اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان:

مشاغل خانگی در کاهش آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار است

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان گفت: آموزش و ایجاد مشاغل خانگی در کاهش آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی ناشی از بیکاری و مهاجرت از روستا تاثیرگذار است.

مشاغل خانگی در کاهش آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار است
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، عزیز پورعزیزی در نخستین همایش جهاد اقتصادی و توسعه روستایی گیلان دو موضوع طلاق و اعتیاد را در بحث روستایی با اهمیت خواند و اظهار داشت: 19 کارگروه در حوزه اجتماعی استانداری گیلان تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه 21 مدیرکل عضو این کارگروه‌ها هستند، افزود: رصد مهندسی آسیب‌های اجتماعی استان در این کارگروه‌ها صورت می‌گیرد.
پورعزیزی خواستار ارائه راهکار توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها شد و تصریح کرد: دولت نهم و دهم در پیگیری مشکلات مردم بیش از 400 درصد پیشرفت کار داشته است.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان مردم را به عنوان متولیان نظام نامید و خاطرنشان کرد: مساجد می‌تواند مرکزی برای آموزش روستائیان باشد.
وی با تاکید براینکه مردم آمادگی دریافت آموزش‌ها را دارند، بیان داشت: در روستاها بستر و قابلیت آموزش به روستائیان وجود دارد.
پورعزیزی بحث دختران بازمانده از ازدواج را یکی از مشکلات معرفی کرد و گفت: بالا رفتن سن ازدواج موجب ایجاد انواع بیماری‌ها و افسردگی در افراد می‌شود.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان بیشتر ناهنجاری‌ها را ناشی از بیکاری و مهاجرت از روستا به شهرها معرفی کرد و ابراز داشت: تشکیل آموزشگاه‌های آزاد آسیب‌های اجتماعی در روستاها را کاهش می‌دهد ضمن اینکه نقش مهمی در کاهش طلاق و اعتیاد دارد.
وی با اشاره به فراهم بودن زیرساخت‌های لازم برای توسعه در روستاها، یادآور شد: فراهم بودن زیرساخت‌ها در انجام فعالیت‌های آموزشی و توانمندسازی روستائیان مؤثر است.
پورعزیزی مهارت‌آموزی و ایجاد آموزشگاه‌های آزاد روستایی را امری مهم توصیف کرد و اذعان داشت: کاهش آسیب‌های اجتماعی در روستاها بسیاری از مشکلات جامعه شهری را برطرف می‌کند.
مدیرکل امور اجتماعی گیلان اطلاع‌رسانی و فراهم‌سازی شرایط صدور مجوز آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای به جوانان روستایی واجد شرایط را از وظایف دستگاه مجری عنوان کرد و افزود: حمایت و پشتیبانی از آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد روستایی در قالب خرید خدمات آموزشی از جمله وظایف دستگاه مجری این طرح است.
وی حمایت و پشتیبانی حقوقی از آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد روستایی به منظور اعمال الویت واگذاری تعهدات آموزش در حوزه برون‌سپاری آموزش‌های روستایی و پیگیری تسهیلات حمایتی برای متقاضیان واجد شرایط را از دیگر وظایف دستگاه مجری طرح ایجاد آموزشگاه‌های آزاد روستایی بیان کرد.
پورعزیزی پیگیری لازم به منظور تصویب طرح در کارگروه اشتغال روستایی گیلان را از وظایف دستگاه‌های پشتیبان برشمرد و تصریح کرد: حمایت و پشتیبانی از طرح و کمک در تامین تسهیلات حمایتی برای متقاضیان واجد شرایط، حمایت و پشتیبانی از طرح در قالب انعقاد قرارداد آموزشی با آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد روستایی به منظور ارائه آموزش‌های مهارتی در روستاها و جلب مشارکت و همکاری دیگر دستگاه‌های گیلان از جمله وظایف دستگاه‌های پشتیبان است.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان با اشاره به حیطه جغرافیایی آموزشگاه‌های آزاد روستایی، بیان داشت: روستاهای هدف به منظور توسعه آموزش‌های روستایی با سیاست‌های توسعه روستایی استان از طریق دفتر روستایی و عشایری استانداری گیلان مشخص می‌شود.
وی گروه‌های هدف را افراد واجد شرایط روستایی معرفی کرد و گفت: اولویت جذب متقاضیان با روستائیان است.
پورعزیزی، هویت‌بخشی به سیمای شهری و روستایی را از الزام‌های قانونی برشمرد و یادآور شد: بازآفرینی و روزآمد سازی معماری ایرانی اسلامی، رعایت معیارهای پیشرفته برای ایمنی بناها و استحکام ساخت‌وسازها از جمله این الزام‌هاست.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان با اشاره به بند 43 توسعه روستاها، بیان داشت: ارتقای سطح درآمد و زندگی روستائیان، کشاورزان و برطرف کردن فقر با تقویت زیرساخت‌های مناسب تولید و تنوع‌بخشی و گسترش فعالیت‌های مکمل به‌ویژه صنایع تبدیلی و کوچک و خدمات نوین با تاکید بر اصلاح نظام قیمت‌گذاری محصولات مد نظر است.
وی قانون برنامه پنجم توسعه کشور را از دیگر الزام‌های قانونی توسعه روستاها نامید و یادآور شد: با توجه به مفاد و کلیات ماده 21 و ماده 194 قانون برنامه پنجم توسعه کشور به‌ویژه بند و ماده 194 در راستای تحقق توسعه روستایی نسبت به آموزش فنی و حرفه‌ای مستمر روستائیان با هدف توانمندسازی برای ارائه و استفاده از خدمات نوین و مشارکت در فعالیت‌های صنعتی و بهبود کیفیت تولیدات تصریح شده است.
پورعزیزی تداوم در ارائه خدمات آموزشی موثر به روستائیان و عشایر را از وظایف اصلی سازمان فنی حرفه‌ای معرفی کرد و ابراز داشت: توسعه بخش روستایی و آموزش‌های این بخش موجب توسعه کشور می‌شود.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان ایجاد اشتغال برای جوانان روستایی را از اهداف طرح ایجاد آموزشگاه‌های آزاد روستایی عنوان کرد و اذعان داشت: افزایش ظرفیت‌های آموزش در حیطه آموزش‌های روستایی با صدور مجوز آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد روستایی، علاقمند کردن روستائیان به فعالیت‌های شغلی در داخل روستاها و جلوگیری از مهاجرت به شهرها از جمله اهداف این طرح است.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول