اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از 29 بهمن ماه جاری صورت می‌گیرد

آغاز طرح واکسیناسیون تب برفکی در چهارمحال و بختیاری

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری از آغاز مرحله سوم طرح واکسیناسیون فراگیر تب برفکی از تاریخ 29 بهمن‌ماه جاری در این استان خبر داد.

آغاز طرح واکسیناسیون تب برفکی در چهارمحال و بختیاری

حمید مهری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: طرح واکسیناسیون فراگیر تب برفکی مرحله سوم سال 90 با استفاده از توان بخش دولتی و عقد قرارداد با بخش خصوصی از تاریخ 29 بهمن ماه به مدت 20 روز کاری در سراسر این استان اجرا خواهد شد.

وی افزود: برهمین اساس به دامداران توصیه می‌شود در مدت زمان اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی با اکیپ‌های دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند و از هر گونه نقل و انتقال و جابه‌جایی دام خودداری کنند.

مهری با بیان اینکه بیماری تب برفکی یک بیماری بسیار عفونی و بشدت واگیر دام است، گفت: این بیماری به‌لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فراورده‌های دامی محسوب می‎شود.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: این بیماری سبب کاهش شدید تولید دام شده و نقش اساسی در تجارت دام و فراورده‌های خام دارد.

وی با اشاره به راه‌های سرایت این بیماری، گفت: از جمله عوامل بروز این رخداد در مناطق آلوده به ویروس تب برفکی یکی ماهیت ویروس و دیگری چرخش ویروس در جمعیت‌های دامی دارای سطوح ایمنی متفاوت ناشی از ناهمگونی و همزمان نبودن مایه کوبی در آنهاست که شرایط ایجاد موتاسیون را برای ویروس فراهم می‌سازد.

مهری اضافه کرد: این بیماری به همراه سایر فاکتورهای از جمله سرعت انتشار و شدت عفونت زائی، جزء مهم‌ترین بیماری‌های ویروسی دام محسوب می‎شود، در کشور ما نیز این بیماری مهم‌ترین عامل تهدید کننده سرمایه دامی و تولیدات دامی و نخستین بیماری دامی جدول مبارزه با بیماری‌های دام محسوب می‎شود.

وی با اشاره به راهکارهای مبارزه با این بیماری، گفت: مهمترین و اساسی‌ترین روش پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی بکارگیری اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای است به‌نحوی که از ورود ویروس در یک گله و یا جمعیت جلوگیری کند.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: جلوگیری از ورود دام آلوده و حامل ویروس به دامداری‌ها و یا دامپروری تولید شیر و گوشت، ضدعفونی وسائط نقلیه، ضدعفونی و رفع آلودگی دامداری‌های آلوده تا رفع بیماری، کشتار دام‌های مبتلاء به‌ویژه در دامداری‌های بزرگ و مجتمع‌های تولید شیر و گوشت و سوزاندن و دفن بهداشتی لاشه دام‌های مبتلا از دیگر این راهکارها به‌‎شمار می‌‎رود.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول