اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

درکش؛ نگینی سبز در خراسان شمالی

روستای درکش در خراسان شمالی، یکی از روستاهای بکر این استان که دارای مناطق دیدنی و خیره‌کننده است، از دیدنی‌های این روستا می‌توان به دره هاور و آبشارش و جنگل‌های هیرکانی اشاره کرد که در تمام سال می‌تواند چشمان هرکسی را به خود خیره کند.

درکش؛ نگینی سبز در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار فارس از مانه‌وسملقان، روستای هدف گردشگری درکش در غرب استان خراسان‌شمالی و در شهرستان مانه‌وسملقان واقع است، هنگامی‌که از مرکز خراسان شمالی به سمت این روستا که در  مسیر جاده آسیایی قرار دارد، حرکت کنید باید از شهر آشخانه، در ۴۵ کیلومتری بجنورد گذر شود و پس از پیمودن ۳۰ کیلومتر به این روستای زیبا برسید.

درکش در تمام فصول سال زیباست، سرسبزی بهار آن چشم‌ها را خیره می‌کند و تابستان با خنکی خود میزبان مسافران است و در پاییز با برگ‌های رنگارنگ خود چشم‌نوازی خاصی را به میزبانان خود هدیه می‌دهد.

آب‌وهوای درکش متأثر از طبیعت جنگلی و کوهستانی آن است و اتراقگاه خوبی برای همه فصل‌هاست، اما فصل زمستان آن سرمای عجیبی دارد که این نیز برای برخی مسافران جاذبه خاصی است.

مهمانانی از همه کشور

درکش نه‌تنها مهمانانی از استان‌های مجاور و شهرستان‌های اطراف دارد بلکه از سراسر ایران عزیز هم به زیبایی این روستا جذب می‌شوند که البته مهمان‌نوازی مردم منطقه نیز نباید چشم‌پوشی کرد.

بهار که باشد تا چشم کار می‌کند می‌توان اطراف روستا مراتع وسیع و سرسبزی را دید که در حاشیه رودخانه زومار و دره کندآب قرارگرفته و البته رود درکش که از دل این روستا می‌گذرد تقریباً همیشه پرآب است و تابستان امسال پرآب‌تر از همیشه ترانه‌خوان و سرخوش از دل این روستا می‌گذرد.باغ‌های میوه این روستا درشیب کوه و پله‌پله ایجادشده است و گاه تا نیمه‌های دامنه آلاداغ باغ می‌بینیم و البته انواع گیاهان دارویی هم درشیب کوه و حاشیه جنگل به‌وفور دیده می‌شود.

چشمه‌های آب شیرینی که از دل کوه سرازیر می‌شوند پای‌کوبان به پایین سرازیر شده و در زوی هاور به هم می‌رسند و البته از دیدنی‌ترین‌های این روستا آبشار آن است که باید با گذر از پیچ‌وخم‌های طبیعی زیبا، سنگ‌ها و صخره‌ها و سرسره‌های طبیعی آن گذشت تا به دل آن رسید و آنجاست که می‌توان جادوی آفرینشگر بزرگ را در ترسیم زیبایی‌ها دید و شکرگزار بود.

منظره جنگل‌های هیرکانی 

مهم‌ترین جاذبه این روستا قرار گرفتن تنها جنگل بلوط شرق کشور در پیرامون آن است و البته نمی‌توان از چشمه‌ها، دره هاور و گستره‌ای وسیع از گیاهان دارویی آن چشم‌پوشی کرد.

کارشناسان منابع طبیعی می‌گویند که تنوع گیاهان دارویی این منطقه را به یک داروخانه طبیعی تبدیل کرده است و حتی در دل تابستان هم در حاشیه جنگل و دامنه‌های کوه، فضا از عطر گیاهان دارویی انباشته است و بوی آویشن، مرزه و اسطوخدوس مشام را می‌نوازد.

این روستا چسبیده به جنگل است که تا انتهای دره کشیده شده و البته از روستا که کمی دور شده و به سمت جوزک برویم و یا اگر از حاشیه جنگل هیرکانی که به‌تازگی ثبت ملی شده کمی به‌سوی متن جنگل راه خود را ادامه دهیم و خوش‌شانس هم باشیم می‌توانیم مرال، قوچ، میش، گرگ و خوک و حتی پلنگ و خرس هم ببینیم.

کوه آلاداغ دالان این روستا

در جنوب روستا، کوه آلاداغ با ارتفاع ۲ هزار و ۴۵۵ متر و دره کنداب قرار دارد و وجود آثار تاریخی باارزشی چون قزلر قلعه و سردابه‌های زیبا، چشمه گلزار و سرچشمه سردار از مهم‌ترین دیدنی‌های این روستا به شمار می‌رود. همچنین از آثار فرهنگی و تاریخی این روستا می‌توان از برج سبزعلی‌خان قراچورلو که قدمت آن به یک قرن پیش می‌رسد، نام برد.

مردم باصفای این روستا که هرسال پذیرای چندین هزار گردشگر است، باغدار و کشاورزند و هلوی درکش معرف حضور عام و خاص است و علاوه بر آن گردو و گیلاس و گلابی آن نیز معروف است.

محصولات کشاورزی این روستا نیز گندم، جو، یونجه و ذرت است و باغبانی آن بانام گیلاس و هلو آجین شده است و پرورش زنبور و ماهی قزل‌آلا هم در کنار کشاورزی و باغداری در این روستا رونق دارد.

انتهای پیام/ص/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول