اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با هدف توسعه مناطق عشایری؛

14 هزار پروژه عمرانی اجرا شده است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت: ‌14 هزار پروژه عمرانی و توسعه مناطق عشایری در برنامه چهارم توسعه کشور اجرایی شده است.

14 هزار پروژه عمرانی اجرا شده است
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، به نقل از روابط عمومی امور عشایری استان اردبیل جهانشاه صدیق در بازدید از ییلاقات منطقه مشگین‌شهر اظهار داشت: پروژه‌ها شامل توسعه زیرساخت‌های مناطق عشایری از جمله راه، پل، انبار علوفه، تأمین سوخت و تأمین علوفه بوده است.
وی از پایان مطالعه کانون‌های توسعه مناطق عشایری و نحوه بهره‌مندی عشایر و دام آنها از آب مورد نیاز خبر داد و تصریح کرد: در برنامه پنجم توسعه قرار است در تأمین آب شرب عشایر و دام آنها برنامه جامعی اجرا شود که در این استان با تکمیل پروژه‌های در حال احداث این کار پیشروتر از سایر مناطق انجام می‌شود.
صدیق از بهره‌برداری 500 طرح عمران عشایری در نیمه‌اول امسال خبر داد و خاطر نشان کرد: در نیمه‌دوم امسال نیز به همین تعداد طرح و پروژه عمرانی و اجرایی عملیاتی شده و به بهره‌برداری می‌رسد.
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود اضافه کرد: 54 درصد طرح‌های این حوزه توسط سازمان امور عشایری اجرا شده و مابقی نیز به همت سایر دستگاه‌های متولی اجرا و به بهره‌برداری رسیده است.
وی در ادامه گفت: در برنامه پنجم توسعه نیز قرار است 15 هزار طرح عمرانی در مناطق عشایری کشور اجرا شده و به بهره‌برداری برسد.
صدیق از سرمایه‌گذاری یک هزار و 500 میلیارد ریالی برای طرح‌های عمرانی عشایری کشور در سال‌جاری خبر داد و افزود: این سرمایه‌گذاری‌ها سبب رونق بیشتر جامعه عشایری در بخش تولید و دستیابی به ابتکارات جدید شده است.
وی در ادامه ارایه خدمات لازم به عشایر داوطلب اسکان را از اهداف و برنامه‌های سازمان اعلام کرد.
صدیق ادامه داد: اسکان عشایر کوچنده با توافق آنها و با داشتن ویژگی‌های خاص توسعه و درآمدزایی برای عشایر عملیاتی می‌شود که در این زمینه توافقات خوبی با دستگاه‌های متولی به عمل آمده است.
به گزارش فارس، رئیس سازمان امور عشایری کشور تصریح کرد: ‌استراتژی ما این است که عشایر کشور را از طرق مختلف از جمله تولید صنایع دستی و فرآورده‌های لبنی توانمند کنیم چرا که این توانمندی به تقویت بنیه اقتصادی خانواده‌های عشایر کمک می‌کند.
وی آشنا کردن عشایر با مشاغلی غیر از دامداری را ضروری خواند و خاطر نشان کرد: دامپروری، پرورش گل، زنبور عسل و ماهی، زراعت، باغبانی و تولید صنایع دستی از جمله بسترها و فرصت‌های مناسب برای اشتغال جامعه عشایری است.
صدیق اضافه کرد: ما اگر در این زمینه‌ها که نمونه‌های موفقی داریم به توسعه واقعی برسیم و این مشاغل در بین جامعه عشایری رواج پیدا کند شاهد افزایش درآمد این قشر، تنوع در اشتغال و تقویت بنیه‌های اقتصادی می‌باشیم.
وی همچنین در مورد ظرفیت‌های مناسب گردشگری مناطق عشایر گفت: در این مناطق به دنبال معرفی و شناساندن قابلیت‌های جدید از جمله مناطق نمونه گردشگری هستیم تا با ایجاد شرایط لازم برای جذب، اسکان و پذیرایی از گردشگران استقبال کنیم.
صدیق افزود: حضور گردشگران در همه مناطق عشایری منطقی نیست و لازم است با ایجاد زیرساخت‌های لازم شرایط حضور گردشگران را در برخی مناطق فراهم کنیم.
رئیس سازمان امور عشایری کشور همچنین از ساماندهی جامعه کوچ‌رو به عنوان یک استراتژی اصلی این سازمان یاد کرد و اظهار داشت: ما طرفدار و یا مخالف کوچ و اسکان عشایر نیستیم بلکه معتقدیم عشایر باید خود با توجه به الزامات و شرایط منطقه برای اسکان و یا کوچ خود تصمیم‌گیری کنند.
وی وظیفه این سازمان را تقویت و ساماندهی مناطق کوچ اعلام کرد و ادامه داد: در هر نقطه که شرایط کوچ مهیا نباشد باید بسترهای اسکان را با موافقت عشایر کوچ‌رو فراهم کنیم.
صدیق حفظ تولید و افزایش درآمد را هدف اصلی سازمان امور عشایری عنوان کرد و گفت: ما شرایط اسکان و کوچ را براساس نیاز جامعه عشایری کشور فراهم و تأمین می‌کنیم.
استان اردبیل با داشتن 12 هزار خانوار عشایری همه ساله در فصل بهار و پاییز شاهد کوچ گروه‌ها و خانوارهای عشایری است که یک میلیون و 400 هزار واحد دامی سهم عمده‌ای را در تولید گوشت و مواد لبنی کشور دارند.
انتهای پیام/ص30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول