اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کانون‌های تخصصی ستاد عالی کانون‌های مساجد:

کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد روستایی گسترش می‌یابند

خبرگزاری فارس: مدیرکل کانون‌های تخصصی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گفت: رویکرد سال جاری این ستاد گسترش کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد روستایی کشور است.

کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد روستایی گسترش می‌یابند
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام علی ملانوری در نشست خبری با حضور خبرنگاران رسانه‌های گروهی در دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قم برگزار شد، اظهار کرد: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور همزمان با هشدار رسمی مقام معظم رهبری در سال 1370 در زمینه تهاجم فرهنگی تشکیل شدند.
وی افزود: بعد از اعلان رسمی تهاجم فرهنگی دشمن توسط رهبری،‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور مصوبه‌ای را تنظیم ‌و ابزارهای متنوعی را برای مقابله با این حربه معرفی کرد.
مشاور فرهنگی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گفت: یکی از این ابزارهای مقابله با تهاجم فرهنگی، زنده‌ساختن نقش مساجد در فرهنگ عمومی جامعه بود که برای این منظور کانون‌های فرهنگی و هنری تشکیل شدند تا نقش مسجد را در فرهنگ جامعه که از زمان صدر اسلام وجود داشت مجددا احیا کنند.
وی بیان کرد: از سال 71 تا 84 تعداد 3 هزار مسجد دارای کانون فرهنگی و هنری بودند اما از این سال تاکنون ایجاد این کانون‌ها شتاب بیشتری به خود گرفته و در حال حاضر بیش از 11 هزار کانون فرهنگی و هنری در مساجد کشور فعال هستند.
ملانوری با اشاره به وجود بیش از 80 هزار مسجد در سراسر کشور تصریح کرد: طبق یکی از مواد برنامه پنجم توسعه کشور، وزارت ارشاد موظف است که در حداقل 25 درصد مساجد شهری و روستایی کانون‌های فرهنگی و هنری ایجاد کند که همین اساس هدف‌گذاری ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری افزایش این کانون‌ها تا 22 هزار مورد است.
وی مهم‌ترین رویکرد این ستاد را توسعه کانون‌های روستایی و عشایری برشمرد و خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بیش از 4 هزار کانون فرهنگی و هنری روستایی در کشور وجود دارد که سیاست ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، ‌گسترش این مراکز تا رسیدن به نسبت 60 درصد از کانون‌های کل کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه است.
مدیرکل کانون‌های تخصصی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد دلیل این امر را کمبود مراکز فرهنگی و هنری در روستاها دانست و گفت: رویکرد سال جاری این ستاد توجه به کانون‌های روستایی مساجد و افزایش امکانات ویژه در این اماکن است.
وی افزود: سرانه تاسیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد روستایی به میزان سه برابر کانون‌های شهری تعیین شده است زیرا مشارکت‌های غیردولتی در روستاها نسبت به مراکز شهری کمتر است.
ملانوری یکی دیگر از سیاست‌های سال جاری ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد را توجه ویژه به ایجاد کانون‌های مستقر در مصلی‌های نماز جمعه ذکر کرد و گفت: در حال حاضر 640 مصلی اقامه نماز جمعه در کشور وجود دارد که از این میان 280 مصلی دارای کانون فرهنگی و هنری هستند.
وی از امضای تفاهمنامه‌ای میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری کشور با همکاری شورای عالی ائمه جمعه کشور خبر داد و اظهار کرد: طبق این تفاهمنامه در کنار تمام مصلی‌ها کانون‌های فرهنگی و هنری ایجاد می‌شود که به دنبال ارتباط سه حلقه نماز جمعه، جوانان و نوجوانان و کانون‌های فرهنگی و هنری هستند.
مشاور فرهنگی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری افزود: در سال جاری برای ایجاد بیش از 200 کانون در مصلی‌های کشور برنامه‌ریزی شده است که با تکمیل این روند در سال‌های بعد، تمام مصلی‌ها دارای کانون فرهنگی و هنری خواهند شد.
وی ایجاد و گسترش کانون‌های تخصصی فرهنگی و هنری را از دیگر برنامه‌های این ستاد برشمرد و تصریح کرد: برخی از کانون‌ها در پرورش‌ نیروهای متخصص به سطحی رسیده‌اند که می‌توانند به عنوان یک مرکز تخصصی فرهنگی فعالیت کنند.
ملانوری حوزه فعالیت‌ کانون‌های فرهنگی و هنری را شامل 22 رشته مختلف دانست و گفت: مهدویت، حجاب و عفاف، شعر، ادبیات، هنرهای تجسمی، ‌خدمات فرهنگی، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و مواردی از این دست از جمله برنامه‌هایی هستند که در کانون‌های تخصصی اجرا خواهند شد.
وی تعداد کانون‌های تخصصی فعال در کشور را 500 مورد ذکر کرد و گفت: برنامه ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری کشور افزایش این تعداد تا 700 مرکز تا پایان سال جاری و ایجاد بیش از 2 هزار و 500 مرکز تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور است.
مدیرکل کانون‌های تخصصی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد بیان کرد: هدف از تشکیل کانون‌های تخصصی مساجد ایجاد ظرفیت‌های تازه برای بخش فرهنگ کشور است.
وی با اشاره به راه‌اندازی بیش از 80 مرکز فرهنگی دیجیتال در کنار کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای تشکیل 70 خانه فرهنگی دیجیتال تا پایان سال جاری انجام شده است ضمن اینکه هدف از ایجاد چنین مراکزی، ارائه اینترنت پاک، دسترسی کاربران به بازی‌های سالم و عرضه آنها برای فروش‌ و نیز در اختیار قرار دادن نرم‌افزارهای جدید تولید شده در کشور برای اعضای کانون‌های مساجد است.
ملانوری با بیان اینکه احداث کتابخانه‌های مساجد نیز از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد سپرده شده است، تصریح کرد: این ستاد برای اجرای منویات رهبری در زمینه افزایش سرانه مطالعه مفید در کشور اقدام به نظامنامه جامعه کتابخانه‌های مساجد کشور کرده است.
وی گفت: هم‌اکنون 3 هزار و 983 مسجد کشور دارای کتابخانه بسته هستند و بیش از 5 هزار کتابخانه باز و بدون کتابدار نیز در سایر مساجد فعالیت‌ می‌کنند.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول