اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان:

نقش دامپزشکی در زندگی عشایر برجسته است

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی ریگان گفت: نقش دامپزشکی به عنوان رونق‌دهنده دامپروری در اساس زندگی عشایر برجسته است و در همین راستا دامپزشکی ریگان خدمات قابل توجهی به عشایر ریگان ارائه می‌دهد.

نقش دامپزشکی در زندگی عشایر برجسته است

حجت‌الله جعفری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ریگان اظهار داشت: کنترل و مبارزه با بیماری‌های دامی و جلوگیری از بروز و انتقال بیماری‌های مشترک به جمعیت انسانی یکی از مهم‌ترین اهداف حرفه دامپزشکی است.

وی افزود: رسیدن به این هدف مهم به منظور تضمین و سلامتی دام و انسان در برگیرنده نقش مهم دامپزشکی در جامعه است و با توجه به بافت روستایی و عشایری شهرستان ریگان بدیهی است عشایر به عنوان مهم‌ترین قشر مرتبط با دامپزشکی تعریف می‌شوند.

جعفری بیان کرد: زندگی عشایر بر سه محور دام، انسان و محیط زیست پایدار است و دامپروری به عنوان تأمین‌کننده نیاز اقتصادی و بهداشتی عشایر از مهمترین ارکان این سه محور تلقی می‌شود، لذا نقش دامپزشکی به عنوان رونق‌دهنده دامپروری در اساس زندگی عشایر برجسته است.

وی گفت: شهرستان ریگان با توجه به موقعیت استراتژیکی مهم و ارتباط آن با اقوام و طوایف مربوط به استان‌های کرمان، سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و منطقه جیرفت کهنوج و همچنین دارا بودن هر دو نوع اقلیمی ییلاقی و قشلاقی یکی از مهم‌ترین مناطق عشایرخیز استان محسوب می‌شود.

جعفری تصریح کرد: به همین منظور شبکه دامپزشکی این شهرستان در قالب طرح‌های کنترل و مبارزه با بیماری‌های واگیر و انگلی دام، آموزش و ترویج عشایر به منظور رعایت بهداشت، توجه به مقوله قرنطینه و جابه‌جایی و حمل و نقل بهداشتی دام زنده، مبارزه با بیماری‌های ناشی از معضل خشکسالی و کنترل بهداشتی فرآورده‌های خام دامی به عشایر شهرستان خدمات‌دهی می‌کند.

وی افزود: از ابتدای سال جاری به منظور مبارزه با بیماری‌های انگلی خارجی دام 51 هزار رأس دام سبک، 2 هزار رأس دام سنگین، 22 هزار متر مربع جایگاه دام عشایر سمپاشی و همچنین 75 هزار رأس دام سبک علیه آبله، شاربن، بروسلوز گوسفندی، آنتروتوکسمی و قانقاریا مایه‌کوبی شدند.

جعفری افزود: از سال گذشته تاکنون در مناطق کوهستانی وعشایری تعداد 250 ویال آنتی‌بیوتیک، 100 بطری داروی ضدانگل خوراکی و تعداد 85 داروی ضدانگل تزریقی و 15 داروی تقویتی برای درمان دام‌های عشایر مصرف شده است.

جعفری گفت: در سال جاری به میزان 100 درصد جمعیت دامی عشایر علیه بیماری تب مالت واکسینه شدند.

واکسینه شدن دام‌های سنگین سیرجان

رئیس شبکه دامپزشکی سیرجان گفت‌: 7 هزار راس دام سنگین در ‌سیرجان واکسینه شدند. 

علیرضا زینلی در گفت‌وگو با خبرگار فارس در سیرجان اظهار داشت: با همکاری سه مرکز بخش خصوصی و کارشناسان دامپزشکی سیرجان 7 هزار رأس دام سنگین علیه تب برفکی که مسری‌ترین و پرخسارت‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است، طی مدت دو ماه گذشته واکسینه شدند.

وی افزود: مرحله واکسینه دام‌های سبک نیز از هفته آینده آغاز می‌شود تا بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مهار شود.

انتهای پیام/80014/غ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول