اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر مناطق نمونه گردشگری سازمان میراث فرهنگی:

گردشگری سلامت از مهاجرت مغزها جلوگیری می‌کند

خبرگزاری فارس: مدیر مناطق نمونه گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: گردشگری سلامت موجب افزایش درآمد دولت‌ها می‌شود و از مهاجرت مغزها جلوگیری می‌کند.

گردشگری سلامت از مهاجرت مغزها جلوگیری می‌کند
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، بهرام کریمی در همایش سلامت گردشگری در بیمارستان قائم (عج) این شهر اظهار داشت: گردشگری سلامت نوعی از گردشگری است که به منظور حفظ، بهبود و کسب دوباره سلامت جسمی و روانی فرد صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه گردشگری سلامت دامنه وسیعی از پیشگیری، درمان و بازتوانی برای افراد را در بر می‌گیرد، افزود: استفاده برنامه‌ریزی شده از خدمات درمانی دور از خانه در گردشگری سلامت تاثیرگذار است.
کریمی، سفر به سرزمین‌ها و کشورهای دیگر به منظور به دست آوردن خدمات درمانی برای دستیابی دوباره به سلامت جسمی و روانی را تعریف نوین گردشگری سلامت عنوان کرد.
مدیر مناطق نمونه گردشگری سازمان میراث فرهنگی، دانش و فناوری نوین پزشکی را از زیرساخت‌های مورد نیاز برای گردشگری سلامت معرفی کرد و گفت: منابع درمانی مانند چشمه‌های معدنی، خاک و گیاهان درمانی، برخورداری از شیوه‌های مورد تایید طب سنتی و چشم‌اندازهای آرام و روح‌افزایی که فضایی برای روان درمانی است، از جمله زیرساخت‌های مورد نیاز برای گردشگری سلامت محسوب می‌شود.
وی با اشاره به تاریخچه گردشگری سلامت، خاطر نشان کرد: گردشگری سلامت در رم باستان و یونان قدیم وجود داشته و در حال حاضر نیز صورت می‌گیرد.
کریمی هزینه‌های بالای خدمات در کشورهای صنعتی را از دلایل عمومی شدن گردشگری سلامت نامید و ابراز داشت: لیست انتظار طولانی در کشورهای صنعتی، احترام به انتظارهای مراجعه‌کنندگان، سهولت مسافرت‌های بین‌المللی، نرخ مطلوب تبدیل ارز در اقتصاد جهانی پیشرفت‌های سریع فناوری و استانداردهای مراقبت در بیشتر کشورها و دسترسی به اینترنت از دیگر دلایل عمومی شدن گردشگری سلامت است.
مدیر مناطق نمونه گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، هزینه کمتر را از منافع گردشگری سلامت برای گردشگر برشمرد و یادآور شد: دسترسی به فناوری و روش‌های نوین پزشکی، گمنامی و حفظ حریم فرد و گردشگری در حین درمان یا دوران نقاهت از جمله منافع گردشگری سلامت برای گردشگر محسوب می‌شود.
وی توسعه زیرساخت‌های درمانی را از منافع جامعه میزبان در گردشگری سلامت توصیف کرد و بیان داشت: توسعه و بهبود استانداردهای درمان، توانمندسازی نیروی انسانی پزشکی، جلوگیری از مهاجرت مغزها، افزایش درآمد دولت از طریق مالیات و صدور روادید و توسعه اقتصادی از منافع جامعه میزبان در گردشگری سلامت است.
کریمی با بیان اینکه گردشگران سلامت سه برابر گردشگر عادی ارزآوری دارند، اذعان داشت: بازار گردشگری سلامت در سال 2010 بالغ بر 40 میلیارد دلار گردش مالی داشت.
مدیر مناطق نمونه گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری مالی بازار گردشگری سلامت در سال 2013 را بالغ بر 188 میلیارد دلار پیش‌بینی کرد و افزود: سابقه گردشگری سلامت در ایران با تاریخ آب‌های معدنی و چشمه‌های جوشان درمانی کشور پیوند دارد.
وی با اشاره به اینکه گردشگری سلامت در ایران از سال 1382 در دستور کار مسئولان قرار گرفت، تصریح کرد: کیفیت بالا در ارائه خدمات، نرخ قابل رقابت با کشورهای منطقه، جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فرد، پایین بودن نسبی هزینه‌های درمان، اقامت و سفر در کشور از جمله عوامل جذب گردشگر در ایران است.
کریمی عدم هماهنگی بین سازمان‌های متولی گردشگری را از دلایل جایگاه نامطلوب گردشگری سلامت در ایران معرفی کرد و اظهار داشت: نبود نظام جامع جمع‌آوری اطلاعات مربوط به ورود گردشگران سلامت به کشور، ناکارآمدی نظام اطلاع‌رسانی درباره قابلیت‌های گردشگری سلامت ایران و کمبود زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری سلامت از دلایل جایگاه نامطلوب گردشگری سلامت در کشور محسوب می‌شود.
مدیر مناطق نمونه گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سیاست‌ها و مقررات را از عوامل موثر بر موفقیت در جذب گردشگران سلامت ذکر کرد و بیان داشت: میزان استفاده از علوم و فناوری پیشرفته، هزینه ارائه خدمات تندرستی، نظام بیمه درمانی کشور، زیرساخت‌های ارتباطی و حمل و نقل در جذب گردشگران سلامت تاثیرگذار است.
وی وضعیت سلامت کشور در جذب گردشگران سلامت را مهم خواند و تصریح کرد: مناسبات جهانی و منطقه‌ای، شباهت‌های فرهنگی و زبانی، مجاورت جغرافیایی و جاذبه‌های طبیعی و زیرساخت‌ها از دیگر عوامل موثر بر موفقیت در جذب گردشگران سلامت است.
انتهای پیام/ی20/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول