اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

تلاش برای ثبت بین‌المللی کشتی با چوخه در آیسسکو و یونسکو

رئیس فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی گفت: گام‌هایی برای ثبت بین‌المللی کشتی با چوخه در آیسسکو و یونسکو در حال انجام است تا بتوان کشتی با چوخه را همچون بسیاری از ورزش‌های سنتی وارد عرصه بین‌المللی کرد.

تلاش برای ثبت بین‌المللی کشتی با چوخه در آیسسکو و یونسکو

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، محمدتقی امیری خراسانی ظهر امروز در جلسه شورای ورزش و جوانان قوچان در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی و ورزشکاران، اظهار کرد: بر اساس سیاست‌های جدید وزارت ورزش و جوانان به دنبال تعامل با فدراسیون‌های تخصصی بوده‌ایم تا هم‌افزایی در مسابقات روستایی و عشایری صورت بگیرد.

رئیس فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی بابیان اینکه استعدادهای فراوانی در سطح روستاها و مناطق عشایری وجود دارد، افزود: باید در ابتدا استعدادیابی‌ها انجام شود و پس‌ازآن استعداد پروری و قهرمان‌پروری در دستور کار فدراسیون‌های تخصصی قرار بگیرد.

وی کشتی با چوخه را یکی از ورزش‌های سنتی دانست که ریشه در فرهنگ و مذهب دارد و تصریح کرد: کشتی با چوخه ثبت ملی شده و دبیرخانه دائمی میراث فرهنگی ناملموس ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی و محلی نیز در این فدراسیون تشکیل‌شده و پیگیری‌ها برای ثبت بین‌المللی آن در حال انجام است.

امیری خراسانی ادامه داد: در اولین فرصت گام‌هایی برداشته‌شده تا بتوان کشتی با چوخه را در آیسسکو و یونسکو ثبت بین‌المللی کرد و باید در این راستا بتوان کشتی با چوخه را همچون بسیاری از ورزش‌های سنتی‌ای که بقیه کشورها به دنبال جنبه قهرمانی و حرفه‌ای آن هستند در این عرصه وارد کرد.

رئیس فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی تأکید کرد: باید همه استان‌ها در رشته کشتی با چوخه دارای ورزشکار، مربی و حتی داور باشند و روزی شاهد برگزاری مسابقات لیگ حرفه‌ای در این رشته ورزشی باشیم.

وی با ابراز تأسف نسبت به اینکه بازی‌های دیجیتالی دشمن حرکت بچه‌ها شده است، بیان کرد: ایجاد ایستگاه‌های بازی بومی و محلی در اماکن عمومی و استفاده از مربیان متخصص مردم را به سمت تحرک ورزشی تشویق می‌کند و همچنین برگزاری مدون بازی‌های بومی و محلی در دستور کار است.

اماکن ورزشی کشور به ۶۱ هزار در سطح دستگاه‌های اجرایی رسیده است

معاون پارلمانی و حقوقی وزیر ورزش و جوانان نیز در این جلسه با اشاره به دستاوردهای دولت در حوزه ورزشی گفت: سال ۹۲ تعداد اماکن ورزشی کشور به ۴۱ هزار می‌رسید اما امروز این رقم به ۶۱ هزار اماکن ورزشی در سطح دستگاه‌های اجرایی رسیده است.

جمشید تقی‌زاده با اشاره به افتتاح طرح‌های عمرانی همچون سالن‌های ۵ و ۶ هزارنفری در دهه فجر همچون مجموعه ۶ هزارنفری در ساری و سنندج، بیان کرد: پس از ۴۹ سال لایحه اهداف و شرح وظایف ورزش توسط مجلس شورای اسلامی و پس‌ازآن شورای نگهبان تصویب و توسط رئیس‌جمهور نیز ابلاغ‌شده است.

وی تصریح کرد: با تصویب این لایحه تحول شگرفی در بخش جوانان و هم ورزش کشور به وجود خواهد آمد به‌گونه‌ای که شورای عالی ورزش‌ها شکل می‌گیرد و حتی صندوق پیشکسوتان و قهرمانان نقش خوبی در این زمینه ایفا می‌کند.

معاون وزیر ورزش و جوانان با اشاره به تصویب لایحه نظام جامع باشگاه‌داری در وزارت ورزش و ارسال آن به هیأت دولت گفت: این لایحه تا یک ماه آینده به مجلس ارسال خواهد شد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اینکه ورزش به جایگاه اصلی خود در جای‌جای ایران اسلامی برسد و بخش خصوصی ورود به این حوزه داشته باشد باید نگاه ویژه‌ای به این لایحه کنند.

نیاز جدی ورزشکاران نسبت به پوشش بیمه‌ای

رئیس انجمن کشتی با چوخه کشور هم در این جلسه بیان کرد: اگر تاریخچه ورزش سنتی چوخه ورق بخورد زرین‌ترین برگ‌ها متعلق به قهرمانان و پهلوانان سرزمین قوچان است.

قربانعلی قائمی تصریح کرد: وزارت ورزش و جوانان باید پوشش بیمه‌ای همه ورزشکاران را در دستور کار قرار دهد زیرا قرار نیست یک جوان ورزشکار در میدان ورزشی مسابقه بدهد و دچار مشکل شود و کسی از او حمایت نکند و آینده‌اش تحت تأثیر قرار بگیرد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول