

دستگیری باند حفاران غیرمجاز در شهرستان زاوه

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستانهای تربت حیدریه و زاوه از دستگیری و ضبط ابزارآلات حفاران غیرمجاز در یکی از محوطه‌های تاریخی شهرستان خبر داد.

دستگیری باند حفاران غیرمجاز در شهرستان زاوه

به گزارش خبرگزاری فارس از تربت حیدریه به نقل از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی تربت حیدریه، علی محمدی اظهار کرد: نیروهای یگان حفاطت میراث فرهنگی در اقدامی غافلگیرانه با همکاری و تلاش بی شائبه نیروهای اطلاعاتی و انتظامی شهرستان، چهار تن از حفاران و تخریب کنندگان آثار تاریخی را در حال حفاری و شبانه دستگیر کردند.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان‌های تربت حیدریه و زاوه گفت: متهمان برای سیر مراحل قانونی تحویل مقامات قضایی شدند و قطعا دستگاه قضایی اشد مجازات را در خصوص آنها اعمال می‌کند.

وی گفت: خوشبختانه با فعال شدن انجمن‌های میراث فرهنگی توجه به لزوم حفظ میراث فرهنگی موجب شده تا شهروندان خود را برای صیانت و برخورد با تخریب گران میراث فرهنگی شریک و دخیل بدانند.

محمدی گزارش‌های مردمی انجام شده را حاکی از حساس شدن بیش از حد مردم در چند سال اخیر نسبت به داشته‌های فرهنگی و تاریخی خود دانست و ادامه داد:‌ آن‌ها بر این باور هستند که تاریخ و هویت، بخش مهمی از داشته‌های ملی آنهاست که برای حفظ و حراست از آن باید در کنار ادارات دولتی حضور پررنگ داشته باشند.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستانهای تربت حیدریه و زاوه تصریح کرد: بر اساس ماده ۵۶۲  قانون مجازات اسلامی هر گونه حفاری و کاوش به قصد بدست‌آوردن اموال تاریخی – فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط‌ اشیاء مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود و چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد علاوه بر ضبط اشیاء مکشوفه و آلات و ادوات‌حفاری مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

وی اضافه کرد: تلاش ما در اداره میراث فرهنگی، سرعت عمل در برخورد با این خاطیان است و خوشبختانه دستگاه قضایی و نیروی اطلاعاتی و انتظامی نیز مشارکت و مساعدت بسیار خوبی داشته اند.

محمدی از کلیه شهروندان درخواست کرد تا در صورت مشاهده هرگونه اقدام مشکوک در اطراف و نزدیکی بناها و محوطه‌های تاریخی موارد را سریعا به تلفن ۵۲۲۲۲۵۳۰ گزارش کنند.

گفتنی است؛ شهرستان‌های تربت حیدریه و زاوه دارای ۴۰۰ اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده هستند که تعداد ۷۵ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ 70061

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول