اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز:

66 درصد مبتلایان به ایدز خوزستان معتادان هستند

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: بیش از 66 درصد از مبتلایان به ایدز در استان خوزستان معتادان تزریقی هستند.

66 درصد مبتلایان به ایدز خوزستان معتادان هستند
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز شهرام رفیع ظهر امروز در یک نشست خبری به مناسبت هفته جهانی مبارزه با ایدز اظهار داشت: بیش از 66 درصد از مبتلایان به ایدز در استان خوزستان معتادان تزریقی هستند و این روش شایع‌ترین روش ابتلا به ایدز در خوزستان است.
وی افزود: متاسفانه سرعت انتقال این بیماری از طریق سرنگ آلوده به ویروس این بیماری کشنده نسبت به سایر روش‌های پرخطر جنسی بسیار سریع‌تر است و این به مشکلی بسیار بزرگ تبدیل شده است.
این مقام مسئول تاکید کرد: بسیاری از افرادی که در شرایط کنونی در خوزستان ایدز دارند از طریق استفاده از سرنگ آلوده به ویروس ایدز مبتلا شده‌اند.
رفیع خاطرنشان کرد: بیش از 76 درصد از مبتلایان به ویروس کشنده ایدز در گروه سنی 15 تا 44 سال هستند و جوانان پرخطرترین سن و معتادان پرخطرترین گروه در این بیماری به شمار می‌آیند.
وی افزود: یکی از بهترین روش‌هایی که در این باره باید به کار برد آموزش و بسترسازی فرهنگی است که در این باره سه مرکز DIC (مرکز گذری) در شهرهای اهواز، آبادان و بهبهان راه‌اندازی شده است و در حال خدمات‌دهی به مردم هستند.
رفیع تاکید کرد: علاوه بر این پایگاه‌ها گشت‌های موتوری نیز در سطح شهرستان‌ها ایجاد شده است که با شناسایی معتادان تزریقی به آنها سرنگ رایگان و پاک داده می‌شود تا راه ابتلا را در این بیماران به حداقل کاهش دهد.
وی تاکید کرد: در مراکز بیماری‌های رفتاری در سطح شهرستان‌های استان با مصاحبه خصوصی با افراد مبتلا به ایدز حمایت روحی و روانی، درمان‌های رایگان، مورد آزمایش قرار دادن این افراد و دادن آموزش‌های رایگان به خانواده‌های این افراد انجام می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز تاکید کرد: در شرایط کنونی 23 هزار نفر در ایران به بیماری ایدز مبتلا هستند که به طور کلی آماری رسمی در این باره وجود ندارد.
وی دلیل نبود این آمار را رفتار‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: برخورد نامناسب اجتماع با این افراد، برچسب زدن به این بیماران سبب شده است تا این افراد به مراکز تعیین شده مراجعه نکنند.
رفیع تاکید کرد: جامعه به این بیماران به چشم انجام دهندگان رفتارهای پرخطر جنسی نگاه می‌کنند در حالی که آمار مبتلایان به ایدز از این روش بسیار کم است.
وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی در خوزستان تنها 7.5 درصد از افرادی که مبتلا به ایدز هستند از طریق رفتار‌های جنسی پرخطر به این بیماری مبتلا شده‌اند و این آمار در خوزستان به آمار کشوری بسیار نزدیک است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: بیماری ایدز به دلیل حمله به بخش دفاعی بدن ایمنی بدن را مقابل بیماری‌ها کاهش می‌دهد به این دلیل مبتلایان به این بیماری در معرض ابتلا به بیماری‌های عفونی کنترل شده فرصت‌طلب هستند که از این بیماری‌ها می‌توان به سل اشاره کرد.
وی با اشاره به داوطلبان سلامت در خوزستان تاکید کرد: داوطلبان سلامت در خوزستان رابط بین مراکز بهداشتی و خانواده‌ها هستند و آموزش درباره مسائل بهداشتی، مهارت‌های بهداشتی مانند دیابت، قند خون و ... را به خانواده‌ها آموزش می‌دهند.
وی تاکید کرد: در گذشته هر 50 خانواده یک داوطلب داشت ولی در شرایط کنونی باید این تعداد به هر 20 خانواده یک داوطلب کاهش پیدا کند.
رفیع افزود: در شرایط کنونی بیش از 211 مرکز پوشش برای این افراد وجود دارد که این تعداد باید به 219 مرکز برسد.
وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی 691 هزار و 182 نفر تحت پوشش این خدمات هستند که از این تعداد تنها 295 هزار و 380 نفر تحت خدمات رابطان سلامت هستند.
رفیع افزود: تعداد رابطان در روستاها 405 نفر و در کل استان 3 هزار نفر هستند و به ازای هر 20 خانواده یک نفر باید به 12 هزار و 583 نفر برسند.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول