اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس ایدز دانشگاه پزشکی کرمان خبر داد:

انجام موثرترین برنامه‌های جلوگیری از ایدز در زندان‌های ایران

خبرگزاری فارس: کارشناس ایدز و بیماری‌های آمیزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: موثرترین و بهترین برنامه‌های جلوگیری از ایدز در زندان‌های جهان را ایران انجام می‌دهد.

انجام موثرترین برنامه‌های جلوگیری از ایدز در زندان‌های ایران
‌‌به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، مهدی شفیعی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بیشترین مبتلایان به ایدز در شهر کرمان هستند و این نیز به دلیل جمعیت بالای شهر کرمان است.
وی گفت: بیشترین موارد مبتلایان به ایدز استان کرمان در سه سال گذشته در زندان‌ شناسایی می‌کردیم که تعداد زیادی از آن‌ها اهل استان دیگری بودند، طبق آیین‌نامه وزارت بهداشت این افراد جزو آمار مبتلایان به ایدز کرمان محسوب می‌شدند.
شفیعی افزود: ما حتی در دورترین نقاط استان بیماری ایدز را ‌داریم و 729 مورد ایدز تا پایان شهریور ماه سال جاری از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمان و جیرفت و 90 نفر از طریق دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان‌ شناسایی و تحت درمان قرار داده‌ایم.
وی تصریح کرد: برآورد ما در کرمان یک هزار و 500 تا 2 هزار و 500 نفر مبتلا به ایدز است که خودشان‌ اطلاع ندارند و همچنان به رفتار پر‌خطر خود ادامه می‌دهند.
وی شروع ایدز در کرمان را از طریق سه موج عنوان کرد و ابراز داشت: شیوع بیمار ایدز از طریق اعتیاد تزریقی‌، فرآوری‌های خونی و در حال حاضر تماس‌های جنسی است.
شفیعی تصریح کرد: مراکزی تحت عنوان مشاوره بیماری رفتاری و درمانی‌ را تجهیز کردیم که پزشک عمومی، پرستار، روانشناس و تکنیسین دارویی در آنها مستقر هستند و این افراد ابتدا در این مراکز مشاوره می‌شوند و اگر رفتار پر‌خطر داشته باشند به آن‌ها کد داده و آزمایش می‌دهند و اگر آلوده باشند در چرخه درمان قرار می‌گیرند و برنامه مراقبت در منزل داریم و به خانواده‌های این افراد آموزش لازم داده می‌شود و مورد حمایت قرار می‌گیرند.
وی ابراز داشت: طبق قوانین کشور هیچ کار‌فرمایی حق ندارد به دلیل ایدز فرد را از محل کار اخراج کند و ما برای افرادی به هر دلیل کار خود را از دست دادند، کاریابی کرده و زیر پوشش بهزیستی قرار می‌دهیم.
شفیعی گفت: رسالت ما درمان و واکسیناسیون است و مراکز مشاوره ما در کرمان، سیرجان و بم فعال هستند و در شهرستان‌ها پایگاه مشاوره داریم که فقط کار مشاوره انجام می‌شود.
وی افزود: در سه سال اخیر موارد جدید کشف شده از انتقال به وسیله معتادان تزریقی کم شده و از طریق روابط جنسی افزایش یافته است و این نشان می‌دهد دراستان کرمان 16 یا 17 درصد افزایش انتقال ایدز از طریق روابط جنسی صورت می‌گیرد در صورتی که در کشور 13 درصد افزایش داشته است. 
شفیعی ابراز داشت: زندان بزرگ کشور که ایدز در آن شناسایی شد، کرمان بود که تعداد زیادی از آن‌ها غیر‌بومی و از استان‌های دیگر هستند، اما با آموزش و درمان و دادن متادون به معتادان و فرهنگ‌سازی خالکوبی در زندان‌ها را نداریم و میزان مبتلایان به ایدز کاهش پیدا کرده و به طوری که در حال حاضر به صفر رسیده و بهترین برنامه‌های جلوگیری از ایدز در زندان‌های جهان را ایران دارد.  
وی گفت: آزمایش ایدز در مراکز درمانی دولتی به صورت رایگان است، اما در مراکز دولتی با تعرفه‌های بیمه‌ای حداکثر 12 تا 13 هزار تومان است.
انتهای پیام/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول