اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی خبر داد

اختصاص 6 میلیارد ریال اعتبار برای آموزش رایگان صنایع دستی

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: امسال اعتباری بالغ بر 6 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی برای آموزش رایگان علاقه‌مندان به رشته‌های صنایع‌دستی در استان اختصاص یافته است.

اختصاص 6 میلیارد ریال اعتبار برای آموزش رایگان صنایع دستی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی عصر امروز در آیین تجلیل از هنرمندان صنایع‌دستی استان افزود: آموزشگاه‌های منتخب استان، در 35 رشته صنایع‌دستی علاقه‌مندان را به صورت رایگان آموزش خواهند داد.

وی با اشاره به ارزیابی رشته‌های پرطرفدار صنایع‌دستی در شهرستان‌های مختلف تصریح کرد: امسال برای آموزش صنایع‌دستی به 5 هزار علاقه‌مند در استان از محل این اعتبارات پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است.

راه‌اندازی شهرک و فروشگاه‌های دائم در 4 شهر آذربایجان‌شرقی

محمدی همچنین از پیگیری راه‌اندازی بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی خبر داد و گفت: با پشتیبانی  معاونت صنایع‌دستی کشور، به زودی شهرک و نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی در برخی از شهرستان‌های استان نظیر تبریز، اسکو، مراغه و جلفا راه‌اندازی خواهد شد.

رئیس شورای فنی صنایع‌دستی استان توسعه صنایع‌دستی و آموزش رشته‌های متنوع آن را یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های این سازمان عنوان کرد و گفت: علاوه بر رشته‌های بومی، زمینه آموزش و اشتغال رشته‌های غیر بومی پرطرفدار از سایر استان‌ها را در آذربایجان‌شرقی فراهم آورده‌ایم.

اعطای 120 میلیارد ریال تسهیلات از محل مشاغل خانگی در آذربایجان‌شرقی

محمدی با اشاره به اثرگذاری وام‌ها و تسهیلات بانکی مشاغل خانگی در رونق رشته‌های مختلف صنایع‌دستی یادآور شد: سال گذشته بیش از 120 میلیارد ریال تسهیلات از محل مشاغل خانگی در استان اعطا شد که تاثیر آن را می‌توان از اشتغالزایی 2 هزار نفری مرتبط با صنایع‌دستی از مجموع 2 هزار و 700 شغل ایجاد شده در استان در سال گذشته مشاهده کرد.

ایجاد اشتغال برای 6 هزار نفر در رشته نقره کاری

وی نقش صنایع‌دستی را در ایجاد اشتغال پایدار در استان بسیار موثر دانست و گفت: نقره‌کاری یکی از رشته‌های موفق صنایع‌دستی در آذربایجان‌شرقی است که آموزش آن طی چند سال اخیر با اقبال عمومی روبه‌رو شده و توانسته 6 هزار نفر را شاغل کند.

محمدی نقره‌کاری را تنها یکی از 65 رشته صنایع‌دستی فعال آذربایجان‌شرقی خواند و گفت: حکاکی روی نقره، قلم‌زنی، جواهرآلات سنتی و دیگر رشته‌های مرتبط با نقره‌کاری در استان طی چند سال اخیر به خوبی توانسته جایگاه خود را در تولیدات و فروش داخلی و صادرات عمده باز کند، به طوریکه اکنون فروشگاه‌های بسیاری در تبریز و شهرستان‌ها به عرضه محصولات هنری نقره می‌پردازند.

در آیین تجلیل از هنرمندان صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی، 9 هنرمند از رشته‌های مختلف استان با اعطای لوح تقدیر و هدیه مورد قدردانی قرار گرفتند.

آل یاسین، نجفی، جامعی، مهرداد فراحت و بابائی به ترتیب در رشته‌های ساخت و سازهای سنتی، چاپ کلاغه‌ای اسکو، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی از اسکو، نقاشی پشت آیینه و نمایندگی آموزشگاه صنایع‌دستی هادی‌شهر تعدادی از هنرمندان تجلیل شده در این مراسم را تشکیل می‌دادند.

همچنین از مینو جهانگیری هنرمند رشته نقاشی روی چرم، زهرا حسن‌پور هنرمند رشته معرق چوب، خسرو رافتی در رشته سراجی سنتی و احد یوسفی هنرمند فعال در رشته حکاکی روی نقره تجلیل و قدردانی به عمل آمد.

آیین تجلیل از هنرمندان صنایع‌دستی استان با حضور مشاور عالی رئیس سازمان و مدیرکل حوزه ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی و جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان صنایع‌دستی استان در تبریز برگزار شد.

انتهای پیام/آ10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول