اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سال 90 در چهارمحال و بختیاری

2.1 میلیون رأس دام علیه بیماری آبله واکسینه شدند

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال گذشته افزون بر 2 میلیون و 133 هزار و 484 رأس دام سبک در این استان علیه بیماری آبله واکسینه شد.

2.1 میلیون رأس دام علیه بیماری آبله واکسینه شدند

حمید مهری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد‌ اظهار داشت: ‌آبله گوسفندی ویروس دارای اهمیت اقتصادی فراوان است، از لحاظ گرایش دارای محدودیت و منحصر به میزبان خود است.

وی با بیان اینکه ویروس آبله مانند دیگر آبله‌ها دارای ویروس مقاوم است، گفت: این ویروس در پشم گوسفند آلوده تا شش ماه و در مزرعه تا دو سال باقی می‌ماند.

مهری با اشاره به راه‌های انتقال این بیماری‌ گفت: دلمه‌هایی که از حیوانات می‌افتند و هر نوع راه انتقال دیگر از جمله مکانیکی مانند گرد و غبار و یا آب و غذا، تماس و یا ... از راه تنفس وارد بدن دام می‌شود، گاهی نیز از راه خراش‎های جلدی پوست دام وارد می‎شوند.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ‌آبله گوسفند در فرم کلاسیک با تب شروع و دوره کمون متفاوتی دارد، گفت: از جمله خصوصیات بیماری ایجاد ترشحات چشمی مانند اشک است که حالت داغ ‌روی پوزه حیوان به جا می‌گذارد.

وی ادامه داد: به تب مرحله تهاجم گویند که در آن دام بی‌اشتها است و پوست بدن گرم می‎شود،  وقتی تب پایین آمد لکه‌های قرمز رنگ در برخی نواحی جلد دیده می‌شوند این مرحله چهار الی پنج روز بعد از تب است.

مهری از واکسیناسیون 2 میلیون و 133 هزار و 484 رأس دام سبک شامل گوسفند و بز علیه بیماری آبله در سال گذشته خبر داد و گفت: همچنین در سال گذشته 2 میلیون و 156 هزار و 790 رأس دام علیه بیماری شاربن گوسفند و بز، 45 هزار و 648 رأس دام علیه بیماری شاربن گاو، 9 هزار و 494 رأس دام علیه بیماری شاربن علامتی در این استان واکسینه شد.

انتهای پیام‌/ش20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول