اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با بی‌توجهی به هشدارها رخ داد؛

تلف شدن محصولات کشاورزی ماحصل سهل‌انگاری کشاورزان

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: بی‌توجهی به هشدارهای این سازمان و سهل‌انگاری و تنبلی برخی از کشاورزان، سبب سرمازدگی و تلف شدن درصدی از محصولات کشاورزی در برخی از شهرستان‌های استان شد.

تلف شدن محصولات کشاورزی ماحصل سهل‌انگاری کشاورزان
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایوب ایرانی‌فام صبح امروز در جلسه نشست مدیران جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه سرمازدگی پاییزه یک پدیده طبیعی است که سبب بروز خسارات هنگفتی می‌شود، اظهار داشت: بخش عمده‌ای از این خسارات به دلیل عدم وجود مدیریت صحیح در مزرعه توسط کشاورزان و زارعان صورت می‌پذیرد.
وی با بیان اینکه از طریق این معاونت از 27 تا 30 مهرماه سه بار از طریق شبکه استانی سهند و چند بار از طریق رادیو تبریز اطلاع‌رسانی لازم در مورد احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی صورت پذیرفته است، ادامه داد: خبر احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی به دلیل برودت هوا به غیر از صدا و سیما از طریق جراید و مطبوعات محلی نیز منعکس شده و به مدیریت جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها نیز برای اطلاع‌رسانی به کشاورزان، اعلام شده بود. 
ایرانی‌فام با بیان اینکه کشاورزان عزیز باید اطلاعیه‌ها و هشدارهای سازمان را در اینگونه مواقع جدی گرفته و پشت گوش نیندازند، افزود: با توجه به اینکه سازمان هواشناسی اخبار مربوط به پیش‌بینی آب و هوای استان را به صورت روزانه به این سازمان اعلام می‌کند و بسته به اهمیت تغییرات آب و هوایی و تاثیر آن بر محصولات کشاورزی، اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد از این رو جا دارد که کشاورزان توصیه‌های کارشناسی را جدی بگیرند تا از ضرر و زیان ناشی از تغییرات آب و هوایی در امان بمانند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در بیشتر شهرستان‌هایی که هشدارهای سازمان را جدی گرفته بودند هیچ‌گونه تلفاتی از بابت سرمازدگی محصولات کشاورزی نداشتیم، ادامه داد: کشاورزان باید چه در اوایل بهار و چه در فصل پاییز توصیه‌های کارشناسان در مواجهه با سرمازدگی را جدی گرفته و راهکارهای پیشگیرانه در مواجهه با سرمازدگی محصولات کشاورزی و دستورالعمل‌های سرمازدگی در بخش کشاورزی که ناشی از سرمای زودرس پاییزی و سرمای دیررس بهاره در محصولات کشاورزی بوده و خساراتی را به محصولات وارد می‌کند، مورد توجه قرار دهند.
ایرانی‌فام با بیان اینکه یکی از بلایای طبیعی که هر ساله بر محصولات کشاورزی استان خسارت وارد می‌شود، سرمازدگی پاییزه است، یادآور شد: سرمای زودرس و افت شدید دما در پاییز و سرمازدگی پاییزه سبب ایجاد خسارت به سیب، ذرت سیلویی، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و هویج می‌شود و عدم برداشت به موقع محصول موجبات ضرر و زیان کشاورزان عزیز را فراهم می‌سازد از این رو تسریع در برداشت این محصولات در این فصل همواره توصیه سازمان جهاد کشاورزی استان به کشاورزان بوده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه لازم است کشاورزان برای جلوگیری از هرگونه خسارت مضاعف به محصولات باقی مانده، اقدام به برداشت سریع محصولات خود کنند، ادامه داد: لازم است کشاورزان میوه‌های برداشت و بسته‌بندی شده را به محل‌های امن منتقل کنند و در ضمن از سایر روش‌های معمول و ممکن نیز غافل نباشند.
وی، یکی از دلایلی که سبب تاخیر برداشت محصولات به ویژه سیب‌زمینی‌ توسط کشاورزان شده است را قیمت پایین آن در بازار عنوان کرد و گفت: البته قیمت سیب‌زمینی در آذربایجان‌شرقی با توجه به صادرات این محصول و خرید توافقی آن از سوی واحدهای بسته‌بندی و سورتینگ، نسبت به سایر استان‌ها بالاتر بوده و این موضوع نمی‌تواند بهانه خوبی برای عدم برداشت سیب‌زمینی باشد.
10 تا 20 درصد محصولات کشاورزان شهرستان‌های سراب و بستان‌آباد، همچون هویج و سیب‌زمینی در دو هفته گذشته بر اثر سرمای زودرس و برف خسارت دیده‌اند.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول