اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

فارس من| مشکل ارتباطی کوهشاه احمدی چیست؟ / چرا اجرای پروژه‌ها در کوهشاه کند است؟

بسیاری از مردم کوهشاه و فعالان اجتماعی در بیان دغدغه‌های منطقه کوهشاه از فارس خواستار پیگیری موضوع شده بودند. واقعا مشکل ارتباطی کوهشاه احمدی چیست و برنامه برای حل این مشکلات چیست؟

فارس من| مشکل ارتباطی کوهشاه احمدی چیست؟ / چرا اجرای پروژه‌ها در کوهشاه کند است؟

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، مشکلات ارتباطی کوهشاه احمدی نکته‌ای است که در دو هفته اخیر از سوی احمد مرادی و منصور آرامی دو نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است و این دو نماینده خواستار حل مشکلات این منطقه در زمین راه و اینترنت شده‌اند.

کوهشاه احمدی کجاست؟

کوه‌شاه احمدی که از آن به عنوان زادگاه اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور یاد می‌شود در منطقه‌ای کوهستانی در مرز میان دو استان هرمزگان و کرمان در شهرستان حاجی‌آباد قرار گرفته است و پراکندگی روستاها در این منطقه و وضعیت کوهستانی آن موجب شده تا روند احداث راه و دیگر خدمات از جمله تلفن ثابت و سیار، خدمات بهداشتی و درمانی و ... به این منطقه با کندی صورت گیرد. اما همین وضعیت کوهستانی کوهشاه احمدی است که از آن نگینی درخشنده در هرمزگان ساخته است به دلیل آب و هوای خاص آن، به کلاردشت هرمزگان نیز معروف شده است. 

البته باید اذعان داشت که کوه‌شاه در همه این سال‌ها مورد غفلت جدی مسؤولان بوده است و الا شاخص‌های بهره‌مندی این منطقه با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته را نمی‌توان با توجه به اعتبارات محدود کنونی به سرعت رفع کرد.

استعدادهای انسانی کوه‌شاه مایه سربلندی هرمزگان

کوه‌شاه احمدی که شغل بسیاری از مردمان آن کشاورزی و دامپروری و البته فعالیت در حوزه معادن پیرامونی این منطقه منحصربفرد است، دارای چهره‌های پرتلاشی در عرصه سیاست و دانش و فرهنگ در هرمزگان است که در عرصه‌های ملی نیز درخشیده‌اند و چهره‌های تحصیل‌کرده فراوانی از این منطقه اکنون مایه سربلندی و مباهات هرمزگان هستند. رشد سرمایه‌های انسانی در این منطقه با وجود محرومیت‌های فراوان خیره‌کننده بوده است.

مشکل اصلی کوه‌شاه چیست؟

راه مواصلاتی کوه‌شاه احمدی بسیار کوهستانی و پر پیچ و خم است و عرض جاده در برخی نقاط آن به قدری باریک می‌شود که امکان تردد دو خودرو از کنار یکدیگر نیز سخت است و بدلیل بارش‌های سیلابی در این منطقه کوهستانی، گاه جاده به کلی توسط سیلاب باران از بین می‌رود و باید راه این منطقه به طور کارشناسی مورد مرمت قرار گرفته و در نقاطی که به پل نیاز است، حتما پل احداث شود چون ترمیم جاده در نقاط آب‌نماها کاملا موقتی بوده و هر سال با بارش باران در این منطقه، از بین می‌رود.

مشکل ارتباطی کوه‌شاه چیست؟

شاید بیشترین تلاش‌ها برای برقراری ارتباط سیار در این منطقه طی سال‌های اخیر صورت گرفته باشد. طی یک سال اخیر 7 دکل جدید ارتباطی برابر آمار ارائه شده از سوی مخابرات هرمزگان به منظور ایجاد ارتباط صوتی بر بستر شبکه همراه اول در این منطقه ایجاد شده که هر کدام از این دکل‌های ارتباطی و شبکه‌های ایجاد شده برای آن 800 میلیون تومان هزینه در بر داشته است. این نوع از ارتباط بر پایه 2G بوده و اگر چه پوشش اینترنت به همراه نداشته است اما ارتباط تلفن همراه را در مناطق بن گوهر، احمد آباد، چاله مورت و الیاس، کاشان، پوراحمدی و سه راه احمدی برقرار کرده است.

وضعیت کوهستانی منطقه کوه‌شاه موجب شده تا امکان ارتباط رادیویی برای ایجاد شبکه تلفن همراه وجود نداشته باشد و از طرفی دکل‌های جدید ارتباطی نیز برد کافی را نداشته باشند تا بتوانند مناطق استانداردی را به لحاظ سطح پوشش ایجاد کنند.

چه کارهایی برای کوه‌شاه احمدی در زمینه ارتباطی در یک سال اخیر انجام شده است؟

امیر یگانه مدیر مخابرات منطقه هرمزگان می‌گوید: در یک سال اخیر بیش از 10 جلسه مختلف با بزرگان و معتمدان منطقه کوهشاه احمدی داشته‌ایم و مشکلات دقیق این منطقه و نیازها را به خوبی برداشت کرده‌ایم و در این زمینه تاکنون بیش از 30 کیلومتر از 90 کیلومتر فیبر هوایی که در منطقه وجود داشت و مرتبا قطع می‌شد را با سختی‌های کوهستانی بودن منطقه به زیر زمین منتقل کرده‌ایم. در این زمینه از مشارکت مردمی نیز بهره گرفته‌ایم و تجهیزاتی را نیز برای انتقال این فیبر به زیر زمین به منطقه ارسال کرده‌ایم و این کار اکنون نیز در جریان است.

وی افزود: در منطقه سه راه احمدی اینترنت 3G را با پیگیری‌های استاندار و وزیر ارتباطات و نمایندگان استان به بهره‌برداری رساندیم و 6 ایستگاه ارتباطی جدید را نیز عملیاتی کرده‌ایم که مردم پوشش ارتباط 2G را داشته باشند. نوع دکل‌هایی نیز که برای منطقه در نظر گرفتیم به گونه‌ای است که برخی از آنها چندین روستا را پوشش می‌دهند.

یگانه خاطرنشان کرد: با توجه دغدغه‌های مطرح شده، مطالعات اجرای فیبر نوری در منطقه کوهشاه و طراحی‌های شبکه را در این منطقه به پایان رسانده‌ایم و طرح آن به وزارت ارتباطات و شرکت ارتباطات سیار ارائه شده است که شامل اجرای بیش از 250 تا 300 کیلومتر فیبر نوری در این منطقه کوهستانی و ایجاد و توسعه برخی از ایستگاه‌ها و نصب تجهیزات جدیدی است که اعتبار بسیار زیادی را می‌طلبد اما مجدانه آن را از طرق مختلف پیگیری کرده‌ایم و در این زمینه نمایندگان استان و استاندار هرمزگان نیز پیگیر موضوع هستند.

مدیر مخابرات هرمزگان همچنین اظهار کرد: امسال در یک کار ویژه و به طور جهادی مشکل ارتباطات منطقه کوه‌شاه را حل خواهیم کرد و با عزم خوبی که در این زمینه پای کار آمده است، تلاش می‌کنیم تا ارتباط تلفن همراه را در دو منطقه از هرمزگان یعنی کوهشاه و بشاگرد که از متوسط استانی و کشوری پایین‌تر هستند را به متوسط کشوری برسانیم. البته مردم شریف این دو منطقه حق دارند که گلایه‌مند باشند و ما تمام توان خودمان را بکار گرفته‌ایم که در گام اول ارتباط 2G را در این مناطق برقرار و اکنون در گام دوم نسبت به ایجاد نسل سوم و چهارم تلفن همراه در این مناطق اقدام کنیم.

پیشنهاد 700 کیلومتر فیبرنوری جدید با اولویت روستاها

پیشنهاد ایجاد 700 کیلومتر فیبر نوری جدید با اولویت روستاها نیز به وزارت ارتباطات و مخابرات ایران داده شده است که اولویت طرح‌ها در این پیشنهاد با دو منطقه بشاگرد و کوه‌شاه احمدی است و در برخی دیگر از روستاهای شرقی و غربی استان نیز در این طرح گنجانده شده‌اند تا بتوان تا پایان امسال یک جهش بزرگی را در زمینه بهره‌مندی مردم هرمزگان از امکانات نوین ارتباطی خلق کرد. علاوه بر این با پیشرفت پروژه‌ها و راه‌اندازی ایستگاه‌های جدید، بلافاصله نسبت به روشن‌شدن آنها اقدام خواهد شد.

راه‌های کوه‌شاه در اولویت بودجه بخش راه روستایی قرار دارند

حمید جهانگیری کوه‌شاهی فرماندار حاجی‌آباد نیز در زمینه مشکلات راه در منطقه کوه‌شاه که خود نیز متولد آن است، اظهار کرد: در دولت دوازدهم حدود ۱۳۰ کیلومتر از راه‌های روستایی شهرستان حاجی‌آباد آسفالت شده است و با پیگیری های معاون اول رئیس جمهور و استاندار،  تعداد ۱۰ پروژه راه روستایی به طول ۹۲/۱ کیلومتر در حال اجراست که تا پایان سال جاری ۷۱/۶ کیلومتر آن به بهره‌برداری نهایی می‌رسد.

وی راه را یکی از مشکلات اصلی مردم بخش احمدی دانست و افزود: راه ارتباطی روستاهای جغان_احمد آباد _حسن آباد به مقدار ۱۰ کیلومتر در حال اجراست که تا پایان سال جاری ۵ کیلومتر آن را به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین از  ۱۸ کیلومتر راه ارتباطی کلیتوییه_ چاله مورت_ حسن آباد بهره‌برداری شده و ۱۷ کیلومتر از راه ارتباطی روستاهای سراح_ کلوچان_ گردکان کاشان خرایی نیز به زودی بهره‌برداری می‌رسد.

دفتر مناطق محروم کشور و بنیاد مستضعفان پای کار آمده‌اند

فرماندار حاجی‌آباد خاطرنشان کرد: با پیگیری استاندار هرمزگان از طریق دفتر مناطق محروم کشور و بنیاد مستضعفان نوید آسفالت 90 تا 95 درصدی محورهای روستایی منطقه  و بهره برداری از پروژه‌های مصوب در حوزه راه به مردم بخش احمدی تا پایان دولت دوازدهم داده می‌شود که می‌تواند بستر مناسبی برای انتقال دیگر خدمات و امکانات به این منطقه باشد چرا که راه بستر توسعه است و دیگر امکانات نیز بر همین بستر به احمدی و کوهشاه نیز منتقل خواهد شد.

وی گفت: منطقه احمدی و کوهشاه دارای معادن ارزشمندی است که اگر راه این منطقه به خوبی مرمت و بازسازی شود، می‌توان از ظرفیت معادن این منطقه نهایت استفاده را در رشد اقتصادی و تقویت اشتغال مردمان آن داشت.

همت نمایندگان برای پیگیری مطالبات مردم و تسریع در تخصیص اعتبارات

در دوره جدید فعالیت مجلس شورای اسلامی، نمایندگان هرمزگان با تقویت پیگیری‌ها از دولت حرکت خوبی را در زمینه جذب اعتبارات به سمت استان آغاز کرده‌اند که در شرایط سخت مالی دولت نیز توانسته‌اند با انسجام در حرکت جمعی خود، منابع مطلوبی را از دولت اخذ و برای رفع مشکلات و کمبودهای استان به بخش‌های گوناگون تزریق کنند. اتحاد میان نمایندگان و استاندار برای پیگیری مشکلات مردم همان چیزی است که مردم استان از نمایندگان خود و مدیریت عالی استان انتظار دارند که نمونه موفق آن را در روزهای اخیر در گرفتن منابع قابل توجهی از وزارت بهداشت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در موضوع کرونا شاهد آن بودیم.

انتهای پیام/88055

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول