اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

این همایش بهمن 91 برگزار می‌شود

فراخوان همایش بین‌المللی قرآن و مستشرقان منتشر شد

خبرگزاری فارس: دبیر اجرایی همایش بین‌المللی قرآن و مستشرقان از فراخوان این همایش خبر داد و گفت: همایش بین‌المللی قرآن و مستشرقان بهمن ماه 91 برگزار می‌شود.

فراخوان همایش بین‌المللی قرآن و مستشرقان منتشر شد

محمدمراد خان‌بابا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به همایش قرآن و مستشرقان اظهار کرد: این همایش از سوی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) و با همکاری مراکز علمی مختلف برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دانشگاه امام صادق(ع)، پردیس قم دانشگاه تهران، دانشگاه شیراز، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، مرکز تحقیقات قرآن کریم و انجمن قرآن‌پژوهی حوزه از جمله نهادهای مشارکت‌کننده در این همایش هستند.

دبیر اجرایی همایش بین‌المللی قرآن و مستشرقان عنوان داشت: مطالعات اسلامی مستشرقان از چند قرن گذشته تاکنون با فراز و نشیب‌های مختلف ادامه داشته و نسبت به قرآن، حدیث و سایر موارد اسلامی اظهار نظرهای مختلفی کردند.

وی یادآور شد: شناخت دیدگاه‌های مستشرقان درباره قرآن یک امر ضروری است و تبادل نظر در این ارتباط برای داخل و خارج کشور فواید فراوانی دارد.

خان بابا با اشاره به اهداف همایش قرآن و مستشرقان گفت: از آنجایی که دانش‌پژوهان المصطفی در کشورهای مختلف با افکار مستشرقان برخورد می‌کنند لازم است از این دیدگاه‌ها و نقد آنها اطلاع‌ کافی داشته و رویکرد این همایش برای شناخت اندیشه‌ها و افکار و نقد و بررسی آرای مستشرقان درباره قرآن است.

وی خاطرنشان کرد: همایش قرآن و مستشرقان از سلسله همایش‌های استشراق بوده و همایش‌ حدیث و مستشرقان و همایش اهل بیت(ع) و مستشرقان در حال طراحی است.

دبیر اجرایی همایش بین‌المللی قرآن و مستشرقان به دیگر اهداف همایش اشاره کرد و افزود: شناخت بهتر دیدگاه‌های مستشرقان درباره قرآن، نقد آرای غیرصحیح مستشرقان درباره قرآن، زمینه‌سازی برای تبادل نظر بین استادان جامعه المصطفی و مستشرقان معاصر و بهره‌گیری از روش‌های مطالعاتی جدید مستشرقان در حوزه قرآن از جمله اهداف این همایش است.

وی خاطرنشان کرد: قلمروی این همایش مربوط به حوزه علوم قرآن بوده که محل هدف‌گذاری را مشخص می‌کند.

خان بابا عنوان داشت: همایش قرآن و مستشرقان به شناسایی منابع و مراکز استشراقی در داخل و خارج، مقالات و پایان‌نامه‌ها در زمینه قرآن و استشراق کمک کرده و از تمام پژوهشگران و کسانی که در حوزه قرآن و مستشرقان کار کردند دعوت می‌شود که مقاله را تدوین کرده و آرای مستشرقان را نقد کنند.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های علمی به منظور آشنایی پژوهشگران از برنامه‌‌های آینده همایش گفت: این نشست‌ها در زمینه قرآن و مستشرقان، بررسی نقش انقلاب اسلامی در تحول استشراق و آسیب‌شناسی مطالعات قرآنی مستشرقان است.

دبیر اجرایی همایش بین‌المللی قرآن و مستشرقان با بیان اینکه سه محور اصلی برای همایش بین‌المللی قرآن و مستشرقان در نظر گرفته شده است، گفت: علوم قرآنی، روش‌شناسی مطالعات قرآنی مستشرقان، زبان، ادبیات و ساختار قرآن از محورهای اصلی این فراخوان است.

وی خاطرنشان کرد: وحی، نزول قرآن، ابعاد اعجاز قرآن، تحدی قرآن، جمع قرآن، نسخ، اسباب نزول، قرائات، کتاب وحی، قرائات، تاریخ تفسیر، مصاحف و نسخه‌های خطی، مبانی و قواعد روش‌های تفسیر از جمله ریز موضوعات محور اصلی است.

خان‌بابا بیان داشت: سیر مطالعات قرآنی از ابتدا تاکنون، شخصیت‌شناسی قرآن‌پژوهان غربی و بررسی شیوه‌های جدید مستشرقان در تفسیر قرآن، ادبیات قرآنی و مباحث لفظی، واژگان دخیل، نقش زبان‌های سامی در تفسیر قرآن، بلاغت در قرآن و استعاره در قرآن از دیگر موضوعاتی بوده که زیرمجموعه محورهای اصلی همایش مطرح شده است.

علاقمندان می‌توانند تا 30 اردیبهشت سال آینده چکیده مقالات و تا 30 مهر سال آینده مقالات خود را به دبیرخانه همایش واقع در میدان جهاد مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) صندوق پستی 3707ـ37185 کدپستی 3719164391 ارسال کنند.

همایش بین‌المللی قرآن و مستشرقان بهمن ماه 91 برگزار می‌شود.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول