اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

خسارت ۱۵ میلیارد تومانی سیل به زیرساخت‌های حوزه کشاورزی قوچان

مدیر جهاد کشاورزی قوچان گفت: بارش شدید باران و راه افتادن سیل و روان آب در قوچان طی روزهای گذشته موجب بروز خسارت به ساختمان‌ها، تأسیسات، ادوات کشاورزی، منابع آبی، باغات و زمین‌های این شهرستان شده که برآورد اولیه خسارت ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

خسارت ۱۵ میلیارد تومانی سیل به زیرساخت‌های حوزه کشاورزی قوچان

 مهران حیاتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قوچان با اشاره به بارش بی‌سابقه باران طی روزهای گذشته در این شهرستان و ثبت رکورد ۶۰ میلی‌متر بارش طی یک روز، اظهار کرد: بارش شدید باران و به‌تبع راه افتادن سیل و روان آب در سطح مزارع، روستاها و غیره موجب بروز خسارت به حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی و فرآوری این شهرستان شده است.

وی بابیان اینکه در حوزه باغی و زمین‌های کشاورزی برآورد اولیه از میزان خسارت‌ها ۱۱ میلیارد و ۴۰ میلیون تومان است، افزود: عمده خسارت‌ها مربوط به بخش قوچان عتیق و روستاهای فیلاب و فتح‌آباد بوده است که یک هزار و ۸۰۰ تن محصول گوجه‌فرنگی، ۶۸۰ تن سیب‌زمینی، یک هزار و ۵۰۰ تن ذرت و ۱۲۰ تن یونجه دچار آسیب ۲۰ تا ۱۰۰ درصدی شده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان با یادآوری این مطلب که ۳۰ هکتار گوجه‌فرنگی، ۲۵ هکتار سیب‌زمینی، ۳۵ هکتار ذرت و ۱۲ هکتار یونجه دچار آسیب شده‌اند، بیان کرد: بیشترین خسارت برآورد شده مربوط به محصول ذرت با مبلغ ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان و سیب‌زمینی با ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

حیاتی مجموع خسارت‌های وارده به زمین‌های باغی را نیز ۱۲۰ میلیون تومان ارزیابی کرد و ادامه داد: ۶۰ تن محصول سیب و گلابی در ۴ هکتار زمین و ۴ تن زعفران در یک هکتار دچار آسیب شدند که میزان خسارت در سیب و گلابی ۱۰ درصد و زعفران ۵۰ درصد است.

وی با تأکید بر اینکه بارش باران و جاری شدن روان آب متأسفانه موجب بروز خسارت در حوزه ساختمان‌ها، تأسیسات، ادوات کشاورزی و منابع آبی هم شده است، تصریح کرد: مجموع خسارت‌های این بخش ۴ میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان است که مربوط به آسیب کانال آب، چاه، استخر کشاورزی و واحدهای صنعتی و تبدیلی می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان ادامه داد: طی این حادثه ۲ کانال آب دچار خسارت شدند که یکی در روستای قره چه منطقه مرزی باجگیران قرار داشته و دیگری متعلق به بخش قوچان عتیق است.

حیاتی از فروریختن یک حلقه چاه و تخریب ۵ هزار مترمکعب استخر کشاورزی خبر داد و خاطرنشان کرد: متأسفانه به برخی واحدهای صنعتی نظیر انبار و کارتن‌های بسته‌بندی یکی از واحدهای لبنی، سالن پرورش قارچ خوراکی و محصولات، انبار، دیوار و دستگاه‌های ۳ کارخانه خوراک دام نیز خسارت‌هایی واردشده است.

وی یادآور شد: بیشترین آسیب حوزه تأسیساتی نیز مربوط به ۲ کارخانه خوراک دام بوده که در یک واحد ۳۰درصد و در واحد دیگر ۵۰ درصد ارزیابی خسارت انجام و مجموع خسارت واردشده به محصولات، انبار و دستگاه‌های موجود ۲ میلیارد تومان است.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول