اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر:

معتادان در صورت عدم مراجعه به مراکز ترک اعتیاد دستگیر می‌شوند

خبرگزاری فارس: مدیر کل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به ماده 16 قانون جدید مبارزه با مواد مخدر گفت: چنانچه معتادی تحت هر شرایطی داوطلبانه به ‌مراکز ترک اعتیاد مراجعه نکرد با حکم قاضی در مراکز دولتی و مجاز نگهداری و تحت درمان قرار گیرند.

معتادان در صورت عدم مراجعه به مراکز ترک اعتیاد دستگیر می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان محمد‌باقر صابری زفرقندی ظهر امروز در مراسم افتتاح مرکز درمان و کاهش آسیب معتادان به افتتاح مرکز درمان به قانون جدید مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و اظهار داشت: این قانون به سال گذشته و از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام و به اصلاح ماده 15 و 16 قانون اساسی و ابلاغ آن مربوط می‌شود.

وی افزود: تفاوت قانون جدید با قوانین قبلی در تغییر دو ماه 15 و 16 است که در این آیین‌نامه تکالیفی را برای معتادان، سیستم قضایی و اجرایی مشخص کرده است.

مدیر‌کل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به ماده 15 قانون اساسی تصریح کرد: همه معتادان به مواد مخدر مکلف به اقدام داوطلبانه ترک اعتیاد بوده و نیز دولت هم مکلف است که برای درمان مراکز مجازی را تحت مراکز درمان و کاهش آسیب معرفی کند.

وی ادامه داد: مراکز باید استاندارد و محتوای ارائه شده تحت شواهد و مبتنی بر تحقیق علمی کارشناسان و تحت نظارت نظام بهداشتی، درمانی و علمی باشد.

صابری زفرقندی همچنین با اشاره به ماده 16 گفت: چنانچه معتادی تحت هر شرایطی داوطلبانه به این مراکز مراجعه نکرد با حکم قاضی در مراکز دولتی و مجاز نگهداری و تحت درمان قرار گیرند.

وی تفاوت قوانین گذشته با ماده 16 این قانون را دستگیری و زندانی شدن معتادانی دانست که تظاهر به اعتیاد کرده بودند.

مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه با ورود فرد معتاد تمام عواقب و عوارض بهداشتی ناشی از اعتیاد به جامعه تحمیل می‌شد، بیان داشت: شیوع بیماری ایدز و بیماری عفونی نمونه بارزی از عوارض ناشی از حضور فرد معتاد به زندان بود.

وی با بیان اینکه طبق ماده 16 قانون ستاد مبارزه با مواد مخدر تمام وظایف سیستم قضایی و نیروی انتظامی در این مورد را مشخص کرده است، ادامه داد: این مرکز از جمله مراکز معتبر دولتی است.

صابری زفرقندی با بیان اینکه این مراکز دولتی و مجاز با سرمایه‌گذاری دولت و نیز مشارکت بخش خصوصی و مردمی اقدام به فعالیت می‌کند، اضافه کرد: در ماده 15 مراکز مجاز تعریف و معتادان به دو دسته شامل مراکز درمانی اجباری و مراکزی که افراد معتاد به صورت داوطلب به آن مراجعه می‌کنند تقسیم شده‌اند.

وی افزود: براین اساس اولویت با معتادان کارتن خواب خیابانی است که مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده و در واقع مردم شاکی از آنها هستند.

مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: تحت چنین عنوانی پروتکل مرکز درمان اجباری تهیه و تدوین و در چندین استان راه اندازی شد، که پیش‌بینی می‌شود با رسیدن تعداد معتادان به 30 الی 40 هزار طی دو الی سه سال آینده معتادی تحت عنوان معتاد خیابانی و کارتن خواب نداشته باشیم.

وی تاکید کرد: هیچ یک از استان‌ها حق برخورد سلیقه‌ای نداشته و دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های کارشناسی باید هماهنگ اجرا شود که در این راستا قرار است در 19 استان دیگر چنین مراکزی راه‌اندازی شود.

صابری زفرقندی تصریح کرد: رویکرد ما رویکرد تنبیهی و انتظامی و نگهداری در اردوگاه نیست بلکه رویکرد ما سلامت محور است.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که فرد معتاد پس از ترخیص از این مراکز باید همچنان تحت درمان بوده تا به شبکه تولید و اشتغال‌زایی راه پیدا کند.

ماده 16 بخش دیگری دارد که باید تکالیف مراقبت پس از خروج مشخص و این آیین‌نامه باید به امضا رییس قوه قضاییه برسد تا قضات و نیروی انتظامی در خصوص این افراد بدانند که چگونه حکم دهند و بر آنها نظارت داشته باشند.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول