اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور:

تعزیه در فرهنگ ایران اسلامی یک امر اعتقادی و ایمانی است

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور گفت: تعزیه در فرهنگ ایران اسلامی یک ‌گونه نمایشی نیست بلکه به‌عنوان یک امر اعتقادی و ایمانی شناخته شده است.

تعزیه در فرهنگ ایران اسلامی یک امر اعتقادی و ایمانی است
سیداحمد قلندری در حاشیه برگزاری سومین سوگواره آیینی و مذهبی نینوا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نیشابور، اظهار داشت:‌ این نوع نمایش را می‌توان با تعریف عام نمایش، به‌دلیل تماس نزدیک و تنگاتنگ با مخاطب و برانگیختن احساس و عواطف در انتقال مفاهیم ارزشمند، گونه‌ای از نمایش با محتوای ملموس و قابل درک و متکامل از هر جهت دانست. 
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور افزود: تعزیه در طول تاریخ، انتقال‌دهنده مفاهیم والای انسانی، اسلامی به‌وی‍ژه عاشورایی و نگهدارنده فرهنگ مذهبی و مردمی است.
وی تصریح کرد: خراسان بزرگ از برجسته‌ترین مکان‌هایی است که تعزیه، رابطه‌ای نزدیک با مردم آن دارد و نیشابور باقدمت‌ترین و تاریخی‌ترین مرکز تعزیه در خراسان رضوی محسوب می‌شود. 
وی یادآور شد: این یکی از بزرگ‌ترین موانع رشد تعزیه در اقشار فرهیخته است که باید آن را آسیب‌شناسی و برطرف کرد.
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور خاطرنشان کرد: تعزیه شیوه‌ای مناسب برای مقابله با شبیخون فرهنگی است که در صورت حمایت‌های مالی اختصاصی از تهران می‌تواند به صورت گسترده نقش‌آفرین باشد.
قلندری اضافه کرد: این روند تعزیه به مرور زمان به دلیل ورود حاکمان و انحرافاتی که در نسخه‌ها و اجرای آن برای تبدیل آن به مفهوم حکومتی و خالی از جنب‌وجوش حسینی به وجود آمد، سبب ورود کمی خدشه در اصول معنایی آن شده و داستان‌های جعلی که معنای استنادی محکمی ندارند به آن راه یافته است.
او تأکید کرد: تعزیه به‌عنوان یکی از ابزار‌های رسانه‌ای در راستای انتقال مفاهیم ارزشی، ملی، میهنی، پهلوانی، بومی و مذهبی در بهره‌مندی مسئولان می‌تواند نقش مؤثری را به نسل ایفا کند.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول