به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حجتالاسلام محیالدینبهرام محمدیان ظهر امروز در مراسم رونمایی از کتاب استانشناسی همدان به منظور بهرهمندی دانشآموزان سال دوم متوسطه اظهار کرد: تدوین کتابهای آموزشی امری حساس، پرزحمت و همراه با دقتی بالاست چرا که نوشتن کتب درسی زرگری است نه آهنگری و نیازمند به کارگیری ظرافت مینیاتور است.
وی افزود: تدوین یکهزار و 150 عنوان کتاب درسی به ویژه در سال جاری که باید کتب سه پایه آموزشی را جدید تألیف و در کتب برخی دیگر از پایهها تغییر کلی و یا جزئی ایجاد کنیم که کتابهای راهنمای پژوهش تفکر و هنر پایه ششم ابتدایی بازبینی شده و به زودی چاپ میشود.
رئیس سازمان پژوهش آموزش و پرورش کشور خاطر نشان کرد: تدوین کتاب استانشناسی همدان بیانگر ظرفیت بالای موجود در همدان است به نحوی که ما را به این باور میرساند که بخشی از کارها و برنامههای خود را به استان همدان و سایر استانها واگذار کنیم.
وی اظهار داشت: تألیف این کتاب بیانگر مشق دستی برای تعیین محتوا و ظرفیتهای موجود در استان بود و امید است بتوانیم در تعیین محتوای الکترونیک و بستههای آموزشی سهم بیشتری را به سایر استانها واگذار کنیم.
محمدیان بیان کرد: آنچه امروزه در راستای سیاست تحول بنیادین معنا پیدا میکند بخشهای به هم پیوستهای است که به عنوان یک پازل معنایی مبتنی بر نظام فکری تحول بنیادی آموزش و پرورش است که تبدیل به گفتمان و جریان غالبی به عنوان یک مطالبه دولتی و پیگیری همگان میشود.
وی ادامه داد: امروزه بدنه کارشناسی، صاحبنظران و محققان به دنبال ایجاد تحول روبه رشد در آموزش و پرورش هستند که با وجود زحمات کشیده در این بخش تأمینکننده آنچه که آرزو داشتیم نبودند و به عنوان دستاندرکاران، متولیان، مربیان، والدین و شهروندان با نگاه به دانشآموزان به این باور میرسیم که شرایط موجود بهینه نیست و باید بهتر از این عمل میکردیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مطالعات عمومی بیانگر این واقعیت است که آموزش و پرورش مبتنی بر نظریههای اسلامی تعلیم و تربیت نبوده و با هویت فرهنگی جامعه ما سازگار نبوده است چرا که ما روشها و ساختارها را از جایی دیگر به عاریت گرفتیم و در آموزش و پرورش به لحاظ مبانی نظری، ساختاری و روشهای موجود در آن تغییری ایجاد نکردیم.
وی اذعان کرد: تنها چندین بار لباس آموزش و پرورش را تغییر دادیم اما همچنان بوی کهنگی از آن استشمام میشد اما با تلاش مداوم مشکل را شناسایی کرده و در سالهای اخیر نسخه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را تدوین و بر اجرا شدن بند بند آن تأکید میکنیم.
محمدیان افزود: سند تحول بنیادین حرکت دانشآموزان را به سوی حیات طیبه مورد توجه قرار داده و نگاه ویژه به فطرتگرایی را در راستای پنج محور تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق در عرصههای برخورد با خلق، همنوعان، خلقت، آفرینش و خدا شکوفا میکند که در صورت شکوفایی مناسب به تربیت عمیق، صریح، صحیح و دقیق دانشآموزان دست پیدا میکنیم.
وی ادامه داد: به منظور فراهم شدن این امر 11 حوزه یادگیری در زمینههای مطالعات معارف اسلامی و علوم قرآنی، علوم انسانی، اجتماعی، بهداشت، تربیتبدنی، تفکر و پژوهش، کار و فناوری و آداب و مهارتهای زندگی را مورد توجه قرار داده و محیط آموزشی و فضای خارج از مدرسه را متناسب با برنامههای آموزشی طراحی کنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در سال جاری به منظور انجام ساختارها در پایه ششم ابتدایی درس کار و فناوری را در دو بخش آموزش عمومی فناوری طی 15 جلسه و پودمان کاری برای آموزش فعالیتهای دستی به منظور تقویت دستها در کنار مغزهای دانشآموزان اجرایی شده و مربیان در این زمینه آموزش داده میشوند.
وی تصریح کرد: در زمینه هوشمندسازی مدارس که مورد توجه ویژه وزیر آموزش و پرورش است تنها اتوماسیون اداری مد نظر نیست بلکه باید امکان استفاده دانشآموزان از فضای سایبری و مجازی فراهم شده و کنترلهای لازم نیز در این زمینه انجام شود.
محمدیان در پایان گفت: هر یک از کارکردهای آموزش و پرورش طی چند سال آینده برنامه مدون پیگیرانه موضوعات دارد و در این راستا ارزشیابی محتوایی بسیاری از دروس را بر عهده گروههای تحلیل محتوا میگذاریم.
انتهای پیام/صا10/چ3000