اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در کارگروه تالاب‌های خوزستان تصویب شد؛

کاهش سهمیه تالاب شادگان با احداث پالایشگاه امیدیه

خبرگزاری فارس: با وجود تامین نشدن حق‌آبه تالاب بین‌المللی شادگان، اختصاص سالانه بیش از شش میلیون مترمکعب از آب رودخانه جراحی به احداث پالایشگاه امیدیه تصویب شد.

کاهش سهمیه تالاب شادگان با احداث پالایشگاه امیدیه
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز،‌ ظهر امروز در کارگروه تالاب‌های خوزستان، اختصاص سالانه شش میلیون و 583 هزار مترمکعب آب به پالایشگاه امیدیه از رودخانه جراحی که منبع تامین کننده تالاب بین‌المللی شادگان است به تصویب رسید، این در حالی است که در سال‌های گذشته نه تنها حق‌آبه این تالاب از این رودخانه تامین نشده،‌ بلکه پنج مترمکعب بر ثانیه سهمیه این تالاب در دوره خشکسالی نیز از رودخانه جراحی تامین نشده است.
ارزیابی‌های زیست محیطی پالایشگاه امیدیه که در زمینی به مساحت 500 هکتار احداث خواهد شد، انجام شده و سازمان آب و برق نیز با اختصاص سهمیه آب به این پالایشگاه موافقت کرده است، سازمان حفاظت محیط زیست نیز تایید این طرح را منوط به تصویب کارگروه تالاب‌های خوزستان کرده بود. اختصاص آب به طرح پالایشگاه امیدیه با تایید استاندار خوزستان و عدم مخالفت اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در این نشست به تصویب رسید.
استاندار خوزستان در این نشست با بیان اینکه برای برداشت آب صنایع محدودیتی ایجاد نشده، گفت: فقط باید برداشت آب کشاورزی محدود و آبیاری تحت فشار برای کاهش مصرف ترویج شود.
سیدجعفر حجازی افزود: به نظر می‌آید بررسی‌های لازم برای تامین آب تالاب پیش‌بینی شده باشد.
وی همچنین با اشاره به اقداماتی که در دو سال گذشته برای توسعه گردشگری در تالاب شادگان ایجاد شده، اظهار داشت: با توجه به افزایش برنامه‌های سفر کاروان‌های راهیان نور به استان و حضور یک میلیون نفر در سال جاری، قرار شده اقداماتی برای توسعه گردشگری در تالاب‌ها که منجر به بهبود معیشت بومیان می‌شود، انجام گیرد.
حجازی خاطرنشان کرد: دولت زیرساخت‌های گردشگری را در تالاب‌ها ایجاد می‌کند، اما هدف این است که بخش خصوصی به بخش گردشگری ورود کند، همانند قایقرانی، غرفه‌های فروش ماهی زنده و صنایع دستی که سال گذشته در تالاب شادگان راه‌اندازی شده بود.
وی تاکید کرد: در این راستا نباید به حفاظت و پاکسازی تالاب‌های شادگان و هورالعظیم خدشه وارد شود و فرمانداری‌ها با همکاری غرفه‌داران باید در این زمینه اقدام کنند.
استاندار خوزستان با اشاره به لزوم ایجاد نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی و روشنایی و حصارکشی غرفه‌ها، تصریح کرد: با توجه به وارد نشدن اداره کل میراث فرهنگی استان به گردشگری تالاب‌ها، اعتبار مورد نظر برای ساماندهی و توسعه گردشگری به فرمانداران اختصاص داده می‌شود تا بر اساس طرح تدوین شده توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان نسبت به ساماندهی اقدام کنند.
رئیس کارگروه تالاب‌های خوزستان تاکید کرد: نمی‌توان هورالعظیم را به خاطر نفت خشک کرد.
وی با تاکید بر رهاسازی آب در سومین مخزن هورالعظیم تا چند روز آینده افزود: شرکت نفت باید فعالیت‌هایش را متناسب با تالاب ادامه دهد و باید خود را با محدودیت‌های تالاب وفق دهد.
حجازی با بیان اینکه کار شرکت نفت در دریا دشوارتر است، تصریح کرد: شرکت نفت همانگونه که در دریا فعالیت می‌کند، در تالاب نیز کار کند و نیازی به خشک کردن تالاب نیست.
وی با اشاره به جلساتی که در مورد رهاسازی آب در مخازن تالاب هویزه برگزار شده، گفت: به شرکت نفت گفته شده که از پنج مخزن تالاب، آب در مخازن یک، دو و سه رها شود و آنها باید ارتفاع تاسیسات نفتی موجود در تالاب را افزایش دهند.
استاندار خوزستان افزود: قرار است مخازن چهار و پنج تالاب هویزه برای کار شرکت نفت و عملیات توسعه و اکتشاف خشک بماند.
وی همچنین با انتقاد از سازمان آب و برق خوزستان به دلیل باز کردن دریچه‌های تالاب به سمت کشور عراق تصریح کرد: فرماندار هویزه هر چه سریع‌تر نسبت به مسدود کردن دریچه‌های غربی تالاب و رهاسازی آب در مخزن شماره سه اقدام کند.
حجازی در ادامه هورالعظیم را مناسب توسعه گردشگری دفاع مقدس و حضور کاروان‌های راهیان نور دانست و گفت: ‌بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس نسبت به فضاسازی این منطقه برای سفر کاروان‌های راهیان نور اقدام کند.
مهم‌ترین مشکل هورالعظیم وجود میادین نفتی و حفاری‌های شرکت نفت در این تالاب است؛ البته مشکل نفت در این تالاب تنها به لوله‌های نفتی خلاصه نمی‌شود و مخازن نفتی، چاه‌های نفت و حفاری در این تالاب بسیار مشکل‌ساز است. یکی از مشکلات جدی ناشی از حفاری‌های نفت، کنده‌‌های حفاری است که بسیاری از مواد آلاینده از جمله فلزات سنگین، مواد معدنی و روغن‌ها را وارد تالاب می‌کند.
جاده‌های باقیمانده از زمان جنگ نیز هورالعظیم را به قطعات مختلف تقسیم کرده و در حال حاضر تالاب یک پارچه نیست و عملا به پنج مخزن تقسیم شده و هم اکنون فقط مخازن یک و دو پر آب و سه مخزن دیگر برای فعالیت‌های نفتی خشک شده‌اند.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول