اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران خبر داد:

اهدای 25 هزار مترمربع زمین برای کتابخانه‌ روستاهای مازندران

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران گفت: خیران استان مازندران امسال حدود 25 هزار مترمربع زمین رایگان در روستاها به کتابخانه اهدا کردند.

اهدای 25 هزار مترمربع زمین برای کتابخانه‌ روستاهای مازندران
محمد اسماعیل امامزاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری اظهار داشت: این اقدام در راستای وعده استاندار برای احداث 78 کتابخانه روستایی ظرف امسال و سال آینده انجام شد.
وی با تشکر از لطف خیران در واگذاری زمین برای احداث کتابخانه بیان داشت: امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.
امامزاده تصریح کرد: با وجود اینکه دولت اهتمام ویژه‌ای به این مسئله دارند، ولی با توجه به اعتبارات دولتی شاید نتوان حتی تا 100 سال آینده هم به افق مورد نظر مقام معظم رهبری در ایران 1404 دست پیدا کنیم.
این مسئول فرهنگی استان خاطرنشان کرد: این مهم  با تعامل، مشارکت  و خیران در مازندران که حقیقتا در کشور نمونه هستند، محقق می‌شود.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران درباره اهداف سند نهضت مطالعه مفید افزود: هدف اصلی رسیدن به جایگاه ممتاز سرانه مطالعه مفید در جهان در چشم انداز ایران 1404 است .
وی ادامه داد: از اهداف خرد این سند، افزایش فضای کتابخانه‌ای هفت متر مربع به ازای هر 100 نفر و فراهم آوردن چهار جلد کتاب به ازای هر نفر در کتابخانه‌های عمومی است.
امامزاده خاطرنشان کرد: در ایران 1404 به ازای هر 100 نفر باید 400 جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی داشته باشیم و حال آنکه این مقدار در حال حاضر فقط 28 جلد است .
این مسئول عضویت 35 درصدی جمعیت ایران را از دیگر اهداف خرد این سند برشمرد و گفت: در حالی که در دنیا و در کشورهایی نظیر انگلیس و کانادا به ترتیب 57 و 48 درصد جمعیت کشور عضو کتابخانه‌های عمومی هستند، این مقدار در ایران حدود 3 درصد است.
دبیر سند نهضت مطالعه مفید در استان مازندران با اشاره به مراجعه فراوان جوانان به کتابخانه‌ها برای امانت گرفتن کتاب که از شاخص‌های کیفی مطالعه است، بیان داشت: مازندران از نظر میزان امانت کتاب از کتابخانه‌ها رتبه سوم و از نظر اعضا در کشور رتبه پنجم را در کشور داراست که این نشان‌دهنده یک شاخص کیفی و شور و اشتیاق جوانان استان به مطالعه و کتابخوانی است.
امامزاده با انتقاد از فضای محدود کتابخانه‌ای و نازیبا بودن فضای کتابخانه‌ها ابراز امیدواری کرد: با زیباسازی کتابخانه‌های عمومی استان بتوان فضای مناسبی را برای استفاده مردم مازندران بوجود بیاوریم.
وی به طرح‌های انجام شده در کتابخانه‌ها از جمله طرح کتاب من اشاره کرد و ابراز داشت: از آنجایی که مراجعه‌کنندگان به کتابخانه‌ها از کمبود منابع کتابخانه و نبودن کتاب‌های مورد نیاز خود گلایه‌مند هستند با راه‌اندازی سامانه مجازی کتاب من منابع مورد نیاز مراجعان ثبت و خریداری و کمتر از 10 روز در اختیار آنان قرار می‌گیرد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران از وجود 53 انجمن کتابخانه‌های عمومی در مازندران خبر داد و یادآور شد:  این انجمن‌ها با عضویت شخصیت‌های اجرایی و فرهنگی هر دو ماه یک ‌بار با تشکیل جلسه به مشکلات کتابخانه‌های عمومی و راه‌های افزایش اقبال جامعه به‌ ویژه نوجوانان به مطالعه و کتابخوانی می‌پردازند.
این مسئول فرهنگی استان مازندران خاطرنشان کرد: برای رسیدن به استاندارد مورد نظر نهاد کتابخانه‌ها باید تا پایان برنامه پنجم توسعه 141 کتابخانه جدید در استان مازندران ساخته شوند.
وی در پایان اذعان داشت: در حال حاضر اهالی مازندران به 72 کتابخانه عمومی دسترسی دارند و این تعداد باید تا پایان برنامه پنجم به 285 باب و تا سال 1404 یعنی پایان سند چشم‌انداز 20 ساله به 317 باب افزایش یابد.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول