اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

22 کشته نوروزی در راه‌های سمنان/ سیاست «چراغ‌های گردان» چقدر موفق بود؟

22 مسافر نوروزی امسال در راه‌های فرعی و اصلی استان سمنان جان خود را از دست دادند و پرسش اصلی اینجاست که سیاست «چراغ‌های گردان» چقدر موفق بوده است؟

22 کشته نوروزی در راه‌های سمنان/ سیاست «چراغ‌های گردان» چقدر موفق بود؟

خبرگزاری فارس- سپیده سیر: استان سمنان در مرکز کشور همواره محل عبور پرشمار مسافران و زائران حرم امن رضوی بوده و بنا به آمارهای موجود، سالانه دست‌کم ۱۵ میلیون مسافر و گردشگر از محورهای ارتباطی استان سمنان تردد می‌کنند.

جدای از هزاران کیلومتر راه فرعی در استان سمنان، حدود ۶۰۰ کیلومتر از محور تهران- مشهد در استان سمنان واقع شده است که اهمیت فراوانی در کریدورهای ارتباطی از جمله شرق تا غرب کشور دارد و از این‌رو، همواره نیازمند توجه بیشتری است.

آمارهای نوروزی که اخیراً در جلسه مشترک ستاد خدمات سفر و شورای راهبری تصادفات استان سمنان ارائه شد، نشان می‌دهد که در ایام نوروز امسال، ۲۵۰ هزار نفر در این استان اقامت کردند که این تعداد نسبت به نوروز قبل ۱۴ درصد افزایش دارد.

گذشته از اینکه برخی فعالان گردشگری، ابهاماتی در زمینه آمارهای منتشره در این بخش مطرح می‌کنند و آن را کمی دور از واقعیت می‌دانند؛ اما به‌واقع، این عدد برای حجم بالای تردد مسافران و زائران در استان سمنان امر چندان عجیبی نیست!

🔻 نقاط حادثه‌خیز محور تهران- مشهد نیازمند اصلاح زیرساختی است

هر ساله با همکاری نیروهای خدماتی و امدادی استان سمنان در راستای کنترل محورها و خدمات‌رسانی هر چه بهتر به هم‌وطنان مسافر اقدام می‌شود؛ اما سوانح باز هم کار خود را می‌کنند و تعدادی از مسافران را به کام مرگ می‌کشانند.

آخرین آمارهایی که خبرنگار فارس از اتفاقات تعطیلات نوروزی بدان دست پیدا کرده است، نشان می‌دهد که متأسفانه در ۵۹۱ تصادف جاده‌ای در استان سمنان در این روزها، ۲۲ نفر فوت کردند و ۲۵۶ نفر هم مصدوم شدند؛ آماری که بسیار قابل‌تأمل است.

بر پایه اطلاعات در اختیار خبرنگار فارس، ۱۰ نفر از کشته‌شدگان در حوادث جاده‌ای در جاده‌های فرعی و روستایی و ۱۲ نفر در جاده‌های اصلی فوت کرده‌اند؛ اما مسؤولان استانداری سمنان همچنان مصرند که بگویند امسال عملکرد بهتری از سالیان گذشته داشته‌اند!

🔻 واژگونی خودروها در راه‌های سمنان همواره در صدر علل وقوع تصادفات بوده است

کنترل عبور و مرور در محورهای مواصلاتی استان سمنان با استفاده از سیستم‌های هوشمند به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان انجام می‌شود؛ ولی هنوز نقش و درصد اثرگذاری استقرار خودروهای دهیاری‌ها، بخشداری‌ها و حتی مردم با چراغ‌های گردان در راه‌های استان سمنان در کاهش سوانح رانندگی مشخص نشده است.

به گفته مسؤولان پلیس راه، در تعطیلات نوروزی امسال، علت بیش از ۶۰ درصد سوانح رانندگی استان سمنان واژگونی خودرو یا خروج آن از جاده ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی راننده یا رعایت نشدن سرعت مطمئنه بوده است.

🔻 رفع دغدغه مرگ در جاده‌ها باید به‌دور از اقدامات نمایشی مدنظر قرار گیرد

در حال حاضر، ۵۶ دستگاه ترددشمار، ۵۹ سامانه ثبت تخلف و ۲۲ دستگاه دوربین نظارتی در محورهای مواصلاتی استان فعال است و به گفته رئیس پلیس راهور فراجا، در طرح نوروزی پلیس راهور در جاده‌های کشور که با مشارکت دستگاه‌های امدادی و خدماتی از ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۱ آغاز شد و تا پایان روز چهاردهم فروردین‌ماه ادامه داشت، شاهد افزایش ۴۰ درصدی شمار ترددها و سفرهای نوروزی بوده‌ایم؛ آمارهایی که در استان سمنان به تفکیک، هنوز ارائه نشده است.

متأسفانه در این مدت در کشورمان، ۸۲۱ نفر یعنی به‌طور متوسط روزانه حدود ۴۵ نفر در تصادفات نوروزی جان خود را از دست دادند و سهم استان سمنان از این تعداد، حدود 2.7 درصد است؛ عددی بیش از حد انتظار!

پایان پیام/74002/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول