اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان نظام پزشکی خوزستان:

37 پیوند کلیه در خوزستان انجام شد

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان نظام پزشکی خوزستان گفت: امسال 37 پیوند کلیه در خوزستان صورت گرفت که از این تعداد 24 پیوند برای مردان و 13 مورد برای زنان انجام شده است.

37 پیوند کلیه در خوزستان انجام شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز حیات ممبینی ظهر امروز در کنگره فراهم‌آوری و پیوند اعضا در محل تالار دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با ذکر انجام دو پیوند کلیه به صورت هفتگی در خوزستان گفت: امسال 37 پیوند کلیه در خوزستان صورت گرفت.

وی با بیان تاریخچه پیوند عضو در خوزستان اضافه کرد: نخستین پیوند عضو در خوزستان در سال 63 انجام شد و از آن زمان تاکنون به طور کلی 780 پیوند در خوزستان انجام شده که 516 پیوند برای مردان و 264 پیوند نیز برای زنان صورت گرفته است.

وی گفت: در تاریخچه پیوند عضو در خوزستان تنها 21 مورد از طریق مرگ مغزی پیوند گرفته شده است.

ممبینی از جمله عوامل عدم موفقیت در پیوند عضو از مرگ مغزی را در خوزستان، تعصبات دینی و احترام بیش از پیش به جسد، آگاهی کافی نداشتن اقوام مختلف خوزستانی از مباحث فقهی و دینی در مورد جایز بودن این موضوع، نبودن تشکل‌های غیر دولتی فعال برای فرهنگ‌سازی و تبلیغات مناسب در این زمینه و عدم سرمایه‌گذاری مادی دولت در این بخش عنوان کرد.

وی پیشنهاد داد: می‌توان آمار پیوند عضو از مرگ مغزی را در خوزستان با راه‌اندازی شبکه الکترونیکی مشترک استانی و کشوری، حل مشکلات انتقال عضو و تقویت روحیه ایثارگری در جامعه، افزایش داد.

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه جندی شاپور نیز در این همایش درباره مبانی فقهی پیوند عضو گفت: تقریبا همه علما و فقهای دینی، اهدای عضو را جایز می‌دانند، البته در مبحث مرگ مغزی باید تعریف دقیقی با رویکرد علمی و دینی برای پزشکان وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا حسینی‌فر افزود: تعاریف فقها نیز باید به صورت روشن و واضح مطرح شود تا پزشکان با توجه به تعاریف فقهی و دینی و علمی برای مرگ، مرگ مغزی را به درستی تشخیص دهند.

همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز در این همایش گفت: پیوند عضو فقط یک کار علمی نیست بلکه از نظر برگرداندن زندگی و حیات به انسان از اهمیت بسیاری برخوردار است و کیفیت زندگی فرد را ارتقا می‌دهد.

محمدحسین سرمست، گروه پیوند اعضا در دانشگاه شیراز را پیشگام پیوند اعضا در ایران دانست و افزود: در استان خوزستان رویکرد شهروندان به اهدای عضو نسبت به گذشته بسیار بهتر شده و در حال حاضر افرادی هستند که داوطلبانه پیشنهاد اهدای اعضای بدنشان را مطرح می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: اگرچه میزان پیوند اعضا از افراد مرگ مغزی شده به بیماران در خوزستان قابل ‌قبول نیست، ولی به تدریج به سمتی پیش می‌رویم که خانواده‌ها خود در این زمینه اقدام کنند.

وی ادامه داد: پیوند اعضا تنها یک عمل جراحی و یک کار علمی نیست بلکه از جنبه‌های مختلف عملی و معنوی برخوردار است.

سرمست با بیان اینکه فاصله میان مرگ مغزی تا پیوند عضو بسیار اندک است، تصریح کرد: در حال حاضر زمان رضایت دادن خانواده‌های افراد مرگ مغزی شده در استان کاهش یافته و به تدریج به سمتی پیش می‌رویم که پس از وقوع مرگ مغزی، خانواده‌ها خود برای رضایت دادن پیشگام شوند.

انتهای پیام/ک10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول