اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

ثبت مراسم روز عاشورای روستای مرزان شهرستان فیروزه در فهرست میراث فرهنگی ملی کشور

مدیرکل میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: مراسم روز عاشورای روستای مرزان شهرستان فیروزه به شماره 2610 مورخ 25/11/1400 در فهرست میراث فرهنگی ناملموس(معنوی)ملی کشور ثبت شد.

ثبت مراسم روز عاشورای روستای مرزان شهرستان فیروزه در فهرست میراث فرهنگی ملی کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد یه نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، سید جواد موسوی گفت: تعزیه ‎خوانی یا آنچه بیشتر در خراسان متداول‎تر است، شبیه‎ خوانی از مهم‎ترین اجزای عزاداری سنتی عاشورایی بخش قابل توجه‎ای از مناطق خراسان است.

مدیرکل میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد:  با وجود همه تغییرات اجتماعی و فرهنگی در بسیاری از نقاط استان این پیوند هنوز به صورت معناداری حفظ شده است.

وی تصریح کرد: اهمیت عنصر تعزیه در نظامِ آیینی عاشورایی مردم خراسان به حدی بوده است که حول برگزاری آن در روستاهای همجوار یک دیگر  نوعی از شبکه ‎های آیینی شکل می گرفته است. بدین ترتیب گروه‎ی از روستاها که سنتِ شبیه‎ خوانی در آن‎ها وجود نداشته به نزدیک‎ترین روستا در مجاورت خود که در این زمینه از جایگاه مطلوبی برخوردار بوده، مراجعه‎ می کردند.

مدیرکل میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی اظهار کرد: این شبکه ‎ها فارغ از کارکردهای آیینی و ارزشی‌شان کارکردهای قابل ملاحظه ‎ای در حوزۀ اجتماعی، اقتصادی و غیره در سطح مناطقِ استان دارد. به عبارتی دیگر این گروه از فعالیت‎های مشترک آیینی می‎ تواند در کاهش تعارضات و افزایش هم‎گرایی محلی مؤثر باشد.

همچنین محمود طغرایی مدیر ثبت آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در این باره گفت: یکی از این سنت‎های عزاداری شبکه ای در شهرستان فیروزه در مناطقِ غربی آن در روستای مرزان تا امروز پایداری خود را حفظ کرده است.

طغرایی تصریح کرد: وجود برخی ویژگی‎های کمتر شناخته شده در برخی از اجزای عزاداری  در روستای مرزان شهرستان فیروزه بویژه مرحلۀ علم سلام آن را از سنت‎های مشابه متمایز می سازد.

وی گفت: این آیین از پایداری مطلوبی برخوردار است و مردم محل در اجرای آن خود را مقید می‎دانند. 

مدیر ثبت آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی یادآور شد: با این حال در معرض تحریف قرار داشتن، امکانِ کاسته شدن از اصالت‎های فرهنگی آن وجود دارد، به‌ویژه که بخش مهمی از این مراسم مبتنی بر حرکات، الحانِ خاص و اشعارِ شفاهی است. 

طغرایی افزود: در روستای مرزان روز عاشورا به ترتیب زمانی آیین های نخل ‎آرایی، حسن حسین، علم خبری، نخل‎گردانی و تعزیه خوانی صورت می‎پذیرد. نخل ‎آرایی به عنوان اولین عنصری آیینی در ساعاتِ ابتدایی صبح عاشورا آغاز می‌شود.

وی گفت: کارِ نخل‎آرایی در محلی در مجاورت میدان قتلگاه انجام می‌شود، امروز دو نخل در روستا آراسته می‎شود، البته دو نخله بودن روستا امر متأخری است و ریشۀ چندانی ندارد.

طغرایی اظهار کرد: با پایان یافتن کارِ نخل آرایی، آیین حسن حسین در محل مسجد روستا آغاز می‌شود، در مرزان نوع خاصی از حسن و حسین از حیث اجرا و اشعار وجود دارد که ارزش فرهنگی مراسم روز عاشورای آن را افزایش می‎دهد. چنانکه پیش از این نیز اشاره شد، دستکم چهار روستا از خلال آیینِ علم خبری در مراسمِ روز عاشورای مرزان مشارکت می‎کنند.  روستای رباطی، گرماب شازده، فهنه و کلات زینال  از جمله این روستاها هستند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول