اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تصمیمی که با استقبال آمریکا روبرو شد

خبرگزاری فارس: دولت موقت به آمریکا و انگلیس اعلام کرده است کلیه قراردادهای خرید سلاح از این کشورها را لغو می کند .دولت آمریکا اظهار تمایل کرده است که 78جنگنده اف 14و موشک های فونیکس را که به تجهیزات بسیار پیچیده و سری الکترونیک مجهز بوده و قبلا به ایران فروخته شده اند را بازخرید کند.

تصمیمی که با استقبال آمریکا روبرو شد

رخدادهای 25فروردین 1358

دستگیری فرزندان آیت الله طالقانی همه حوادث و وقایع کشور را تحت الشعاع خود قرار داده است ، ابوالحسن و مجتبی طالقانی که پنج شنبه گذشته [23فروردین ] توسط پاسداران انقلاب دستیگر شده بودند روز جمعه آزاد شدند ولی امروز گروه های چپ بخصوص مجاهدین خلق و چریک های فدایی با انتشار بیانیه هایی با آیت الله طالقانی اظهار همدردی کرده و مردم را به آشوب تحریک کردند .

از سوی دیگر آیت الله طالقانی بر اساس بعضی اقوال در اعتراض به مسائل روی داده تهران را به مقصد نامعلومی ترک کرده است .

سخنان دریا دار ترنر رئیس سازمان سیا درباره انقلاب اسلامی نیز از مسائلی بود که روزنامه های امروز بدان پرداختند . ترنر با اعتراف مجدد نسبت به این نکته که سیا نتوانست انقلاب ایران و سقوط رژیم شاه را پیش بینی کند به عربستان اخطار داده است که در وضعیتی مشابه رژیم گذشته ایران به سر می برد .

امروز همچنین اعلام شد دولت موقت به آمریکا ، انگلیس و دیگر کشورهای غربی اعلام کرده است که تمایلی برای دریافت سلاح های خریداری شده از سوی شاه از این کشورها ندارد .

آزادی فرزندان آیت الله طالقانی و تحریک مردم توسط گروه های چپ

ابوالحسن و مجتبی دو نفر از فرزندان آیت الله طالقانی که نیمه شب پنج شنبه گذشته -23فروردین -  بعد از خروج از سفارت فلسطین، توسط نیروهای شبه نظامی ناشناس  بازداشت شده بودند بعد از یک روز بازداشت روز جمعه [دیروز] آزاد شدند .

مسئولان کمیته مرکزی امام در این زمینه گفتند : پیش از ظهر روز پنجشنبه 23 فروردین یک گروه از پاسداران انقلاب آقایان ابوالحسن و مجتبی طالقانی و همسرش را در حوالی خیابان شادمان دستگیر و در لویزان بازداشت کردند که ساعت 4و30دقیقه بامداد روز بعد [جمعه]آزاد شدند .

این منابع افزودند : علت دستگیری نامبردگان هنوز مشخص نیست که البته بعد از تحقیقات بیشتر روشن و اعلام خواهد شد . دستگیری فرزندان آیت الله طالقانی از سوی کمیته مرکزی و کمیته های 14گانه صورت نگرفته است .

این مقام دفتر آیت الله طالقانی ادامه داد : ایشان در اعتراض به این که هیچ مقامی مسئولیت این حوادث را به گردن نمی گیرد منزلشان را ترک کرده و به نقطه نامعلومی عزیمت فرموده اند . (1)

آیت الله محمدرضا مهدوی کنی، سرپرست کل کمیته های انقلاب در مصاحبه با روزنامه کیهان  در رابطه با دستگیری فرزندان ایت الله طالقانی اظهار داشت این دستگیری از طرف کمیته های چهارده گانه و کمیته مرکزی انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی نبوده و به وسیله افراد مسلح خاصی صورت گرفته است که هیچ ارتباطی با کمیته ها ندارند و هدفشان صرفا ایجاد تحریک و تفرقه است وی همچنین گفت انتقال مکان ایت الله طالقانی ربطی به دستگیری فرزندانشان ندارد و ایشان مدتهاست به خاطر ازدحام بیش از حد مراجعین از منزل اصلی خود نقل مکان کرده اند .(2)

با دستگیری فرزندان آیت الله طالقانی گروه های چپ که در جریان رفراندوم نتوانسته بودند با سنگ اندازی جلوی روند انتخابات ، تحریم و تحریک مردم به مقاصدشان برسند با آیت الله طالقانی و خانواده ایشان اظهار همدردی کرده و مردم را به تظاهرات و اعتراض فراخواندند . بیانیه مجاهدین خلق و چریک های فدایی خلق درباره دستگیری فرزندان آیت الله طالقانی در این راستا صورت گرفت .

چریک های فدایی خلق که در جریان حوادث اخیر گنبد از متهمان ردیف اول بودند با سوء استفاده از فرصت به وجود آمده و در بیانیه ای که به مناسبت دستگیری فرزندان آیت الله طالقانی صادر کرد سپاه پاسداران را متهم کرد که در گنبد آتش جنگ را بر افروخته است . (3)

سیا حدس نمی زد همه رهبری آیت الله خمینی را بپذیرند

دریاسالار ترنز رئیس سازمان سیا گفت : عربستان سعودی هم اکنون در معرض همان وقایعی است که در ایران منجر به سقوط رژیم سلطنت شد . وی گفت : وجود تعداد زیادی کارگر و کارمند خارجی در عربستان سعودی برای رژیم سلطنتی این کشور دردسر عظیمی پدید آورده است .

ترنر ادامه داد : سیا حدس نمی زد که همه ناراضیان ایران رهبری آیت الله خمینی را بپذیرند و تمام عناصر وفادار به شاه از دور  وی پراکنده شوند و شاه قادر به کنترل آنان نباشد .

ترنر گفت : شاه هم با همه وسائلی که در اختیار داشت به عمق جنبشی که جریان داشت تا واپسین لحظات پی نبرد . رئیس سازمان سیا افزود : در ارزیابی قدرت شاه در مورد کنترل محالفان اشتباه کرده بودیم و تصور می کردیم که او بتواند از عهده این کار برآید .

وی در مورد این پیشنهاد که باید در میان مخالفان شاه نفوذ می کردید تا از عمق نفرت آنان از شاه مطلع شوید گفت : در ان زمان یک گروه وجود نداشت و همه مردم زیر پرچم اسلام جمع شده بودند . (4)

تصمیمی که با استقبال آمریکا روبرو شد

دولت موقت به آمریکا و انگلیس اعلام کرده است کلیه قراردادهای خرید سلاح از این کشورها را لغو می کند . دولت همچنین برنامه تنظیم شده از سوی رژیم گذشته برای تعلیم کادر نیروی دریایی در آمریکا را لغو کرده است .

توماس راس سخنگوی پنتاگون با اعلام این مطلب گفته است 800 ناوی ایرانی که اینک در آمریکا به سر می برند احتمالا از ماه آینده به کشورشان باز می گردند .

دولت موقت به آمریکا اعلام کرده است سیاست پیشین مبنی بر ایجاد یک قدرت بزرگ دریایی در اقیانوس هند و خلیج فارس را دنبال نمی کند از این رو سفارش 4ناوشکن که رژیم گذشته به آمریکا داده بود نیز لغو شده است .

دولت آمریکا اظهار تمایل کرده است که 78جنگنده اف 14و موشک های پیچیده فونیکس را که به تجهیزات بسیار پیچیده و سری الکترونیک مجهز بوده و قبلا به ایران فروخته شده اند را بازخرید کند . (5)

پی نوشت

1- اطلاعات ، 25فروردین 1358، صفحه 2

2- کیهان ، 25فروردین 1358، صفحه 1

3- اطلاعات ، 25فروردین 1358، صفحه 2 ،

4- اطلاعات، 25فروردین 1358، صفحه 8

5- اطلاعات ، 25فروردین 1358، صفحه 8

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول