اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با رویکرد مبارزه با بیماری‌های قلبی صورت می‌گیرد؛

سالم‌سازی مواد غذایی در بوفه مدارس همدان

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز بهداشت استان همدان گفت: تمرکز بر سالم‌سازی مواد غذایی ارائه شده در بوفه مدارس همدان در حال انجام است.

سالم‌سازی مواد غذایی در بوفه مدارس همدان
محمدمهدی مجذوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان به مناسبت روز جهانی قلب، با تأکید بر لزوم ارتقای بینش و آگاهی مردم در زمینه بیماری‌های قلبی و فاکتورهای آن، اظهار کرد: ما در مرکز بهداشت باید بستر را آماده کنیم و امکانات نیز با همکاری سایر سازمان‌ها مثل تربیت بدنی آماده می‌شود چرا که وقتی مردم نسبت به اهمیت این موضوع نگرش پیدا کردند بیشتر و بهتر می‌توان مباحث و مسائل را القا کرد.
وی تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است که با ابزار ساده ورزشی نیز می‌توان در راستای افزایش تحرک و فعالیت‌های بدنی گام برداشت و حتماً نباید از وسائل پیچیده و فنی که هزینه‌بر هستند و یا مسئله نگهداری دارند، استفاده کرد.
رئیس مرکز بهداشت استان همدان تصریح کرد: می‌توان با وسایل ساده‌ای مثل طناب و توپ که از قدیم در هر منزلی وجود داشته، تحرک را به جامعه برگرداند.
وی گفت: با انجام برنامه‌های آموزشی، در حال حاضر رویکرد به دوچرخه در بعضی از ادارات و کارکنان ایجاد شده که رویکرد مناسبی در استفاده کمتر از وسایل نقلیه است و هم می‌تواند یک نقطه مثبت و یک الگو در جامعه باشد.
مجذوبی خاطرنشان کرد: با توجه به تدوین و طرح‌ریزی برنامه‌ها در مرکز بهداشت ما باید بدانیم سطح اطلاعات و بینش مردم نسبت به موضوع قلب تا چه حد بوده و رفتارهای پر خطر چقدر است تا بتوانیم بر اساس آن در مرحله اجرایی وارد شویم.
وی با بیان اینکه مجموعه عوامل مختلفی باعث تغییر روش زندگی می‌شود، اظهار کرد: یکی از این مباحث، مشغله‌های زندگی بشر است که باعث می‌شود مردم به مصرف غذاهای حاضری، آماده و غذاهای رستورانی روی بیاورند که بعضاً طرز تهیه این نوع غذاها ممکن است دچار مشکلاتی باشد.
رئیس مرکز بهداشت استان همدان با بیان اینکه بزرگ شدن شهرها و گرفتاری‌ها نیز کم‌تحرکی را در پی خواهند داشت، خاطرنشان کرد: این عوامل از جمله فاکتورهایی است که ما را به سمت کم‌تحرکی و بروز بیماری‌های قلبی سوق می‌دهند که بر این اساس ما باید روش‌های جدیدی را جایگزین عادات نادرست کنیم.
وی با بیان اینکه در گذشته زنان وقت بیشتری برای آشپزی داشتند که به تبع بحثی به عنوان فست‌ فود و غذای رستورانی وجود نداشت، گفت: در حال حاضر نیز کاری که باید انجام دهیم این است که باید مشکل را با وضعیت فعلی حل کنیم.
مجذوبی تصریح کرد: باید به این سمت سوق پیدا کنیم که همین غذاهای فعلی را به نوعی اصلاح کنیم یعنی اگر مردم رو به غذای حاضری آورده اند به هر دلیلی که درست هست یا نیست، ما باید این غذاها را بهداشتی و سالم کنیم.
وی یادآور شد: زمانی که در صدد القای نگرشی به سطح افراد جامعه هستیم باید در ازای آن نگرش مناسب و جایگزینی را در اختیار بگذاریم.
رئیس مرکز بهداشت استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر ما در زمینه نظارت بر بوفه مدارس وارد شده‌ایم، گفت: وقتی استفاده از چیپس و پفک را برای فرزندان و دانش‌آموزان، منع می‌کنیم، باید برای آنها جایگزین مناسب و سالمی بیاوریم.
وی عنوان کرد: در مرحله نخست باید به این سمت برویم که ابتدا اصلا ذائقه کودکان را به مواد مضری چون چیپس عادت ندهیم که این مهم باید در بستر خانواده ایجاد شود و در مرحله بعد نیز باید یک جایگزین مناسب برایش بگذاریم.
مجذوبی با تأکید بر اینکه در جایگزین کردن مواد غذایی باید هزینه‌ها را نیز لحاظ کرد، عنوان کرد: گاهی اوقات میتوانم بگویم بیایید خشکبار را جایگزین تنقلات کنید اما باید دید هزینه خانواده‌ها این اجازه را می‌دهد و البته این بحث را نیز باید مورد توجه قرار داد که طعم مورد توجه کودکان به چه سمتی است.
وی با بیان اینکه تغییر عادت تغذیه‌ای در کشور مقداری برنامه‌ریزی کلان را طلب می‌کند، افزود: باید یک بوفه سالم را عرضه کنیم و به کودک آموزش دهیم البته در کنار بوفه مدارس، فروشگاه‌ها نیز باید این بستر را داشته باشند.
رئیس مرکز بهداشت استان همدان عنوان کرد: رستوران‌های سالم و بهداشتی هم باید در جامعه باشد تا اگر به مردم می‌گوییم به رستوران‌های فست‌ فود نروند از رستوران‌های سالم استفاده کنند.
وی در پایان افزود: تحقق این موارد نیاز به هماهنگی گسترده در داخل استان و داخل کشور دارد و سازمان‌هایی که مسئول هستند باید آموزش ببینند تا بتوانیم الگوی مناسب را به مردم انتقال دهیم.
انتهای پیام،/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول