اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

توصیه های طب سنتی در فصل گرما / مردم در تابستان مراقب تغذیه خود باشند

یک متخصص طب ایرانی گفت: در طول سال خصوصا فصل تابستان مراقب تغذیه خود باشند و از غذاهای طبیعی، بهداشتی و سالم استفاده کنند.

توصیه های طب سنتی در فصل گرما / مردم در تابستان مراقب تغذیه خود باشند

دکتر محمد عسکر فراشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد با بیان این‌که در فصل تابستان به دلیل افزایش دمای هوا، قدرت هاضمه معده کاهش می‌یابد اظهار کرد: مردم از غذاهای سبک که هضم راحتی دارند، استفاده کنند و وعده غذای اصلی را به ساعت‌های معتدل و خنک روز منتقل کنند.

وی افزود: در روزهای گرم به عنوان نوشیدنی بهتر است از شربت طبیعی ریواس، تمر هندی، انار و سکنجبین استفاده شود .

این متخصص طب ایرانی گفت:‌ توصیه می‌کنم مردم در مصرف میوه‌های این فصل نیز مراقب باشند و خصوصا از برهم خوری و خوردن آب بعد از میوه ها پرهیز کنند.

عسکرفراشاه افزود: در این فصل به دلیل غلبه خشکی و حرارت، انجام ورزش‌های سنگین خصوصا در گرمای هوا پرهیز شود و تمرینات ورزشی را به خنک ترین ساعت روز منتقل کنند.

وی با بیان اینکه بهتر است در این فصل از لباس خنک و کتان استفاده شود، تاکید کرد: از موقعیت‌هایی که امکان ایجاد غضبی و پرخاشگری را به دنبال دارند، پرهیز شود، زیرا خشم و غضب به ویژه در گرمای فصل تابستان منجر به تولید مواد نامناسب و زمینه ساز بسیاری از بیماری‌ها خواهد شد.

این متخصص طب ایرانی در ادامه از شربت بنفشه ، شربت گل سرخ و فلوس نیز به عنوان شربت های مناسب این فصل یاد کرد و افزود: با شروع تابستان طبی، در افراد مبتلا به انباشتگی بدن از اخلاط مختلف به ویژه در افرادی که فشار خون بالا، افزایش غلظت خون، حرارت و جوشش دم دارند، مصرف روزانه شربت عناب توصیه می شود.

وی در مورد تهیه شربت عناب گفت: یک مشت عناب را زخمی و 12ساعت خیس و سپس جوشانده تا پخته و با پارچه صاف و مجددا بجوشایند تا نصف شود و با 1.5برابر حجم آن با شکر بپزید تا به قوام برسد؛ برای هر بار استفاده نصف استکان شربت را با نصف استکان آب خنک مخلوط شود.

عسکرفراشاه در ادامه تاکید کرد: در فصل تابستان از مصرف چای پررنگ، قهوه و کاکائو پرهیز شود، زیرا مصرف آن بر میزان تشنگی تاثیر گذار است  و استفاده از این نوشیدنی‌ها که سبب افزایش احساس تشنگی در افراد می‌شود بهتر است به کمترین حد برسد.

وی خاطرنشان کرد: مصرف سکنجبین به شکل ساده شربت و استفاده از آن همراه با کاهو از جمله نوشیدنی های مناسب و مخالف عطش و تشنگی است که در فصل تابستان توصیه می شود.

راه های مقابله با گرما زدگی

هوای داغ تابستان بسیاری از مردم را دچار گرمازدگی می‌کند و متخصان طب سنتی متعقدند که مصرف شربت سکنجبین برای رهایی از گرمازدگی این روزها بسیار مفید است.

دکتر محمد عسکرفراشاه در این خصوص اظهار کرد:‌ برای روزهای گرم سال حجم و تعداد دفعه‌های خوردن غذا در افراد با مزاج (گرم‌و‌تر) و (گرم‌و‌خشک) باید کاهش یابد .

وی افزود: حرکت و سکون از عوامل مهم در ایجاد و یا کاهش تولید گرماست و میزان فعالیت این دسته از افراد باید کاهش یابد چون حرکات اضافه باعث افزایش تولید گرما می شود.

این متخصص طب ایرانی تصریح کرد:‌ خواب، رطوبت بدن را افزایش و کم خوابی خشکی بدن را افزایش می دهد، از این رو افرادی با مزاج گرم باید در فصل تابستان خواب کافی داشته باشند و میزان فعالیت های خود را کاهش دهند.

وی افزود: در فصل تابستان تهیه و مصرف آش آلو، آبغوره، سماق، تمر هندی، آش رشته، دوغ، ماست و خیار یا آب دوغ اخیار توصیه می شود.

وی بااشاره به این‌که باید در این فصل از مصرف زیادی گوشت و مغزها پرهیزشود مصرف سبزی و میوه مناسب فصل تابستان از قبیل آلو، توت فرنگی ، هندوانه ، خیار، آلبالو، زردآلو و... در برنامه غذایی گنجانیده شود تاکید کرد: ‌مصرف این میوه ها علاوه بر اینکه آب تحلیل رفته بدن را تامین می کنند برای رفع و پیشگیری از گرمازدگی و ابتلا به یبوست نیز مفید هستند.

عسکرفراشاه در پایان یادآور شد: در فصل تابستان با توجه به ضعف هضم، مصرف گوشت قرمز کاهش یابد و بهترین گوشت برای مصرف در این ایام جوجه مرغ ، جوجه خروس ، تیهو و گوشت بزغاله است که با چاشنی‌های ترش تهیه شده باشند.

انتهای پیام/ب

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول