اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آموزشی دانشگاه مازندران در گفت‌وگو با فارس:

دانشگاه مازندران جزء 16 دانشگاه برتر کشور است

خبرگزاری فارس: معاون آموزشی بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی مازندران با اعلام اینکه دانشگاه مازندران بیش از 10 هزار دانشجو دارد، گفت: دانشگاه مازندران هم‌اکنون جزء 16 دانشگاه برتر کشور است.

دانشگاه مازندران جزء 16 دانشگاه برتر کشور است
رحمت الله عباس‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاری فارس در بابلسر گفت: هم اکنون بیش از 10هزار دانشجو در دانشگاه مازندران مشغول به تحصیل هستند که از این حدود 5 هزار دانشجو در دوره روزانه و بقیه در دوره شبانه مشغول به تحصیل هستند.
وی نسبت دانشجویان دختر به دانشجویان پسر در این دانشگاه را 60 به 40 درصد اعلام کرد و خاطرنشان کرد: حدود 9هزار نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران در 40 رشته گرایش مقطع کارشناسی در دانشکده‌های مختلف در حال تحصیل هستند.
عباس‌نژاد ادامه داد: همچنین حدود 1500 دانشجو نیز در 40 رشته گرایش مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه تحصیل می‌کنند و تعداد دانشجویان دکتری نیز که در 20رشته در حال تحصیل هستند حدود 300نفر است.
معاون آموزشی دانشگاه مازندران افزود: در سال تحصیلی جاری حدود 2 هزار و 500 دانشجوی ورودی در مقطع کارشناسی در 40 رشته گرایش به این دانشگاه راه یافتند که از این میان بیش از یک هزار و 200 نفر در نوبت روزانه و بقیه در نوبت شبانه پذیرفته شده‌اند.
وی تصریح کرد: از لحاظ جنسیتی یک هزار و 400 نفر از این دانشجویان را دختران تشکیل می‌دهند و حدود یک‌هزار و 100 نفر نیز پسر هستند.
عباس‌نژاد ادامه داد: از میان این 2 هزار و 500 دانشجو حدود600 نفر در 13 رشته در دانشکده علوم انسانی و اجتماعی پذیرفته شدند و سهم دانشکده‌های دیگر نیز مشخص است.
وی یادآور شد: دانشکده علوم اقتصادی و اداری در پنج رشته 530 دانشجو دارد و همچنین دانشکده حقوق و علوم سیاسی در دو رشته 160 دانشجو، دانشکده شیمی در دو رشته 150 دانشجو، دانشکده علوم پایه در شش رشته 280 دانشجو، دانشکده علوم ریاضی در چهار رشته 220 دانشجو، دانشکده فنی و مهندسی در چهار رشته 300 دانشجو، دانشکده هنر و معماری در سه رشته 170 دانشجو، دانشکده دامپزشکی در دو رشته 50 دانشجو و همچنین دانشکده تربیت بدنی از ترم بهمن در سه رشته پذیرای 140 دانشجوی ورودی جدید خواهند بود.
معاون آموزشی دانشگاه مازندران درباره دانشجویان ورودی جدید در مقاطع تحصیلات تکمیلی گفت: امسال در حدود720 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد ثبت‌نام شدند که از این میان 610 نفر از طریق آزمون و حدود110نفر از طریق آیین‌نامه پذیرش بدون آزمون که شامل دانشجویان نخبه و استعدادهای درخشان است، جذب شده‌اند.
وی همچنین درباره پذیرش دانشجوهای دوره دکتری برای سال تحصیلی جاری گفت: امسال 48 نفر از طریق آزمون و حدود پنج نفر از طریق آیین‌نامه پذیرش بدون آزمون و پنج نفر نیز از دانشجویان نخبه دانشگاه مازندران برای تحصیل در دوره دکترای جذب شدند که در مجموع تعداد این افراد در حدود 60 نفر است ولی با توجه به توان دانشگاه مازندران ما این آمادگی را داریم تا در زمان تکمیل ظرفیت نیز پذیرای دانشجویان جدید دیگری در این مقطع باشیم.
عباس‌نژاد درباره ایجاد رشته‌های جدید در دانشگاه مازندران گفت: امسال براساس سند آمایش آموزش عالی استان مازندران که خود براساس اسناد بالادستی همچون نقشه جامع علمی کشور، برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه وهمچنین سند چشم انداز توسعه استان و آمایش استانی شکل گرفته است، دانشگاه مازندران ایجاد رشته‌های جدید زیر را از شورای گسترش وزارت علوم تحقیقات و فناوری درخواست کرد که با موافقت این شورا رشته‌های موردنظر در سال تحصیلی جدید در دانشگاه مازندران تاسیس شدند.
وی ادامه داد: در مقطع دکتری رشته‌های فقه و مبانی حقوق اسلامی، تربیت بدنی گرایش فیزیولوژی ورزشی و رشته مدیریت گرایش تولید و عملیات اضافه شدند همچنین در مقطع کارشناسی ارشد نیز رشته‌های علوم کامپیوتر گرایش محاسبات علمی، جغرافیای طبیعی گرایش ژئومورفولوژی، زیست‌شناسی سلولی و ملکولی، زیست شناسی گرایش فیزیولوژی جانوری، زیست شناسی گرایش میکروبیولوژی، پژوهش هنر، زبان و ادبیات عرب، ریاضی کاربردی گرایش تحلیل در عملیات و رشته مدرسی منابع و متون اسلامی از دیگر رشته ها است.
معاون آموزشی دانشگاه مازندران اظهار داشت: دانشگاه مازندران با توجه به شرایط و ظرفیت‌های محیطی استان در سال جاری اقدام به تاسیس دو دانشکده علوم و فنون دریایی و دانشکده علوم محیطی کرد که از این میان دانشکده علوم و فنون دریایی رشته‌های شیمی دریا، فیزیک دریا گرایش اقیانوس‌شناسی و زیست دریا را در مقاطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد و دانشکده علوم محیطی نیز در این مقطع رشته‌های طبیعت گردشگری اکوتوریسم، مهندسی منابع محیط زیست و باستان‌شناسی محیطی را ارائه خواهد داد.
عباس‌نژاد با بیان اینکه هم اکنون 45 عضو هیئت علمی در دانشگاه مازندران مشغول به آموزش هستند، گفت: تعداد 10نفر از این اساتید را امسال جذب کردیم و با توجه به فراخوان متمرکز جذب هیئت علمی مجوز جذب 250 عضو هیئت علمی دیگر را از وزارت علوم دریافت کرده‌ایم.
معاون آموزشی دانشگاه مازندران گفت: هم اکنون در مجموع 120 واحد دانشگاهی شامل دانشگاه‌های دولتی، پیام نور، آزاد اسلامی، غیرانتفاعی، جامع علمی کاربردی و دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی دراستان مازندران وجود دارد که در آنها حدود 230 هزار دانشجو در حال تحصیل هستند.
وی افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده بر مبنای افق برنامه پنجم توسعه در سال 1394 براساس شاخص‌های جمعیتی، توسعه استان، مطالعات آمایش سرزمینی و همچنین باتوجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود باید 33هزار و 500 دانشجو دوره کارشناسی، 14هزار دانشجو در دوره کارشناسی ارشد و 8 هزار و350 دانشجو در دکتری در دانشگاه‌های دولتی استان مازندران شامل دانشگاه مازندران، نوشیروانی بابل، علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، علم و صنعت واحد بهشهر و تربیت مدرس واحد نور مشغول به تحصیل شوند.
عباس‌نژاد ادامه داد: سهم دانشگاه مازندران از این 55هزار و700دانشجو حدود 50 درصد یعنی 25 هزار دانشجو است که این امر نیازمند تامین شرایط و زیرساخت‌ها است.
معاون آموزشی دانشگاه مازندران با اشاره به درخشش دانشجویان این دانشگاه در آزمون‌های ورودی دوره‌های تحصیلات تکمیلی گفت: سال گذشته 900نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی این دانشگاه موفق شدند به دوره کارشناسی ارشد راه یابند که این رقم در سال جاری به یک‌هزار و 121نفر رسید که این رقم رشد خوبی را نشان می‌دهد.
عباس‌نژاد خاطرنشان کرد: دانشگاه مازندران هم‌اکنون جزء 16 دانشگاه برتر کشور است که می‌توانند با توجه به بند "ی" ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه بدون نیاز به موافقت وزارت علوم اقدام به ایجاد و گسترش رشته‌های مختلف در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد کند.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول