اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر بهداشت:

عرضه مواد نیروزا در خارج از داروخانه‌ها مورد تایید وزارت بهداشت نیست

خبرگزاری فارس: معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: عرضه دارو و مواد نیروزا در خارج از داروخانه‌ها مورد تایید وزارت بهداشت نیست از خرید مکمل‌های غذایی غیر از داروخانه‌ها خودداری شود.

عرضه مواد نیروزا در خارج از داروخانه‌ها مورد تایید وزارت بهداشت نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک احمد شیبانی ظهر امروز در مراسم افتتاح آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: وزارت بهداشت مخالف استفاده از مکمل‌های غذایی با تجویز پزشک نیست، اما معتقد است استفاده غیر اصولی از داروهای مکمل سلامت جوانان را تهدید جدی می‌کند.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته 540 نوع داروی مکمل از طریق 220 شرکت وارد و در سطح کشور پخش می‌شد، که با ساماندهی‌های انجام شده از سوی وزارت بهداشت علاوه بر جلوگیری از واردات این کالا قیمت آن نیز از کاهش 50 درصدی برخوردار شد.

* تولید 96 درصد از داروی مورد نیاز کشور در داخل

رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه از تولید 96 درصد از داروی مورد نیاز کشور در داخل گفت: در حال حاضر تنها چهار درصد از داروی مورد نیاز کشور وارد می‌شود که به حداقل رساندن این میزان نیز در دستور کار قرار گرفته است.

شیبانی با اشاره به اقدامات ارزشمند وزارت بهداشت در تولید دارو و واکسن افزود: در سال 89 کارشناسان سازمان بهداشت جهانی تایید تولید و نظارت بر واکسن در منطقه را به جمهوری اسلامی ایران اعطاء کردند که این تایید نشان‌دهنده توانمندی کشور در تولید و نظارت واکسن است.

وی دستیابی به تولید داروهای حساس و تخصصی که دانش‌ و فن تولید این نوع داروها تنها در اختیار تعداد معدودی از کشورها است را از افتخارات ارزشمند وزارت بهداشت دانست و خاطر نشان کرد: هم‌اکنون 140 قلم داروی بیولوژیک در دنیا تولید می‌شود که وزارت بهداشت جمهوری اسلامی 12 قلم از این داروها را در داخل تولید می‌کند.

* تولید داروهای سرطانی به روش نانو

رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از توانایی ایران در تولید داورهای شیمی درمانی و سرطانی به روش نانو تکنولوژی خبر داد و بیان داشت: یک اتفاق بسیار خوبی که در دولت دهم در وزارت بهداشت روی داد قطع واردات داروهای سرطانی و شیمی درمانی با دستیابی کشور به تولید این داروها در داخل آن هم به روش نانو است.

شیبانی تصریح کرد: واردات دارو از خارج علاوه بر خروج قابل توجهی ارز از کشور عدم دسترسی به موقع را نیز به همراه داشت که با توانایی ایران در تولید این داروها علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور دسترسی آسان بیماران به این محصولات را در پی داشت.

به گفته وی با دستیابی کشور به تولید داروهای سرطانی، ایران اسلامی به عنوان دومین کشور تولیدکننده این داروها به روش نانو تکنولوژی بعد از آمریکا شناخته شد.

* نظارت بر تولید 120 هزار کالا در حوزه بهداشت و درمان

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در حوزه غذا و دارو تاکنون 120 هزار کالا از وزارت بهداشت و درمان مجوز دریافت کرده‌اند ابراز داشت: وزارت بهداشت و درمان با توجه به اهمیت سلامت بر نحوه تولید و عرضه این داروها به صورت جدی نظارت داشته و در سال جاری نظارت‌های خود را افزایش خواهد داد.

شیبانی متذکر شد: از مجموع این 120 هزار محصول 80 هزار قلم مربوط به فرآورده‌های غذایی است که استان مرکزی سهم بسزایی در تولید این محصولات دارد.

* افزایش واگذاری اختیارات استان‌ها در بخش دارو

وی در پایان اذعان داشت: وزارت بهداشت و درمان در بخش غذا، محصولات بهداشتی و آرایشگاهی تا صددرصد و در بخش دارو تا 40 درصد از اختیارات را به استان‌ها تفویض کرده که افزایش اختیارات در بخش دارو در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام/ن10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول