اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

نقش بسیج سازندگی در افزایش تولید و ایجاد اشتغال بی‌نظیر بوده است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: نقش بسیج سازندگی در افزایش تولید و ایجاد اشتغال بی‌نظیر بوده است.

نقش بسیج سازندگی در افزایش تولید و ایجاد اشتغال بی‌نظیر بوده است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه طرح بسیج جوانان در سازندگی در قالب گروه‌های متشکل و ساماندهی شده توسط نواحی بسیج شهرستان‌ها و هماهنگی سازمان بسیج سازندگی سپاه عاشورا همچون سال‌های گذشته در طرح‌های سال‌ جاری نیز با این سازمان همکاری می‌کنند، اظهار کرد: این طرح‌ها با اولویت کنترل خشکسالی و با اجرای طرح‌های عمرانی و لایروبی کانال‌ها، آبخیزداری، انجام آبیاری تحت فشار، تولید نهال، کاشت نهال و سایر عرصه‌های بخش کشاورزی و امور دام و دامپزشکی با همکاری بخش‌‌های اجرایی این سازمان فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه جوانان بسیجی با حضور در این طرح‌ها علاوه بر فعالیت‌های عمرانی با حضور در اردوهای فرهنگی و علمی با مبانی مذهبی، بسیجی و کارهای گروهی با فرهنگ کار و عرصه‌های کشاورزی نیز آشنا می‌شوند، یادآور شد: طرح بسیج سازندگی به منظور استفاده از نیرو و نشاط جوانان برای سازندگی کشور در اوقات فراغت، حاصل اندیشه والای مقام معظم رهبری است که در تاریخ هفدهم اردیبهشت 1379 معظم‌له به منظور هویت بخشیدن و شخصیت دادن به جوانان و برنامه‌ریزی برای مشارکت دادن آنان در سازندگی و توسعه عرصه‌های عمرانی، کشاورزی و منابع طبیعی روستاها و مناطق محروم با همکاری مشترک وزارت جهاد کشاورزی و نیروی مقاومت بسیج اعلام فرمودند.

محمدیان تاکید کرد: در این زمینه جوانان بسیجی بدون محدودیت می‌توانند با مراجعه به نواحی بسیج مناطق حوزه خود در این طرح ثبت‌نام کنند.

وی با اشاره به اینکه 85 فعالیت انجام شده به وسیله بسیج سازندگی در بخش کشاورزی و زیرمجموعه‌های آن از جمله زراعت، آب و خاک، منابع طبیعی، آبخیزداری، امور دام و باغبانی صورت می‌گیرد، ادامه داد: محرومیت‌زدایی از روستاها از اهدافی است که به وسیله بسیج سازندگی دنبال می‌شود.

محمدیان، ایجاد زمینه‌های لازم برای ارائه آموزش‌های فنی و مهارتی را از دیگر فعالیت‌های زیربنایی بسیج سازندگی در بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: جوانان شرکت‌کننده در کلاس‌های فنی و مهارتی پس از اتمام دوره در پروژه‌های بسیج سازندگی و یا دیگر فعالیت‌های مرتبط با نیازهای روستای محل سکونت آنان به کار گرفته می‌شوند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، به کارگیری دانش‌آموختگان را در طرح‌های کشاورزی برای انتقال یافته‌ها در زمینه توسعه بسیج علمی دانست و بیان داشت: اجرای طرح از بعد اجتماعی باعث مشارکت عملی و نهادینه شدن فرهنگ مشارکت، برقراری ارتباط شغلی و تحصیلی در طول دوره برگزاری، ایجاد روحیه خلاقیت و مسئولیت‌پذیری در جوانان، تقویت انگیزه‌های معنوی، ایجاد محیطی سالم برای گذراندن اوقات فراغت، توجه به جنبه‌های آموزشی و ارائه آموزش‌های تخصصی به صورت عملی و تقویت حس اعتماد به نفس در میان جوانان می‌شود.

وی گفت: اجرای این طرح از نظر اقتصادی باعث افزایش بهره‌وری نیروی کار، تربیت نیروی انسانی ماهر، ایجاد و تقویت فرصت‌های شغلی و زمینه‌سازی برای ایجاد شغل، افزایش مهارت‌های شغلی افراد، توسعه بخش کشاورزی، بهبود نظام اجرایی و اداری با توجه به سیاست‌های دولت و جهت‌گیری‌های برنامه پنجم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور، بهبود تشکیلات دولتی و واگذاری امور به مردم، افزایش فعالیت‌های سازندگی، توسعه پایدار کشاورزی و حفاظت از منابع طبیعی تجدید شونده، صرفه‌جویی در هزینه‌های اجرایی طرح با استفاده از نیروهای بسیجی و در نهایت ایجاد درآمد هر چند ناچیز برای شرکت‌کنندگان در طرح می‌شود.

محمدیان، به اهمیت و ضرورت این طرح اشاره کرده و افزود: با توجه به جوان بودن هرم سنی جمعیت استان و با عنایت به رهنمودهای مقام معظم رهبری نسبت به توجه جوانان و کمک به رفع مشکلات و بحران‌های اجتماعی و فرهنگی که این قشر عظیم را به لحاظ شور و نشاط جوانی و روحیه و احساسات خاص، تهدید می‌کند و تاکیدی که ایشان به استفاده از جوانان در عرصه‌های کار و تلاش و سازندگی برای پر کردن اوقات فراغت و بیکاری آنان داشته و دارند، می‌تواند کمک شایانی به بخش‌های مختلف اجرایی کشور برای دستیابی به اهداف توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کند.

وی تصریح کرد: از طرفی استفاده عقلایی از مشارکت مردم به ویژه جوانان در ساختارهای اجتماعی و اقتصادی استان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های نوسازی اقتصادی ملی توسعه و عمرانی اجتماعی کشور مطرح و از طرف دیگر وجود زمینه کار و فعالیت فراوان در عرصه‌های مختلف به ویژه پروژه‌های مرتبط با حوزه وظایف سازمان جهادکشاورزی و کمک به اقشار آسیب‌دیده جامعه به ویژه جامعه روستایی، ضرورت و حضور جوانان را در این عرصه‌ها بیش از پیش آشکار می‌سازد و باعث می‌شود تا بر جذابیت طرح برنامه‌ها افزوده شود.

محمدیان، فراهم کردن زمینه و عرصه مناسب برای فعالیت نیروهای داوطلب به خصوص جوانان، تسریع در روند اجرایی فعالیت‌های بخش کشاورزی، تغییر نگرش در نیروی انسانی جوان نسبت به فعالیت در بخش کشاورزی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای تحول و توسعه در بخش کشاورزی را از اهداف عمده این طرح عنوان کرد.

وی افزود: افزایش تولیدات در بخش کشاورزی از طریق مبارزه با آفات و بیماری‌ها، اجرای فعالیت‌هایی که ماهیت ضربتی داشته و یا در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه نیاز به نیروی انسانی بیشتری دارد، اجرای پروژه‌های عام‌المنفعه که در افزایش راندمان تولید بخش کشاورزی مؤثرند، اجرای پروژه‌های موثر در فعالیت‌های کشاورزی که در قالب برنامه پنج‌ ساله توسعه کشور در بخش کشاورزی دیده نشده‌اند از اهداف اختصاصی طرح بسیج سازندگی است.

محمدیان، با اشاره به اینکه در زمینه اجرای اصل 44 قانون اساسی و با هدف تقویت بخش خصوصی و نیز تبعیت از تفاهمنامه امضا شده بین وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور، تفاهمنامه واگذاری فعالیت‌های بسیج سازندگی بین مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی و سازمان بسیج سازندگی استان منعقد شده است، گفت: به موجب این تفاهمنامه، سازمان بسیج سازندگی استان متعهد شده تا کلیه فعالیت‌های خود در زیربخش‌های کشاورزی را با هماهنگی ستاد هماهنگی و نظارت استان به انجام رساند.

وی با بیان اینکه در قالب اردوهای هجرت سه بسیج سازندگی استان در سال 90، 33 هزار و 703 نفر روز در زمینه توسعه بخش کشاورزی فعالیت کرده‌اند، افزود: 19 هزار و 145 نفر روز در زمینه منابع طبیعی و آبخیزداری، 5 هزار و 595 نفر روز در بخش آب و خاک، 3 هزار و 778 نفر روز در امور دام، دامپزشکی و آبزیان و 5 هزار و 185 نفر روز در بخش زراعت، باغبانی و حفظ نباتات در قالب اردوهای هجرت سه مشارکت داشته‌اند.

محمدیان با اشاره به اینکه بسیج سازندگی استان 41 هزار و 446 نفر روز از محل اعتبارات بخش اجرایی در سال گذشته فعالیت کرده است، گفت: بسیج سازندگی آذربایجان‌شرقی 36 هزار و 146 نفر روز در بخش منابع طبیعی و آبخیزداری و 5 هزار و 300 نفر روز در بخش امور دام از محل اعتبارات بخش اجرایی در سال 91 فعالیت داشته‌ است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ادامه با اشاره به اینکه بسیج سازندگی یکی از بازوان سازمان در افزایش تولید و ایجاد اشتغال است، افزود: امیدوارم نقش سازمان بسیج سازندگی در سال نهضت توسعه کشاورزی و سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی افزایش یابد.

انتهای پیام/ح10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول