اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)

«همسرداری؛ چرا و چگونه» منتشر شد

خبرگزاری فارس: کتاب «همسرداری؛ چرا و چگونه» به همت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد.

«همسرداری؛ چرا و چگونه» منتشر شد

مدیر تدوین و چاپ انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به چاپ کتاب «همسرداری؛ چرا و چگونه» اظهار کرد: این کتاب شامل موضوعات اصلی همسرگزینی، روابط زن و مرد و زناشویی در اسلام است.

وی خاطر نشان کرد: این کتاب پژوهشی در قلمروی همسرگزینی و معیارهای آن است و هدف اصلی نویسنده این بوده که معیارها و زمان مناسب همسرگزینی و مباحث مربوط به عقد و عروسی را برای دختران و پسران جوان تبیین کند.

محمد روحانی با بیان اینکه کتاب همسرداری از شش فصل تشکیل شده است گفت: سن مناسب همسرگزینی و آداب آن، معیارهای همسرگزینی و آسیب‌های آن، نامزدی بایدها و نبایدها، جشن عروسی و بایدهای آن، تفاوت‌های جنسی زن و مرد، راه‌های تنظیم خانواده و زمان مناسب فرزندآوری از جمله فصل‌های این کتاب است.

در پیشگفتار این کتاب آمده است: زندگی هر فردی از خاطره‌های تلخ و شیرین لبریز است، برخی از آنها چنان گوارا، لذت‌بخش، به یادماندنی و شادی‌آفرین است که هر زمان به خاطر آورده شود دوباره در انسان شور و هیجان می‌آفریند، ولی برخی اوقات رویدادها لحظه‌ای و ناگهانی نیست بلکه یک فرآیند است که از جایی شروع و به نقطه‌ای ختم می‌شود، این مباحث از کودکی آغاز و تا سنین بزرگسالی ادامه پیدا می‌کند.

در ادامه مقدمه اشاره شده است: بشر از نخستین روزهای حضور خود در عرصه خاک و شکوفایی جوانه‌ها و حیات به خوبی دریافته که خانواده بهترین مأمن و شایسته‌ترین کانون برای تبلور سکون و اطمینان است.

نویسنده در بخش دیگر مقدمه تصریح کرده است: خانواده یکی از اساسی‌ترین و طبیعی‌ترین نیازهای انسان به شمار می‌آید و بسیاری از مشکلات روانی حاصل از تنش‌های زندگی روزمره از سوی خانواده سالم جبران می‌شود.

در ادامه این مقدمه آمده است: به همین دلیل تحقیقات انجام شده در زمینه مسائل خانواده نشان می‌دهد که افراد ازدواج کرده به طور متوسط سالم‌تر و خوشحال‌تر از کسانی هستند که تاکنون ازدواج نکرده‌اند.

نویسنده با اشاره به دیگر مزایای ازدواج گفته است: ازدواج نخستین سنگ بنای خانواده و عامل اساسی برای زوجیت و همدلی بین جوانان و زمینه بالندگی و پیشرفت همسران است.

نویسنده با اشاره به تعریف ازدواج گفته است: ازدواج فرآیندی از کنش متقابل بین یک مرد و یک زن است که برخی شرایط قانونی برای وظایف زناشویی خود را تحقق بخشیده‌اند و عمل آنها مورد پذیرش قانون قرار گرفته است.

در ادامه این مقدمه آمده است: در بینش اسلامی مقصود از ازدواج پیوند زناشویی است که بر اساس شرایط شرعی و قانونی لازم انجام گرفته است. ازدواج هسته اول ایجاد خانواده و واحدی در سنگ‌بنای جامعه انسانی است و زمینه‌ساز زیباترین کلام‌ها، استوارترین گام‌ها، ارزش‌ها و کانون‌ها نزد خداوند متعال است و حضرت محمد(ص) فرمود هیچ کانونی برای انسان برپا نشده که نزد خداوند از کانون ازدواج مقبول‌تر باشد.

در بخش دیگر مقدمه این کتاب با اشاره به شرایط واجب شدن ازدواج آمده است: گر چه همسرگزینی و ازدواج در شرایط عادی امری مستحب و پسندیده است، ولی اگر فردی چه زن و چه مرد به دلیل نداشتن همسر به حرام جنسی و شهوانی بیفتد در آن صورت ازدواج واجب می‌شود.

نویسنده در بخش دیگر مقدمه به آثار تربیتی و معنوی و روانشناختی ازدواج اشاره کرده و آورده است: کمالات معنوی، عفت و دوری از گناه، بخش آرامش و امنیت خاطر، سلامت و امنیت اجتماعی، تقویت صفات جنسی، رشد و شکوفایی استعدادها، پرورش فرزندان سالم و گسترش ارتباطات اجتماعی از جمله آثار ازدواج است.

کتاب «همسرداری؛ چرا و چگونه» در 336 صفحه از سوی علی احمد پناهی به رشته تحریر درآمده و با قیمت 5 هزار و 100 تومان و تیراژ هزار عدد به همت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول