اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر پایگاه سازه‌های آبی تاریخی شوشتر خبر داد:

حمایت از حضور سرمایه‌گذار در بخش گردشگری شوشتر

خبرگزاری فارس: مدیر پایگاه سازه‌های آبی تاریخی شوشتر از حمایت و استقبال از حضور سرمایه‌گذار در بخش گردشگری شوشتر خبر داد.

حمایت از حضور سرمایه‌گذار در بخش گردشگری شوشتر
به گزارش خبرگزاری فارس از شوشتر، امین محمودزاده صبح امروز در نشست مشترکی با شهردار شوشتر اظهار داشت: پایگاه سازه‌های آبی تاریخی شوشتر از حضور سرمایه‌گذار در بخش گردشگری در شهرستان شوشتر و در حوزه سازه‌های آبی تاریخی شوشتر حمایت می‌کند.
وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری باید همراه با حمایت باشد، ادامه داد: سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری باید بر اساس نیاز سنجی‌های انجام شده در سطح منطقه باشد و به این دلیل از حضور سرمایه‌گذاران حمایت می‌شود و در این باره با آغوش باز حمایت می‌کنیم.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه باید شرایط را برای حضور سرمایه‌گذار در این بخش فراهم کرد، تاکید کرد: باید به نحوی عمل کرد تا سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف برای حضور روحیه مناسب را داشته باشند و در این باره نیز باید توجه داشت.
محمودزاده با اشاره به اینکه سازه‌های آبی تاریخی شوشتر استعداد بسیار زیادی در بخش سرمایه‌گذاری دارد، بیان کرد: سازه‌های آبی تاریخی شوشتر از استعداد‌های بسیار زیادی در بخش سرمایه‌گذاری برخوردار است و باید در این باره با شهرداری تفاهم‌نامه‌ای منعقد شود.
وی همچنین درباره اقدامات انجام شده در سازه‌های تاریخی شوشتر افزود: بند میزان شهرستان شوشتر از هفته های گذشته در حال لایروبی است و تا کنون بیش از 20 هزار متر مکعب از این اثر تاریجی لجن و گل و لای خارج شده است.
وی با اشاره به اینکه این لایروبی در تاریخ این اثر تاریخی بی سابقه است، گفت: این اثر تاریخی تا کنون چنین لایروبی تجربه نکرده است و این اقدام برای استفاده صحیح از این اثر و افزایش دبی رودخانه در پایین دست نیاز بود و تلاش برای استمرار این اقدام ادامه دارد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه لایروبی این اثر تاریخی در حفظ ان نیز تاثیر زیادی خواهد داشت، خاطر نشان کرد: لایروبی این اثر تاریخی در حفظ و ماندگاری ان تاثیر زیادی خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه این لایروبی دید منظری این اثر را نیز بهبود بخشیده است، تاکید کرد: این لایروبی باعث شده تا بستر آب در فضای بعد از بند میزان فراخ شود و همین امر منظر این اثر تاریخی را که در سال‌های گذشته پر از نیزار و جزیره های کوچک بود بهبود بخشیده است.
محمودزاده با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی دبی رودخانه در شاخه گرگر بسیار بهبود یافته است، افزود: افزایش دبی رودخانه گرگر باعث می‌شود تا آبشارهای شوشتر نیز همیشه دارای آب باشد و منظر این اثر تاریخی نیز بهبود یابد.
بند میزان با توجه به شواهد و مدارک موجود در زمان شاپور ساسانی پایه‌گذاری شده است، این بند در جهت شرقی ـ غربی در شمال شوشتر و در نزدیک بقعه سید محمد گیاه‌خوار قرار دارد در محل این بند رود کارون به دو شاخه شطیط یا چهار دانگه و گرگر یا دو دانگه تقسیم می‌شود.
این بند به نامهای میزان و بند محمد علی میرزا شناخته می‌شود.
به گفته برخی حد فاصل این بند تا پل بند شادروان بوسیله سنگ‌های تراش و بست‌های سربی کف رودخانه سنگ فرش شده است به دلیل اینکه در زمان محمد علی میرزا دولتشاه این بند تعمیر شده بدین نام معروف شده است بند میزان با جهت شرقی ـ غربی رود کارون را به دو شاخه شرقی(گرگر) و غربی (شطیط) تقسیم می‌کند در حقیقت این بند آب رودخانه کارون را به چهار به شش و دو به شش تقسیم می‌کند به طوریکه چهار قسمت آب به مسیر شطیط می‌رود که به آن چهار دانگه معروف است و دو قسمت آن به سمت شرقی می‌رود که به دو دانگه یا گرگرمعروف می‌باشد.
درمتون تاریخی چیزی در مورد ساخت این بند ذکر نشده مگر اینکه در پاره ای از موارد به طور غیر مستقیم به وجود این بند اشاره شده است. مانند اینکه ابن مهلهل به نقل از یاقوت گفته است که آب گرگر سفید و آب شطیط سرخ است. که بار دیگر به هم می‌پیوندند.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول