اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار سیستان و بلوچستان خبر داد

تغییر نام بلوار بهداشت زاهدان به نام مرحوم «سیاوش پرواز»

خبرگزاری فارس: معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار سیستان و بلوچستان گفت: به منظور قدردانی از خانواده مرحوم سیاوش پرواز به خاطر اهدا بزرگترین گنجینه فرهنگی جهان اسلام، بلوار بهداشت زاهدان به نام این استاد بزرگ تغییر می‌یابد.

تغییر نام بلوار بهداشت زاهدان به نام مرحوم «سیاوش پرواز»

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، عباس نخعی پیش از ظهر امروز در آیین اهدای بزرگترین گنجینه فرهنگی جهان اسلام به کتابخانه ملی استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: ثبت مجموعه فرهنگی مرحوم «سیاوش پرواز» در کتاب «گینس»، نامگذاری بلوار بهداشت زاهدان به نام این استاد بزرگوار و چاپ کتاب پرواز به روایت پرواز از جمله کارهایی است که توسط مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی سیستان و بلوچستان برای نمایاندن چهره واقعی این استاد انجام شده است.

 

وی افزود: امیدواریم سنت حسنه اهدا کتاب در سطح استان و کشور به قوت خود باقی بماند.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: سنگ بنای سنت حسنه اهدا کتاب در سیستان و بلوچستان توسط مرحوم «استاد امیرتوکل کامبوزیا» انجام شد و در ادامه آن استاد «ایرج افشار سیستانی» به این سنت حسنه جان تازه بخشید.

نخعی بیان کرد: بزرگان شیعه و سنی در این منطقه با اهدا کتابخانه‌های شخصی خود، گام بزرگی در راستای امر مطالعه و کتابخوانی برداشته‌اند.

وی در ادامه به تشریح زندگینامه مرحوم «سیاوش پرواز» پرداخت و عنوان داشت: علی‌اکبر عرب یعقوبی که بعدها به سیاوش پرواز موسوم شد پنجم شهریور ماه 1326 خورشیدی در زابل چشم به جهان گشود و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را تا اخذ دیپلم در زادگاهش گذراند و سپس در رشته حقوق قضایی دانشگاه تهران پذیرفته شد و برای تحصیلات دانشگاهی راهی تهران شد.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: استاد پرواز در هنگام تحصیل در دبیرستان به سرودن شعر علاقه‌مند شد و در 17 سالگی با سرودن نخستین اشعارش، نام خود را به عنوان اولین سیستانی و بلوچستانی سراینده شعر «نو» به ثبت رساند.

 

دوره تحصیلات دانشگاهی در تهران، فرصت مغتنمی برای پرواز فراهم کرد و او در کنار تحصیل حقوق قضایی، توانست مطالعات گسترده‌ای در حوزه‌های گوناگون دانش و معرفت به ویژه شعر و ادبیات انجام دهد.

سیاوش پرواز در سال 1353 دوره کارآموزی قضاوت را به پایان رساند و عازم نیشابور، نخستین محل مأموریت خود شد پس از چند سال به مشهد بازگشت و در سمت دادرس علی‌البدل شهرستان مشهد مشغول فعالیت شد.

وی از با سوادترین قضات کشور نیز به شمار می‌رفت و علاوه بر راهنمایی قضات تازه کار، در گشودن گره از کارهای فروبسته قضایی و پرونده‌های پیچیده، نقش زیادی ایفا می‌کرد.

پرواز سال 1378 از دادگستری مشهد به تهران منتقل، و به عنوان مستشار اداره کل حقوقی و تدوین قوانین قوه قضاییه به خدمت مشغول شد.

از وی پنج مجموعه شعر به نام «خوشه‌های نارس، سرزدن به جوانی، موسیقی رنج، افروختن آتش‌ها و دریای خاموش» منتشر شده است.

پرواز در ترجمه، نقد شعر، تألیف، حافظ شناسی و گردآوری اطلاعات مربوط به فرهنگ مردم سیستان نیز دستی داشت و مقالات ارزشمندی از وی در زمینه نقد شعر، ترجمه آثار شعرای پر آوازی همچون «تی اس الیوت» و... از او در مجلات وزینی مانند کیهان فرهنگی، آینده و فرهنگ ایران زمین منتشر شده است.

آخرین اثر بزرگ «سیاوش پرواز» که مدت زیادی را صرف گردآوری و تدوین آن کرد، «کتابخانه کوچک شعر» نام داشت که این اثر بزرگ بالغ بر 4 هزار صفحه است که گزیده‌ای از آثار منتشر شده کشور را از آغازین روزهای طلوع ستاره شعر در ایران تا سال 88 با اهتمامی ستودنی گرد آورده اما پیک اجل در واپسین ماه‌های سال 1388 در رسید و پرواز فرصت انتشار این اثر بزرگ را پیدا نکرد.

اکنون برخی دست‌نوشته‌های ارزشمند پرواز در اختیار مرکز اسناد و کتابخانه ملی سیستان و بلوچستان قرار دارد و این مرکز امیدوار است با همکاری و مساعدت مسئولان کشوری و استانی بتواند آرزوی سیاوش پرواز را مبنی بر انتشار این آثار برآورده سازد.

این اهداگر کتاب در زمان حیاتش بیش از 10 هزار جلد کتاب به مراکز آموزشی و دانشگاهی اهدا کرد و پس از درگذشت استاد، مجموعه فرهنگی وی توسط وراثش به مرکز اسناد و کتابخانه ملی سیستان و بلوچستان اهدا شد که این مجموعه بالغ بر 80 هزار جلد کتاب و 15 هزار مورد منابع غیر کتابی است.

انتهای پیام/75002/ح30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول