اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در همدان انجام می‌شود

احداث مسکن مهر فرهنگیان و مسکن طلاب همدانی مقیم قم

خبرگزاری فارس: مسئول دفتر عمران اداره کل اوقاف و امور خیریه همدان گفت: احداث مسکن مهر 422 واحدی فرهنگیان و مسکن مهر طلاب همدانی‌های مقیم قم از شاخص‌ترین برنامه‌های در دست اجرای اوقاف همدان است.

احداث مسکن مهر فرهنگیان و مسکن طلاب همدانی مقیم قم

رضا عبدالوند امروز در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه در ارتباط با فعالیت‌های عمرانی اوقاف و امور خیریه در سه حوزه بقاع متبرکه، بقاع و مساجد فعالیت می‌کنیم، اظهار کرد: علاوه بر این سه حوزه، یک سری فعالیت عمرانی دیگر نیز مورد توجه قرار گرفته است که اگر چه خارج از این سه حوزه است اما گاهی با این حوزه‌ها نیز مشترک می‌شود که شامل مصلی‌ها و حوزه‌های علمیه است.

فارس: اوقاف همدان در سال جاری تعهد ساخت چند مسجد را با چه مقدار اعتبار در برنامه داشت؟

عبدالوند: تعهد اداره کل اوقاف و امور خیریه در سهمیه ساخت مساجد در سال 90 ، احداث 58 باب مسجد بود که اعتبار مصوب این 58 پروژه 17 هزار و 400 میلیون ریال بوده که از این مبلغ تا این مقطع زمانی، 2 هزار و 500 میلیون ریال از محل منابع متمرکز ابلاغی سازمان اوقاف و امور خیریه محقق شده است.

فارس: در ارتباط با تفکیک تعداد و اعتبار مساجد روستایی، شهری و بین راهی توضیح دهید؟

عبدالوند: از تعداد 58 مسجد تعهد اوقاف و امور خیریه در استان همدان 32 مسجد روستایی، شش مسجد بین راهی و 20 مسجد نیز شهری است که مجموع اعتبار مساجد روستایی و بین راهی 11 هزار و 400 میلیون ریال است اما تاکنون برای مجموع 38 مسجد روستایی و بین راهی، یک هزار و 640 میلیون ریال اعتبار تخصیص داده شده است.

برای احداث 20 باب مسجد شهری نیز 6 هزار میلیون ریال اعتبار مصوب شده بود که تا این مرحله فقط 860 میلیون ریال را توانسته‌ایم تخصیص اعتبار کنیم.

فارس: پیشرفت فیزیکی مساجد در حال احداث توسط اوقاف همدان چگونه است؟

عبدالوند: با توجه به روند فعالیت‌های عمرانی ،در حال حاضر مساجد شهری بالغ بر 30 درصد پیشرفت فیزیکی و مساجد روستایی نیز بالغ بر 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

فارس: در ارتباط با فعالیت‌های عمرانی اوقاف همدان در زمینه بقاع متبرکه استان توضیح دهید؟

عبدالوند: در سال جاری در بحث ساخت و ساز بقاع متبرکه قرار بر ساخت و تجهیز 22 بقعه در استان بود که در حال حاضر هشت بقعه را به صورت آغاز عملیات عمرانی در برنامه داریم.

فارس: اعتبار مصوب و تخصیصی پروژه‌های بقاع متبرکه استان چقدر بود و چه میزان محقق شده است؟

عبدالوند: مقرر شده بود برای این تعداد بقعه مبلغ یک میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار توزیع شود اما در حال حاضر برای هر یک از 22 بقعه‌ای که در دستور کار است، مبلغ 10 میلیون تومان تخصیص داده شده است که در مجموع 220 میلیون تومان تخصیص برای پروژه‌های بقاع متبرکه در سال 90 داشته‌ایم.

فارس: در کل متراژ و اعتبار پروژه‌های عمرانی اوقاف همدان در زمینه بقاع متبرکه و مساجد چه میزان بوده است؟

عبدالوند: مجموعه فعالیت‌های عمرانی مساجد و بقاع متبرکه تا این مقطع زمانی با توجه به فعالیت‌هایی چون احداث، نماسازی، تکمیل و توسعه و احداث بقاع متبرکه و مساجد، بالغ بر 3 هزار و 670 مترمربع با اعتباری بالغ بر 4 هزار و 234 میلیون ریال و در 15 پروژه فعالیت عمرانی در بقاع متبرکه استان در حوزه مساجد و بقاع متبرکه بوده است.

فارس: در ارتباط با اعتباراتی که از سوی دستگاه‌های دولتی چون استانداری به پروژه‌های اوقاف تخصیص داده می‌شود، صحبت کنید؟

عبدالوند: با توجه به اینکه بخشی از پروژه‌های عمرانی اوقاف و امور خیریه خارج از اعتبارات سازمانی بوده و شامل مصلی‌ها، دفاتر امام جمعه و حوزه‌های علمیه می‌شود قسمتی از اعتبارات توسط استانداری تأمین می‌شود که در مجموع در سال جاری از دو محل استانی برای پروژه‌های عمرانی اوقاف اعتبار داشته‌ایم.

یکی، محل ارتقای شاخص‌های فرهنگی عمرانی بوده که از این طریق اعتباری بالغ بر 17 هزار و 236 میلیون ریال پروژه‌های عمرانی مصوب شده است که از این اعتبار تاکنون 7 هزار و 750 میلیون ریال مجموعاً 15 پروژه تخصیص داده شده است.

محل دوم نیز سرمایه‌های استانی از محل تملک دارایی‌های عمرانی استان است که در سال 90 از اعتبار کلی 11 هزار و 864 میلیون ریال اعتبار مصوب برای 29 پروژه تا این مقطع زمانی، مبلغ 10 هزار و 494 میلیون ریال اعتبار تخصیص داده شده است که به طور متوسط پروژه‌های عمرانی که از محل اعتبارات استانداری توزیع شده، بالغ بر شش درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

فارس: در ارتباط با احداث"تالار احسان" در موقوفه باغ بهشت همدان توضیح دهید؟

عبدالوند: احداث "تالار احسان" باغ بهشت از سال 83 در عرصه‌ای بالغ بر 2 هزار و 300 مترمربع و عیانی 800 مترمربع با اعتبار یک میلیارد ریال مورد توجه قرار گرفت که در هفته وقف امسال به افتتاح و بهره‌برداری رسید.

فارس: چرا پروژه "تالار احسان" باغ بهشت به مدت هفت سال تأخیر افتتاح و عملیات اجرایی داشت؟

عبدالوند: فعالیت اصلی اجرای این پروژه در واقع دو سال( از 88 تا 90) بوده است اگر چه استارت کار آن از سال 83 زده شده اما به دلیل محدودیت منابع اعتباری که از محل موقوفه باغ بهشت به دست می‌آمد و نیز به علت نبود مدیریت منسجم پولها ریخت و پاش می‌شد.

فارس: از دیگر فعالیت‌های اوقاف در موقوفه باغ بهشت همدان بگویید؟

عبدالوند: با توجه به اینکه مشکل اصلی باغ بهشت همدان، فقدان سرویس‌های بهداشتی با شرایط نظافتی بالا است، در مجموع بالغ بر 45 چشمه سرویس بهداشتی با کیفیت بالا در این مکان ساخته شده که بالغ بر 200 میلیون تومان هزینه تکمیل پروژه در زیربنایی بالغ بر 4 هزار و 500 مت مربع بوده است.

فارس: در ارتباط با پروژه زوج‌های جوان اوقاف همدان بگویید؟

عبدالوند: این پروژه زوج‌ها در زیربنایی بالغ بر 12 هزار و 100 مترمربع عیانی و  8 هزار و 341 مترمربع عرصه در 120 واحد ساخته شده که تأمین اعتبار آن از دو محل موقوفه و نیز سفر رهبری به همدان تأمین شده است.

از محل خود موقوفه 47 و از محل سفر رهبری نیز 53 درصد تأمین اعتبار شده است که بر این اساس این پروژه با هزینه کردن اعتباری بالغ بر 3 میلیارد و 500 میلیون تومان در حال حاضر به مرحله بهره‌برداری به صورت صددرصد رسیده است.

فارس: علاوه بر پروژه‌‌های مصوب سال جاری، چه پروژه‌هایی برای آینده در دست اقدام دارید؟

عبدالوند: مسکن مهر422 واحدی فرهنگیان (از محل موقوفه بهاءالملک قراگوزلو) و مسکن مهر طلاب همدانی‌های مقیم قم در شش طبقه در عرصه‌ای بالغ بر 2 هزار و 518 مترمربع و در 54 واحد مسکونی شاخص‌ترین برنامه‌های در دست اجرای اوقاف همدان است که در سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

فارس: در ارتباط با پروژه‌های شهرستانی اوقاف و امور خیریه صحبت کنید؟

عبدالوند: از جمله پروژه‌های شهرستانی، پروژه موقوفه محمدعلی بیات در شهرستان تویسرکان با نیت روضه‌خوانی و با کاربری مسکونی تجاری است که بالغ بر 95 درصد به مرحله اجرایی رسیده که با اعتباری بالغ بر 286 میلیون ریال و مساحت عرصه 87 مترمربع و عیانی 175 مترمربع در تویسرکان احداث می‌شود.

در شهرستان ملایر نیز پروژه تجاری مسکونی در دست اجرا است که عملیات آن از سال 84 شروع شده و در حال حاضر به صورت صددرصد نیز به پایان رسیده است که بر اساس آن 30 واحد مسکونی برای زوج‌های جوان در ملایر در عرصه‌ای بالغ بر 4 هزار و 500 متر و عیانی 10 هزار مترمربع و نیز 30 واحد برای کارکنان این شهرستان احداث می‌شود البته در این مجموعه تجاری مسکونی 14 باب مغازه با اعتبار کلی هزینه شده بالغ بر 12 هزار میلیون ریال بوده و صددرصد به اتمام رسیده است.

فارس: در ارتباط با مسکن مهر اوقاف در ملایر توضیح دهید؟

عبدالوند: این پروژه در عیانی بالغ بر 192 هزار و 200 مترمربع در میدان جهاد ملایر کلنگ آغاز عملیات اجرایی‌اش به زمین خواهد خورد و در سال 91 عملیات اجرای خود را آغاز می‌کند.

فارس: دغدغه شما در بحث بقاع متبرکه استان چیست؟

عبدالوند: با توجه به ابلاغ سازمان اوقاف کشور، طی دو برنامه پنج ساله نباید هیچ بقعه‌ای در کل کشور باشد که مساحت فضای اعیانی آن برای استفاده از 100 متر کمتر باشد که بر این اساس و با توجه به اینکه در استان همدان 255 بقعه وجود دارد باید به گونه‌ای عملیات عمرانی را انجام دهیم که حتی در دورافتاده‌ترین نقاط شهرستان‌های استان نیز امر تجهیز و بازسازی رعایت شود چراکه هدف بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی است تا زمینه جذب زائر نیز فراهم شود.

فارس: در ارتباط با وضعیت نهایی امامزاده عبدالله(ع) همدان صحبت کنید؟

عبدالوند: در ارتباط با بحث امامزاده عبدالله(ع) عمده بحث ما این است که در آن مکان حداقل‌های لازم برای استفاده افراد و زائران فراهم شود اما فاز دوم آن که مربوط به زیرزمین آستان مقدس می‌شود با توجه به وسعت بسیاری که دارد دارای حساسیت است چراکه هدف بر شاخص شدن این امامزاده در استان است.

فاز نخست آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) در ماه‌های آینده به مرحله بهره‌برداری می‌رسد اما قسمت زیرزمین آن که دارای خدمات خاصی مثل کتابخانه، موزه و ... است درصورتی که مساعدتی از سوی استانداری و فرمانداری شود در سال 91 درصد شایان توجهی پیشرفت خواهد داشت.

 

-----------------------------

گفت‌وگو: زهرا مرادوند

---------------------------

انتهای پیام/خ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول