اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با مشارکت سرمایه گذاران خارجی صورت می‌گیرد؛

اجرای نخستین پروژه پرورش ماهی با سیستم بسته در قم

خبرگزاری فارس: سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت قم سرمایه گذاری در پرورش آبزیان را بسیار سودآور دانست و از احداث نخستین مجتمع پرورش ماهی سیستم بسته کشور در شهر قم با مشارکت سرمایه گذاران خارجی با هدف تولید صادرات محور خبر داد.

اجرای نخستین پروژه پرورش ماهی با سیستم بسته در قم
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم، یونس عالی‌پور در حاشیه جلسه با هیئت تجاری نروژ و مدیریت شیلات استان قم گفت: کشور نروژ از جمله کشورهای نفت خیز است که تا چند سال پیش بیشتر صادرات آن نفت و گاز بوده، اما طی چند سال اخیر توانسته عمده صادرات خود را به شیلات تغییر دهد.
وی افزود: در جلسه‌ای که با سرمایه گذاران نروژی و مدیریت شیلات قم داشتیم توافقات اولیه برای احداث نخستین مجتمع پرورش ماهی با سیستم بسته کشور در شهر قم صورت گرفت و در صورت عقد قرارداد استان قم، به نخستین تولید کننده ماهی با سیستم بسته در خاورمیانه تبدیل خواهد شد.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه این طرح با همکاری شرکت سولویک نروژ انجام خواهد شد افزود: فعالیت این شرکت در زمینه سیستم‌های بسته تقریبا منحصر به فرد بوده و رقیبی در دنیا ندارد و قبلا این طرح در کشورهای روسیه، بنگلادش و چند کشور دیگر انجام شده است.
وی افزود: استان قم به عنوان پایلوت اجرای طرح در نظر گرفته شده و طبق توافق با شرکت نروژی در صورتی که استان‌های دیگر بخواهند از این طرح استفاده کنند به عنوان زیر مجموعه‌ای از استان قم مشغول شده و 10 درصد از هزینه‌های مربوطه را به این استان پرداخت خواهند کرد.
عالی پور با اشاره به خشکسالی سال‌های گذشته و لزوم حفظ منابع آبی خاطرنشان کرد: این سیستم به صورت کاملا بسته شبیه گلخانه‌های تولید میوه عمل می‌شود و به هیچ وجه ورودی و یا خروجی آب در این روش وجود نداشته و آب مورد نیاز پس از تامین در این سیستم در حال گردش بوده و به هیچ وجه خارج نخواهد شد.
وی اظهار داشت: به لحاظ شرایط آب و هوایی قم، این استان مکان مناسبی برای پرورش ماهی تیلاپیا که نوعی ماهی آب گرم است و تکثیر بسیار خوبی دارد بطوریکه پس از 6 ماه وزن هر ماهی به 500 گرم می‌رسد و قرار است سالانه 500 تن از این نوع ماهی در قم تولید شود.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت به برنامه ریزی صادراتی برای محصولات این طرح تاکید کرد و گفت: این نوع ماهی در اروپا مشتری زیادی دارد ولی به دلیل آب و هوای آنجا امکان پرورش آن وجود ندارد زیرا ماهی تیلاپیا در دمای زیر 12 درجه قادر به ادامه حیات نیست بنابر این پس از تولید می‌تواند به کشورهای هدف صادر شده و ارز آوری بسیار خوبی برای استان داشته باشد.
وی یادآوری کرد: راه اندازی این طرح در حدود 3 میلیون یورو هزینه داشته و زمینه اشتغال 12 تا 15 نفر را فراهم می‌آورد.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول