اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

خسارت ۹۰۰ میلیاردی کرونا به گلکاران پاکدشتی / دولت هیچ حمایتی نکرده است

با شیوع کرونا و خسارت ۹۰۰میلیاردی گلکاران پاکدشتی و عدم حمایت دولت تولیدکنندگان گل و گیاهان زینتی و شاخه بریده به امید درآمد و فراق از مشکلات همچنان با سختی‌های فراوان در حال تولید هستند.

خسارت ۹۰۰ میلیاردی کرونا به گلکاران پاکدشتی / دولت هیچ حمایتی نکرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از تهران؛ علی اکبر امانی: شهرستان پاکدشت پایتخت گل ایران با تولید سالانه بیش از یک میلیارد گل شاخه بریده اکنون با گذشت هشت ماه از شیوع کرونا بازار این صنف با رکود ۸۰ درصدی مواجه است به طوری که تولیدکنندگان در چندین مرحله تولیدات خود را نتوانسته عرضه و تمامی محصولات خود را دور ریخته‌اند.

علاوه بر این موضوع گلکاران پاکدشتی با مشکلات عدیده دیگری دست و پنجه نرم می‌کنند در حالی که ویلاسازی در اراضی کشاورزی به یک شغل پرسود و بدون مخاطره در این شهرستان تبدیل شده است.

دولت هیچ حمایتی نکرده است

غلامحسین سلطان محمدی رئیس اتحادیه گلکاران استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از ضرر ۱۰۰ درصدی درآمد گلکاران به علت شیوع کرونا خبر داد و اظهار کرد: ۸۰ درصد تولیدکنندگان تمامی تولیدهای خود را دور ریخته و از این آمار حدود ۲۰ درصد کناره گیری کرده و نتوانستند کار تولید را ادامه دهند.

وی درباره حمایت دولت از تولیدکنندگان گفت: تاکنون هیچ حمایتی از کشاورزان استان انجام نگرفته و اگر دولت می‌خواهد به جای فروش نفت، گل صادر کند از صنعت گل و گیاه حمایت کرده تا تولیدکنندگان به کار خود برگردند.

رئیس اتحادیه گل و گیاه استان تهران عمده‌ترین مشکل تولید را بازارِفروش دانست و ادامه داد: برنامه‌ای برای فروش شب عید وجود نداشته و اگر تولید کنیم مثل سال گذشته ضرر می‌کنیم و یا اگر بخواهیم جلوی ضرر گرفته شود می‌ترسیم مشتری باشد اما گل نداشته باشیم.

سلطان محمدی با اشاره به بدهی تولیدکنندگان عنوان کرد: عده‌ای به علت شیوع کرونا و ضررهای پی‌درپی نتوانستند اقساط بانکی خود را پرداخت کرده همچنین بدهی به دولت بابت پرداخت هزینه انشعابات نیز مشکل دیگری بر مشکلات آن‌ها اضافه کرده است.

در همین رابطه برای درک بهتر از شرایط تولید گل و گیاهان زینتی به گفت‌وگو با چند تولیدکننده پرداختیم.

کرونا ۵۳۰ میلیون تومان ضرر وارد کرد

عباس مطلبی تولیدکننده کاکتوس و ساکولنت درباره مشکلات تولید اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن تالار ها و مراسمات دچار ضرر ۵۳۰ میلیون تومانی شدم به حدی که برای پرداخت اقساط تسهیلات بانکی و هزینه آب و برق مجبور به قرض و یا فروش ماشین و لوازم منزل هستم.

وی در ادامه افزود: پرداخت انشعابات در شرایط فعلی نیز یکی از مشکلات اساسی ما بوده که با توجه به درآمد پایین، پرداخت آن‌ها با مشکل مواجه شده و در هر دوره شرکت‌های وابسته به ادارات خدمات‌رسان اقدام به تهدید قطع انشعابات برای اجبار به پرداخت می‌کنند.

این تولیدکننده ضمن درخواست حمایت از دولت بیان کرد: در چنین شرایطی برای پرداخت اقساط و هزینه انشعابات به ما مهلت دهند تا بتوانیم گیاهان خود را فروخته و مخارج و بدهی های خود را تأمین و پرداخت کنیم.

مطلبی درباره امنیت گلخانه خود گفت: راه‌اندازی یک مجموعه بدون احتساب پول زمین ۳ میلیارد ریال هزینه لازم دارد و هر سرقتی که انجام شود ۳۰ تا۴۰ میلیون تومان خسارت به ما وارد می‌کند که تأمین مجدد آن با توجه درآمد پایین بسیار سخت است.

هزینه مخارج شهر را از ما طلب می‌کنند

زارعی تولید کننده گل و گیاه شاخه بریده درباره مشکلات خود به خبرنگار فارس گفت: شرایط نسبت به گذشته شاید خیلی بهتر شده باشد اما مسائلی است که قانون به صورت سلیقه‌ای اجرا می‌شود. به طور مثال برای گرفتن پروانه بهره‌برداری گلخانه ۲۲ هزار متری که ۱۰ سال پیش راه‌اندازی شده سختگیری‌های عجیبی می‌شود.

وی در ادامه افزود: برای یک مجوز دیوار خرج شهر را از ما طلب می‌کنند اما کسی که به صورت غیرقانونی اقدام به ویلاسازی کرده هیچ هزینه‌ای بابت شهر پرداخت نمی‌کند. هر وسیله‌ای که از ما دزدی می‌شود ارزش ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومانی داشته که در شرایط فعلی جبران آن برای کشاورز خیلی سخت است.

تولیدکننده گل‌های شاخه بریده عدم همکاری شرکت‌های بیمه‌ای را مشکل دیگری دانست و عنوان کرد: به علت محصور نبودن گلخانه بیمه هیچ‌گونه مسؤولیتی را تقبل نکرده و تمام هزینه‌های میلیاردی که برای تولید انجام گرفته در معرض انواع مخاطرات و سرقت قرار دارد.

تعطیلی یک‌روزه گلخانه به نابودی کل محصولات منجر می‌شود

علی اصغر بنایی‌پناه پرورش‌دهنده گل‌های شاخه‌بریده با اشاره به مشکلات اظهار کرد: اگر یک کارخانه به هر علتی تعطیل شود قابل احیاء بوده اما گلخانه‌ای که محصول زنده تولید می‌کند یک روز تعطیل شود دیگر فردایی در کار نیست و کل محصولات تولیدی از بین خواهد رفت؛ ما در شرایط کرونایی هم نمی‌توانیم به تعطیلی مجموعه فکر کنیم.

وی در ادامه افزود: طی چند ماه گذشته ما گل‌های خود را دور می‌ریزیم که ضرر چند صد میلیونی را در بر داشته است؛ مسؤولان با توجه به اختیاراتی که دارند می‌توانند به تولیدکنندگان کمک کرده تا این ضررها کمتر یا در این شرایط بتوانیم مجموعه خود را سرپا نگه داریم.

فرمانداری پیگیر مشکلات نیست/ بازار گل نیازمند سردخانه

ملک‌زاده تولیدکننده گل و گیاهان زینتی، تولید را محکوم به ضرر دانست و بیان کرد: در کشور ما تولید جواب نمی‌دهد چون هیچ‌کس حمایت نمی‌کند بارها به مسؤولان ذی‌ربط گلایه کردیم ولی هیچ بازخوردی نداشتیم.

وی در ادامه افزود: برای تهیه نهاده‌ها بسیار دچار مشکل هستیم و هیچ نظارتی بر روی آن‌ها نبوده و با هر نوع قیمتی در بازار ارائه می‌شود حتی نظارتی بر کیفیت کود و سم وجود ندارد.

تولیدکننده گیاهان زینتی با تأکید بر بازار فروش مناسب مطرح کرد: بازار امام رضا(ع) غیر استاندارد بوده و نگهداری گل در دمای خاص امکان‌پذیر است به همین منظور نیاز به یک سردخانه خاص دارد که این شرایط در بازار گل وجود ندارد.

ملک زاده در رابطه با پیگیری مشکلات بیان کرد: طبق چارت سازمانی مشکلات را به جهاد کشاورزی شهرستان، استان و وزارتخانه از طریق نامه‌نگاری اطلاعات دادیم اما متأسفانه هیچ پاسخی دریافت نشد حتی با فرمانداری و مسؤولان دیگری مکاتبه کردیم ولی در این مدت هیچ مشکلی از ما برطرف نشد.

بچه‌های مسؤولان دچار مشکلات ما نمی‌شوند/ سود کلان در جیب دلالان

هادی خرم تولیدکننده گل‌های شاخه بریده نیز به بیان مشکلات و سختی‌های پیش روی تولید پرداخت و گفت: پس از فعالیت سه ساله متوجه شدیم که هیچ حمایتی از تولید وجود نداشته و علاوه بر سنگ‌اندازی‌ها، هزینه انشعابات در این شرایط کرونایی واقعاً ما را با مشکل جدی مواجه کرده است.

وی در ادامه افزود: دسته گل‌هایی که سال گذشته پنج تا شش هزار تومان فروخته می‌شد الان به دسته‌ای هزار تومان رسیده که فقط نصف آن هزینه سلفون است؛ تمام زندگی خود را در این کار هزینه کرده‌ایم ولی هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد واقعاً دولت کی می‌خواهد ما را حمایت کند.

این تولیدکننده درباره عرضه محصولات خود در بازار گل تصریح کرد: در بازار گل با یک سری دلال طرف هستیم که برای این کار نه هزینه کرده و نه کشاورزی، فقط توسط یک رانت با هزینه‌ای کم غرفه‌ای اجاره کرده و سود کلانی به دست می‌آورند.

خرم درباره امنیت گلخانه خود با اشاره به خسارت سرقت سال گذشته بالغ بر 50 تا 60 میلیون تومان، ابراز کرد: هزینه راه‌اندازی گلخانه برای یک زمین ۵۰۰۰ متری بدون احتساب قیمت زمین بیش از یک تا یک‌ونیم میلیارد تومان نیاز بوده است.

وی به خسارت ۵۰۰ میلیون تومانی تولیدات خود در زمان کرونا اشاره کرد و گفت: مسؤولان هیچ وقت بچه‌های خود را دچار چنین مشکلاتی نمی‌کنند و گاهی فکر کنند ما هم مثل بچه‌های خودشان هستیم، بیایند و ببینند که ما با چه معضلات و مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنیم.

۷ماه بدون درآمد/ بانک‌ها زمانی برای باز پرداخت اقساط قائل نیستند

مجتبی باجلان تولیدکننده گیاهان زینتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، کشاورزی را یک شغل با برکت دانست و اظهار کرد: با توجه به اشکالی که در کل دنیا به وجود آمده بر بازار فروش محصولات ما تأثیر گذاشته و با وجود پایین آمدن تقاضا قیمت‌ها اُفت کرده و نهاده‌های تولید، هزینه‌های کارگری و عمومی افزایش پیدا کرده و بازار دچار رکود شده است.

وی در ادامه افزود: عمده‌ترین دغدغه تولیدکنندگان پرداخت اقساط تسهیلاتی بوده که دریافت کردند و متأسفانه طی ۷ ماه گذشته هیچ درآمدی نداشته همچنین بانک‌ها زمانی برای باز پرداخت قائل نیستند.

این تولید کننده در تشریح مشکلات بیان کرد: بیشترین اشکال در بازار است و با شیوع کرونا و نبود صادرات همچنین عدم انسجام، تقریباً همه متکی به بازار داخلی بوده و چون تقاضا در بازار داخل به شدت اُفت کرده دچار مشکل شدیم.

دود خرابکاری مسؤولان به چشم کشاورز می‌رود

تقی بنایی‌پناه تولیدکننده گل و گیاهان شاخه بریده و زینتی با نقد عملکرد دولت درباره حمایت از تولید اعلام کرد: هر چقدر پیش می‌رویم شرایط در حال بدتر شدن است، متأسفانه نمی‌دانیم سیاست برای جلوگیری تولید و به جای آن واردات بوده یا در آینده کار اساسی برای تولید انجام خواهد شد که واقعاً قابل درک و فهم نیست.

وی در ادامه افزود: برای دریافت مجوز ابنیه گلخانه ۱۰ استعلام به شما می‌دهند که در بهترین حالت ممکن یک ماه باید زندگی خود را تعطیل کرده و به دنبال پاسخ این استعلامات باشید.

این تولیدکننده که مدعی است هیچ ویلایی ندارد، تصریح کرد: تمام ۲ هزار نفری که به گلکاری مشغول هستند ویلاسازی نکرده اما متأسفانه اشخاصی در رأس امور اداری برای استراحت آخرهفته در کنار خانواده اقدام به خرید زمین و ویلاسازی کردند که امروز خرابکاری آن‌ها در چشم کشاورز است.

بنایی‌پناه هزینه‌های دریافتی توسط شهرداری و بخشداری را مغایر با وزارت کشور دانست و گفت: طبق قانون باید به ازای هر متر طول دیوار کشیده شده هزینه دریافت شود که از من به ازای هر مترمربع زمین، بابت فنس‌کشی ۵۰ میلیون تومان جریمه و در نهایت ۴۰ میلیون تومان هم عوارض گرفتند که کشاورز از پرداخت عوارض معاف است.

خسارت ۹۰۰ میلیارد تومانی کرونا

محمود امیری رئیس جهاد کشاورزی شهرستان پاکدشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره پیگیری مشکلات گلکاران اظهار کرد: کرونا به تولیدکنندگان گل و گیاه شهرستان پاکدشت ۹۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.

وی در ادامه گفت: با توجه به مشکل بیمه‌ای تولیدکنندگان جذب اعتبارات به سختی انجام می‌شود اما پیگیری‌های لازم انجام گرفته و یکسری از اختیارات نیز از عهده شهرستان خارج و بر عهده استان و وزارتخانه است.

رئیس جهاد کشاورزی پاکدشت درباره درخواست تولیدکنندگان مبنی بر دادن مهلت زمانی توسط بانک‌ها برای پرداخت اقساط تسهیلات، خاطرنشان کرد: ما با این موضوع موافق بوده و برای آن پیگیری‌های لازم و مکاتبات مرتبط را با بانک‌ها انجام خواهیم داد همچنین درباره پیگیری‌ مشکلات تولیدکنندگان جلسه‌ای با گلکاران و مسؤولان استانی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/پ/گ۱/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول