اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

۱۳ راهکار بهبود نرخ اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی

رئیس دانشگاه جامع سمنان به تشریح ۱۳ راهکار برای بهبود نرخ اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی پرداخت.

۱۳ راهکار بهبود نرخ اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، مسعود نصیری‌زرندی عصر امروز در جلسه شورای مهارت که در سالن یادگار امام (ره) استانداری سمنان برگزار شد، اظهار کرد: در مجموع دو میلیون و ۲۷۳ هزار و ۳۸۸ نفر دانشجو در کشور مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد دو میلیون و ۱۷ هزار و ۲۰۷ نفر در دوره‌های کارشناسی فعالیت دارند.

رئیس دانشگاه جامع سمنان افزود: در مجموع ۷۰ هزار و ۶۶۴ دانشجو در دانشگاه‌های استان سمنان مشغول به تحصیل هستند که تعداد هفت هزار و ۳۵۹ نفر از این افراد در دوره کاردانی، تعداد ۴۱ هزار و ۴۴۲ در دوره‌های کارشناسی، تعداد ۱۵ هزار و ۱۳۱ نفر در دوره کارشناسی ارشد و ۶ هزار و ۷۳۲ نیز در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند.

وی با اشاره به وجود ۱۳ راهکار برای بهبود نرخ اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها گفت: فعال شدن مراکز هدایت شغلی تخصصی در دانشگاه‌ها، تخصیص بودجه برای آموزش‌های مهارت‌افزایی، تهیه شناسنامه مهارتی از سوی دانشگاه‌ها برای دانشجویان، برنامه‌ریزی و ساماندهی دوره‌های مهارت‌افزایی متناسب با نیاز جامعه و برگزاری دوره‌های مهارتی با مشارکت صنایع و سازمان‌ها ازجمله این راهکارها است.

رئیس دانشگاه جامع سمنان افزود: توسعه و بهبود دوره‌های کارآفرینی و ساختارهای فناورانه، همکاری مشترک دانشگاه‌های استان با دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات حرفه‌ای، سامان‌دهی و افزایش کیفیت دوره‌ها، رصد اشتغال و ارزیابی بازار کار و جامعه، آشنایی و ترویج نظام‌های صلاحیت حرفه‌ای، بهبود محتوای آموزشی برنامه‌های درسی در راستای نیازهای جامعه و استفاده از روش‌های نوین برای مهارت‌آموزی دانشجویان از دیگر راهکارها برای بهبود نرخ اشتغال فارغ‌التحصیلان است.

نصیری‌زرندی با بیان اینکه برنامه‌های آموزشی مهارت دانشگاه سمنان با عنوان اختصاری «برآمد» معرفی و شناخته می‌شود، ادامه داد: در نیمسال نخست سال ۱۳۹۹، ۱۶ دوره ۱۶ ساعته با حضور یک‌هزار و ۲۹۱ دانشجو برگزار شد.

وی با بیان اینکه در نیمسال دوم سال ۱۳۹۹ در مجموع ۱۱ دوره ۱۶ ساعته با یک‌هزار و ۲۱۱ نفر و با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای استان سمنان به انجام رسید، عنوان کرد: تعداد ۱۱ دوره ۱۶ ساعته مهارت‌آموزی با ۴۴۷ نفر شرکت‌کننده توسط اساتید دانشگاه سمنان مدیریت و اجرا شد.‌

رئیس دانشگاه جامع سمنان با بیان اینکه چهار دوره آموزش مهارت عمومی برای دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه سمنان برگزار شده است، ادامه داد: دو دوره آموزش مهارت تخصصی برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه سمنان برگزار شد.

نصیری‌زرندی با بیان اینکه یک دوره آموزش مهارت ویژه برای دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه سمنان برگزار شده است، عنوان کرد: دوره ایمنی عمومی برای تمام دانشجویان دانشگاه سمنان با عنوان از منزل تا محل کار برگزار شد.

وی با بیان اینکه دوره ایمنی تخصصی برای دانشجویان دانشگاه سمنان به‌منطور فعالیت در کارگاه و آزمایشگاه‌ها برگزار شده است، تصریح کرد: درمجموع در نیمسال نخست سال ۱۳۹۹ در دانشگاه سمنان، تعداد ۳۲۱ نفر و در نیمسال دوم سال تعداد چهار هزار و ۹۵۶ نفر آموزش دیدند.

رئیس دانشگاه جامع سمنان بیان کرد: در این دانشگاه، کمیته‌ای متشکل از معاونان آموزشی تمام دانشگاه‌های استان سمنان تشکیل و مقرر شد تا تمام دانشگاه‌های استان در مهارت‌افزایی به‌صورت هماهنگ عمل کنند.

نصیری‌زرندی گفت: به‌منظور کیفیت‌بخشی و توسعه آموزش‌های مهارتی برای دانشجویان استان سمنان پیشنهاد می‌شود، دانشجویانی که به‌منظور مهارت‌آموزی به اداره کل فنی و حرفه‌ای معرفی می‌شوند در اولویت ثبت‌نام قرار گیرند، به‌منظور مهارت‌افزایی، اعتباری مشخص در سرجمع اعتبارات استانی لحاظ و تجهیزات کارگاهی سازمان فنی و حرفه‌ای با تخصیص اعتبارات لازم به‌روزرسانی شود.‌

ضرورت افق‌گشایی جدید در آموزش دانشگاه‌ها 

استاندار سمنان نیز در این جلسه اظهار کرد: یادگیری یک فرآیند مستمر و همیشگی است که چنانچه در انجام این فرآیند خللی ایجاد شود، موجب سقوط یا توقف در تحقق اهداف خواهد شد.‌

علیرضا آشناگر با اشاره به برخی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان سمنان گفت: صنعت و معدن، دو وجه توسعه قالب استان است و همچنین کشاورزی و دام‌پروری نیز در برخی شهرستان‌های این استان می‌تواند منجر به توسعه و رشد آن مناطق شود.‌

وی وجود دانشگاه‌های متعدد و اساتید و دانشجویان را نیز از دیگر وجوه توسعه استان سمنان عنوان کرد و افزود: وجود دانشجویان زیاد و اساتید خوب و همچنین تعدد دانشگاه‌های مختلف ازجمله دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای از دیگر عوامل توسعه و رشد استان سمنان محسوب می‌شود.

استاندار سمنان گفت: با وجود همه این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها، اما همچون سراسر کشور چالش‌های جدی و مهم در مسیر توسعه استان سمنان وجود دارد که تمامی آنها، دغدغه دست‌اندرکاران استان محسوب می‌شود.

آشناگر با تأکید بر لزوم ارائهٔ آموزش و استمرار آن از یادگیری به‌عنوان یک فرآیند مستمر و همیشگی یاد کرد که چنانچه در انجام این فرآیند خللی ایجاد شود، موجب سقوط یا توقف در تحقق اهداف خواهد شد.‌

وی قطع ارتباط فارغ التحصیلان با مراکز دانشگاهی را امر ناپسند عنوان کرد و افزود: باید تلاش کنیم تا ارتباط دانشجویان با دانشگاه‌ها و آموزش به‌عنوان یک فرآیند همیشگی نهادینه شود.‌

استاندار سمنان با اشاره به‌سرعت فناوری و انجام تغییرات در دانش و علم بشری بر ضرورت به‌روزرسانی علمی اساتید و دانشجویان تأکید و عنوان کرد: متأسفانه ما کماکان به متدها و روش‌های قدیمی خو گرفته‌ایم و لازم است تغییری جدی در این زمینه ایجاد شود.‌

آشناگر از مهارت‌آموزی به‌عنوان عاملی مهم در برقراری فرآیند یادگیری نام برد و اظهار کرد: متأسفانه اولیای دانش آموزان از همان ابتدای تحصیل فرزندانشان آنان را به تلاش به‌منظور فعالیت در مشاغلی همچون پزشکی و مهندسی تشویق می‌کنند و کمتر مشاهده شده که تفکر تربیت تکنسین و نیروی ماهر مدنظر قرار گیرد.‌

وی گفت: ما در آموزش‌ها، بیشتر به دنبال توسعه و تربیت کارشناس هستیم و برخی دانشگاه‌ها فکر می‌کنند، اگر در دوره‌های کاردانی این مراکز توسعه و رشدی ایجاد شود، موجب افت دانشگاه خواهد بود.‌

استاندار سمنان با اشاره به نیاز شدید صنایع کشور به نیروی ماهر و تکنسین، بر ضرورت افق‌گشایی جدید در آموزش دانشگاه‌ها و انجام نیازسنجی آموزشی در این مراکز تأکید کرد.‌

لزوم پیوند مراکز آموزشی با فنی و حرفه‌ای سمنان 

آشناگر گفت: یک جامعه پویا و صنعتی باید نیروی فنی و به‌اصطلاح آچار به دست تربیت کند و تحصیلات تکمیلی باید متناسب با نیاز جامعه باشد.

وی با اشاره به انتشار برخی آمارها از اختلاف زیاد تعداد دانشجویان دوره‌های کاردانی نسبت به مقطع دکتری اظهار تأسف کرد و گفت: این‌گونه آمارها بسیار دردناک است و چنانچه تغییر نگرشی ایجاد نشود، در آینده تبدیل به آفت خواهد شد.

استاندار سمنان از نداشتن ابزارهای آموزشی به‌روز در برخی دانشگاه‌ها به‌عنوان یک معضل در جامعه آموزشی یاد کرد و افزود: اینکه انتظار داشته باشیم تا یک ساختار قوی در پشت آموزش فنی و حرفه‌ای بوده و هر نیاز و انتظاری را تأمین کند، بی‌شک امری غیرممکن است؛ اما می‌توان با ایجاد پیوند میان بخش خصوصی و آموزش فنی و حرفه‌ای تا حدودی این معضل را در توسعه فناوری برطرف کرد.‌

آشناگر اضافه کرد: از آنجا که بخش خصوصی فعالیت‌های خود را بر محور کسب سود معطوف کرده است، به‌شدت تمایل دارد که خود را به‌روز کند و تجهیزات خود را توسعه دهد.‌

وی با انتقاد از فقدان ارزشیابی دقیق در نظام آموزشی بیان کرد: استقبال خوبی از بازخوردهای نظام آموزشی نمی‌شود و باید در این زمینه فکری جدی صورت گیرد.

رئیس شورای مهارت استان سمنان نداشتن بانک اطلاعاتی قوی و به‌روز از اساتید و نیروهای توانمند در امر آموزش را به‌عنوان یکی از نقاط ضعف اصلی مراکز فنی و حرفه‌ای دانست و بر ضرورت ایجاد این بانک تأکید کرد.‌

آشناگر با اظهار رضایت از استقرار مراکز جوار کارگاهی در مجاورت مراکز صنعتی بزرگ استان سمنان گفت: در دوره فعلی و به خاطر برخی مشکلات مالی و تحریم‌ها، بهترین فرصت برای تکمیل آموزش و توجه صنعت به این امر مهم است.

وی خواستار پیوند مراکز آموزشی استان سمنان با مراکز فنی و حرفه‌ای شد و اظهار کرد: بخش عمده‌ای از اقتصاد دنیا متکی به مباحث روز و علوم دیجیتال است و باید به این بخش مهم در استان نیز توجه جدی داشت و بدین منظور برنامه‌ریزی کرد.

استاندار سمنان از افتتاح پارک اقتصاد دیجیتال در آینده‌ای نزدیک در استان سمنان خبر داد و افزود: این پارک به‌منظور پشتیبانی از مشاغل نو و توسعه آن تشکیل شده و لازم است تا تدابیر و تمهیدات لازم برای افتتاح و بهره‌برداری مناسب از این مجموعه به انجام رسد.‌

آشناگر با اشاره به ایجاد کارخانه‌های نوآوری به‌عنوان یک اقدام مؤثر در استان سمنان، بر ضرورت توسعه آموزش و کارآفرینی در ادارات تأکید کرد.

سرفصل‌های آموزشی برخی رشته‌های دانشگاهی قدیمی است

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری سمنان نیز اظهار کرد: بستر رشد و توسعه جامعه در رشته علوم انسانی است؛ اما نتوانستیم رشد متناظر با آن را در کشور پایه‌ریزی کنیم.

مهسا شاه‌حسینی افزود: سرفصل‌های آموزشی برخی از رشته‌های درسی دانشگاه‌ها، مربوط به دهه ۷۰ است و بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که دانشجویان با علم و تجهیزات روز آشنا شوند.‌

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول