اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس پژوهشکده اکولوژی آبزیان دریای خزر:

پرورش ماهی در استخر صرفه اقتصادی دارد

خبرگزاری فارس: کارشناس بخش بهداشت و بیماری‌های آبزیان پژوهشکده اکولوژی آبزیان دریای خزر گفت: پرورش کپور ماهیان در استخر با شرایط مختلف اقلیمی سازگاری دارد و مقرون به‌صرفه است.

پرورش ماهی در استخر صرفه اقتصادی دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از بندر انزلی، شهریار بهروزی ظهر امروز در جمع پژوهشگران آبزی‌پروری این شهرستان اظهار داشت: پرورش ماهی در حوضچه حدود 700 سال قبل از میلاد مسیح در کشور چین انجام می‌شده است.
وی زیستگاه اصلی ماهی کپور سرگنده را رودخانه‌های چین عنوان کرد و افزود: این ماهی دارای ارزش اقتصادی بوده و تکثیر و پرورش آن در بسیاری از کشورها رایج است.
بهروزی با اشاره به اینکه ماهی کپور سرگنده به دلیل رژیم غذایی ویژه از زئوپلانکتون‌های آب استخر تغذیه می‌کند، تصریح کرد: کپور ماهیان در کشت توام مورد استفاده قرار می‌گیرند و از رشد بسیار مناسبی در استخر برخوردارند.
کارشناس پژوهشکده اکولوژی آبزیان دریای خزر، کپور ماهیان را مقرون به‌صرفه خواند و ابراز داشت: کپور ماهیان به دلیل مقرون به‌صرفه اقتصادی بودن در پرورش چند گونه‌ای، سازگاری با شرایط مختلف اقلیمی، رشد سریع، امکان تکثیر طبیعی و نیمه مصنوعی و همچنین مناسب بودن رژیم غذایی بعضی از آنها برای تکثیر و پرورش بسیار مناسب هستند.
وی مازندران را به لحاظ برخورداری از شرایط اقلیمی و اکولوژیک مناسب یکی از استان‌های مستعد در زمینه پرورش ماهی معرفی کرد و گفت: ماهیان پرورشی مانند دیگر جانوران در معرض تهدید انواع آلودگی‌ها و بیماری‌ها هستند.
بهروزی با بیان اینکه عوامل انگلی به لحاظ تاثیر بر راندمان تولید از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند، خاطرنشان کرد: آلودگی‌های انگلی ماهی کپور سرگنده پرورشی شناسایی شده و از آن برای کنترل و پیشگیری از آلودگی‌ها و بیماری‌های انگلی به منظور برنامه‌‌ریزی‌های علمی و فنی استفاده می‌شود.
کارشناس بخش بهداشت و بیماری‌های آبزیان پژوهشکده اکولوژی آبزیان دریای خزر، صنعت آبزی‌پروری ایران در سال‌های اخیر را دارای رشد و توسعه نسبتاً مطلوبی دانست و بیان داشت: تولید آبزیان پرورشی از منابع آب‌های داخلی افزایش یافته و شناسایی عوامل آلوده کننده و بیماری‌زای ماهیان پرورشی به دلیل بروز تلفات و کاهش بازده تولید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی به بررسی و شناسایی آلودگی‌های انگلی ماهی کپور سرگنده پرورشی اشاره کرد و اذعان داشت: بین درصد آلودگی و فصل نمونه‌برداری ارتباط مستقیم و معنادار وجود داشته و بیشترین تعداد انگل در فصل تابستان جدا شده است.

*رودخانه‌های مازندران دارای ماهیان با ارزش شیلاتی است
کارشناس ایستگاه تحقیقاتی شیلاتی خیرود نیز در این جلسه گفت: مازندران به لحاظ داشتن شرایط اکولوژیک مناسب یکی از استان‌های مستعد برای تکثیر و پرورش انواع ماهیان و تحقیق و پژوهش در این زمینه است.
فرهاد عقل‌مندی با بیان اینکه مازندران دارای رودخانه‌های کوچک و بزرگ است، افزود: گونه‌های متعددی از ماهیان تمام یا قسمتی از زندگی خود را در این رودخانه‌ها سپری می‌کنند.
وی رودخانه‌های مازندران را دارای ماهیان با ارزش شیلاتی خواند و تصریح کرد: تجن یکی از رودخانه‌های مهم مازندران محسوب می‌شود و سالانه میلیون‌ها قطعه بچه ماهی سفید دریای خزر و گونه‌های خاویاری پس از تکثیر به منظور بقا و بازسازی ذخایر در آن رهاسازی می‌شوند.
به گفته عقل‌مندی، رودخانه تجن از کوه‌های سلسله جبال البرز سرچشمه گرفته و پس از پیوستن شاخه‌های مختلف فرعی متعدد با عبور از شهر ساری به دریای خزر منتهی می‌شود.
کارشناس آزمایش بهداشت و بیماری‌های آبزیان ایستگاه تحقیقاتی شیلاتی خیرود، به مهاجرت گونه‌های متعدد ماهیان در فصل‌های تخم‌ریزی از دریا به این رودخانه اشاره کرد و بیان داشت: آب بسیاری از آب‌بندان‌ها و مزارع تکثیر پرورش ماهیان از رودخانه‌ها تامین می‌شود و مطالعات انگل‌شناسی از ماهیان دارای اهمیت بسیاری است.
وی ادامه داد: انگل‌ها می‌توانند از رودخانه‌ها به دیگر آب‌بندان‌ها و مزارع منتقل شده و موجب کاهش وزن و مرگ‌ومیر ماهیان شوند.
عقل‌مندی با اشاره به بررسی آلودگی‌های انگلی در برخی از ماهیان رودخانه تجن مازندران، اذعان داشت: با تشخیص گونه‌های انگلی می‌توان در کنترل و پیشگیری از بروز آلودگی‌ها و اپیدمی‌های انگلی در ماهیان پرورشی آب‌بندان‌ها برنامه‌ریزی‌های علمی و کارشناسی انجام داده و راندمان تولید را بالا برد.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول