اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

بررسی ابعاد جدید پرونده مرگ دختر ۱۵ ساله در مشهد/ بهزیستی به وظایفش عمل نکرده است

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی گفت: قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مسوولیت‌های حقوقی و حتی کیفری برای هر گونه قصوری را در این امر در نظر گرفته است، این دختر حسب شواهد موجود نشانه‌هایی از تصمیم به خودکشی داشته لذا باید اقدام درمانی مناسب در مورد او انجام می‌شد که متاسفانه در پرونده این مددجو، ما سابقه‌ای از اقدام درمانی خاصی در بازه زمانی حداقل یک ماهه نمی‌بینیم.

بررسی ابعاد جدید پرونده مرگ دختر ۱۵ ساله در مشهد/ بهزیستی به وظایفش عمل نکرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، بعد از فوت «ساجده» ۱۵ ساله در مرکز نگهداری دختران در اواخر هفته گذشته، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در اظهاراتی که با خبرنگار فارس داشت، رفتار متوفی را پیش از مرگ کاملا عادی عنوان کرد و مدعی شده بود ساجده تحت نظر روانشناس و روانپزشک بوده است، اما حالا با گذشت سه روز از این حادثه تمامی این اظهارات، توسط معاون دادستان مشهد رد شده است.

نیره عابدین‌زاده سرپرست دادسرای ناحیه ۵ مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: این دختر(ساجده) اردیبهشت ماه امسال به علت بدسرپرست بودن با دستور قاضی کشیک به بهزیستی سپرده می‌شود. وقتی کودک یا نوجوانی بنا به دستور قضایی به بهزیستی سپرده می‌شود، مدیر بهزیستی مسوول حفظ و نگهداری از وی و جایگزین اولیای او است.

سرپرست دادسرای ناحیه ۵ مشهد با بیان اینکه بهزیستی هم حق نگهداری را دارد و هم مسوولیت‌های مرتبط بر امر نگهداری را برعهده دارد، افزود: این سازمان باید علاوه بر تامین امنیت این کودکان و نوجوانان چنانچه آنها در معرض آسیب و یا بحران باشند به صورت تخصصی از طریق مددکار، روانشناس و روانپزشک نسبت به کنترل آسیب اقدام کنند و تکلیف دارند.

وی ادامه داد: قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مسوولیت‌های حقوقی و حتی کیفری برای هر گونه قصوری را در این امر در نظر گرفته است، این دختر حسب شواهد موجود نشانه‌هایی از تصمیم به خودکشی داشته لذا باید اقدام درمانی مناسب در مورد او انجام می‌شد که متاسفانه در پرونده این مددجو، ما سابقه‌ای از اقدام درمانی خاصی در بازه زمانی حداقل یک ماه نمی‌بینیم.

معاون دادستان مشهد با تاکید بر اینکه در این نوع مراکز آسیب باید مددکار و روانشناس مستمر حضور داشته باشند، تصریح کرد: متاسفانه ما شاهد حضور مربی در شب حادثه و حتی شب‌های قبل از آن هستیم که قاعدتا نیروی متخصص در حوزه آسیب نیستند.

عابدین‌زاده این کودکان را امانت دانست و خاطرنشان کرد: سازمان متولی باید در نگهداری این امانت نهایت دقت و توجه را انجام دهد، دادستان به عنوان مدعی العموم وظیفه احیای حق این افراد را برعهد دارد و قطعا موضوع این پرونده را پیگیری خواهد کرد تا هم حق این دختر ضایع نشود.

سرپرست دادسرای ناحیه ۵ مشهد عنوان کرد: باید فرآیندها به نحوی اصلاح شود تا دیگر شاهد این وقایع نباشیم، به نظرم در مورد اصلاحات سیستمی باید استانداری پاسخگو باشد، چون آنها متولی تغییرات داخل استانی در حوزه قوه مجریه هستند، ما به عنوان دستگاه قضایی بحث جرم و مجازات عاملین این واقعه را پیگیری خواهیم کرد.

وی درخصوص رد موضوع خودکشی جمعی در شب فوت ساجده در برخی رسانه‌ها عنوان کرد: من کامل این موضوع را رد نکردم؛ آن شب براساس نظر مدیرکل بهزیستی که تلفنی از او موضوع را جویا شدم، اعلام نظر کردم ولی چون دلایلی بر این واقعه به وجود آمد ما در حال تکمیل تحقیقات هستیم، لذا بعد از تکمیل تحقیقات اعلام نظر قطعی می‌شود.

عابدین‌زاده ادامه داد: در حال حاضر مهم‌ترین مساله عدم انجام اقدامات تخصصی برای دختران و وضعیت نامطلوب روحی سایر دختران آن مرکز است، امروز دستورات دقیقی را به مدیرکل بهزیستی استان دادیم که باید برای حل معضل جدی آن مرکز اقدام کنند.

انتهای پیام/۷۰۰۶۶/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول