اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد:

احداث تونل بهشت‌آباد 450 هزار اردلی را آواره میکند

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد گفت: با احداث تونل بهشت‌آباد 450 هزار نفر از جمعیت ساکن در این منطقه مجبور به مهاجرت خواهند شد.

احداث تونل بهشت‌آباد 450 هزار اردلی را آواره میکند
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، رحیم علی‌محمدی بعد از ظهر امروز در نشست مشترک کمیته مردمی صیانت از آب و خاک چهارمحال و بختیاری با هنرمندان این استان اظهار داشت: میانگین بارش سالانه در دنیا 850 میلی‌متر، در ایران 250 و در این استان 520 میلی‌متر است.
وی به بروز چهار سال پی در پی خشکسالی در چهارمحال و بختیاری اشاره و تأکید کرد: زمانی که مسئولان استان خواب بودند، مسئولان اصفهانی با استفاده از نیروهای کشوری، بسیاری از طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای خود را به سر انجام رساندند و خشکسالی را به گردن چهارمحال و بختیاری انداختند.
علی‌محمدی از آب‌رسانی سیار به افزون بر 200 روستای چهارمحال و بختیاری به ‌علت خشکسالی خبر داد و افزود: این در حالیست که هم‌اکنون بیش از 20 هزار هکتار شالیزار در اصفهان برنج‌کاری شده است.
وی خروجی آب زاینده‌رود از چهارمحال و بختیاری به سمت اصفهان را 0.9 درصد بیشتر از ورودی اعلام و تصریح کرد: این زایش، علاوه بر برداشت آب در این استان بوده که در هیچ کجا دیده نشده است.
استاد دانشگاه شهرکرد گفت: حفر تونل برای انتقال آب عوارض بسیار منفی و خطرناکی در حوضه مبدأ داشته و این بحث در تونل‌های یک، دو و سه کوهرنگ ثابت شده است.
وی هزینه حفر تونل را بسیار زیاد و بالا اعلام و خاطرنشان کرد: برای حفر تونل سوم کوهرنگ ده‌ها برابر بیشتر از برآورد صورت گرفته، از پول بیت‌المال هزینه شده که هنوز هم به نتیجه نرسیده است.
علی‌محمدی در ادامه هدف از حفر تونل انتقال آب گلاب یک در مطالعات این پروژه را 1.7 مترمکعب در ثانیه و برای تأمین آب آشامیدنی کاشان، آران و بیدگل برشمرد و افزود: این تونل با ظرفیت انتقال 22 مترمکعب بر ثانیه آب حفر شده و این در حالیست که توان سد تنظیمی زاینده رود 20 مترمکعب یعنی دو متر کمتر از ظرفیت تونل یاد شده است.
وی مکان‌یابی علمی تأسیس و راه‌اندازی کارخانه‌های بزرگ صنعتی نیازمند آب را در حوضه مبدأ ضروری بیان و تأکید کرد: هم‌اکنون تمام طرح‌های بزرگ صنعتی به جای چهارمحال و بختیاری در اصفهان تأسیس می‌شود که این موضوع ایجاد تعهدهای جدید در مصرف آب را به دنبال دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد با اشاره به وعده‌های داده شده در مورد استقلال مدیریت آب چهارمحال و بختیاری گفت: این وعده فقط شعار بوده و تاکنون عملیاتی نشده است.
وی به آب‌دار بودن باتلاق گاوخونی اصفهان قبل از اجرای طرح‌های انتقال بین حوضه‌ای اشاره و تصریح کرد: با وجود طرح‌های فراوان انتقال آب بین حوضه‌ای به ‌ویژه انتقال آب کارون به زاینده‌رود، اما این باتلاق خشک شده و علت آن فقط به خاطر توسعه بی‌رویه و احداث شهرک‌های جدید در حاشیه اصفهان است.
علی‌محمدی اجرایی شدن طرح انتقال آب بهشت‌آباد را سبب تخلیه تمام منابع آبی زیرزمینی در این حوضه دانست و افزود: مهاجرت 450 هزار نفر از مردم منطقه، قطع ارتباط اردل با مرکز چهارمحال و بختیاری، نابودی تمدن و فرهنگ چند هزار ساله مردم منطقه، نابودی اشتغال 98 هزار سرپرست خانوار و هدر رفتن افزون بر 100 هزار میلیارد ریال از پول بیت‌المال به قیمت حال تنها برخی از مشکلات اجرایی شدن این طرح است.
وی مصرف آب در استان اصفهان را سالانه بیش از 6 میلیارد متر مکعب اعلام و خاطرنشان کرد: اصفهانی‌ها به جای اجرای طرح‌های غیرعلمی و غیرکارشناسی انتقال آب بین حوضه‌ای و وارد کردن ضربه‌های جبران‌ناپذیر به چهارمحال و بختیاری، باید 10 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول