اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر آموزش و پرورش:

هوشمندسازی مدارس تنها به اتوماسیون اداری محدود نشود

خبرگزاری فارس: معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در هوشمندسازی مدارس تنها اتوماسیون اداری مد نظر نیست بلکه باید امکان استفاده از فضای سایبری و مجازی فراهم شده و کنترل‌های لازم نیز در این زمینه انجام شود.

هوشمندسازی مدارس تنها به اتوماسیون اداری محدود نشود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حجت‌الاسلام محی‌الدین‌بهرام محمدیان ظهر امروز در مراسم رونمایی از کتاب استان‌شناسی همدان به منظور بهره‌مندی دانش‌آموزان سال دوم متوسطه اظهار کرد: تدوین کتاب‌های آموزشی امری حساس، پرزحمت و همراه با دقتی بالاست چرا که نوشتن کتب درسی زرگری است نه آهن‌گری و نیازمند به کارگیری ظرافت مینیاتور است.

وی افزود: تدوین یک‌هزار و 150 عنوان کتاب درسی به ویژه در سال جاری که باید کتب سه پایه آموزشی را جدید تألیف و در کتب برخی دیگر از پایه‌ها تغییر کلی و یا جزئی ایجاد کنیم که کتاب‌های راهنمای پژوهش تفکر و هنر پایه ششم ابتدایی بازبینی شده و به زودی چاپ می‌شود.

رئیس سازمان پژوهش آموزش و پرورش کشور خاطر نشان کرد: تدوین کتاب‌ استان‌شناسی همدان بیانگر ظرفیت بالای موجود در همدان است به نحوی که ما را به این باور می‌رساند که بخشی از کارها و برنامه‌های خود را به استان همدان و سایر استان‌ها واگذار کنیم.

وی اظهار داشت: تألیف این کتاب بیانگر مشق دستی برای تعیین محتوا و ظرفیت‌های موجود در استان بود و امید است بتوانیم در تعیین محتوای الکترونیک و بسته‌های آموزشی سهم بیشتری را به سایر استان‌ها واگذار کنیم.

محمدیان بیان کرد: آنچه امروزه در راستای سیاست تحول بنیادین معنا پیدا می‌کند بخش‌های به هم پیوسته‌ای است که به عنوان یک پازل معنایی مبتنی بر نظام فکری تحول بنیادی آموزش و پرورش است که تبدیل به گفتمان و جریان غالبی به عنوان یک مطالبه دولتی و پیگیری همگان می‌شود.

وی ادامه داد: امروزه بدنه کارشناسی، صاحب‌نظران و محققان به دنبال ایجاد تحول روبه رشد در آموزش و پرورش هستند که با وجود زحمات کشیده در این بخش تأمین‌کننده آنچه که آرزو داشتیم نبودند و به عنوان دست‌اندرکاران، متولیان، مربیان، والدین و شهروندان با نگاه به دانش‌آموزان به این باور می‌رسیم که شرایط موجود بهینه نیست و باید بهتر از این عمل می‌کردیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مطالعات عمومی بیانگر این واقعیت است که آموزش و پرورش مبتنی بر نظریه‌های اسلامی تعلیم و تربیت نبوده و با هویت فرهنگی جامعه ما سازگار نبوده است چرا که ما روش‌ها و ساختارها را از جایی دیگر به عاریت گرفتیم و در آموزش و پرورش به لحاظ مبانی نظری، ساختاری و روش‌های موجود در آن تغییری ایجاد نکردیم.

وی اذعان کرد: تنها چندین بار لباس آموزش و پرورش را تغییر دادیم اما همچنان بوی کهنگی از آن استشمام می‌شد اما با تلاش مداوم مشکل را شناسایی کرده و در سال‌های اخیر نسخه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را تدوین و بر اجرا شدن بند بند آن تأکید می‌کنیم.

محمدیان افزود: سند تحول بنیادین حرکت دانش‌آموزان را به سوی حیات طیبه مورد توجه قرار داده و نگاه ویژه به فطرت‌گرایی را در راستای پنج محور تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق در عرصه‌های برخورد با خلق، همنوعان، خلقت، آفرینش و خدا شکوفا می‌کند که در صورت شکوفایی مناسب به تربیت عمیق، صریح، صحیح و دقیق دانش‌آموزان دست پیدا می‌کنیم.

وی ادامه داد: به منظور فراهم شدن این امر 11 حوزه یادگیری در زمینه‌های مطالعات معارف اسلامی و علوم قرآنی، علوم انسانی، اجتماعی، بهداشت، تربیت‌بدنی، تفکر و پژوهش، کار و فناوری و آداب و مهارت‌های زندگی را مورد توجه قرار داده و محیط آموزشی و فضای خارج از مدرسه را متناسب با برنامه‌های آموزشی طراحی کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در سال جاری به منظور انجام ساختارها در پایه ششم ابتدایی درس کار و فناوری را در دو بخش آموزش عمومی فناوری طی 15 جلسه و پودمان کاری برای آموزش فعالیت‌های دستی به منظور تقویت دست‌ها در کنار مغزهای دانش‌آموزان اجرایی شده و مربیان در این زمینه آموزش داده می‌شوند.

وی تصریح کرد: در زمینه هوشمندسازی مدارس که مورد توجه ویژه وزیر آموزش و پرورش است تنها اتوماسیون اداری مد نظر نیست بلکه باید امکان استفاده دانش‌آموزان از فضای سایبری و مجازی فراهم شده و کنترل‌های لازم نیز در این زمینه انجام شود.

محمدیان در پایان گفت: هر یک از کارکردهای آموزش و پرورش طی چند سال آینده برنامه مدون پیگیرانه موضوعات دارد و در این راستا ارزشیابی محتوایی بسیاری از دروس را بر عهده گروه‌های تحلیل محتوا می‌گذاریم.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول